مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ و آلو

زمان پخت 60
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
مرغ 6 تکه ران یا سینه
پیاز 3 عدد متوسط
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
آلو خورشتی یا برغانی 15 عدد یا کمتر
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

خورشت آلو و مرغ یا همان مسمای آلو و مرغ جزو خورشت‌های پرطرفدار و محبوب ایرانی است که طعم بسیار لذیذی دارد و می‌توانید آن را در کنار انواع برنج کته یا آبکش میل کنید و برای مهمانی‌ها و مجالس خود آن را تهیه نمایید.

این خورش با اینکه دستور پخت ساده ای دارد بسیار لذیذ است و سریع آماده می‌شود و می‌توانید آن را برای مناسبت‌های مختلف هم تهیه کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.

در ادامه مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی را به شما معرفی می‌کنیم و سپس طرز تهیه خورشت مرغ و آلو را به شما آموزش می‌دهیم.

توجه داشته باشید که این مواد لازم که از آن نام می‌بریم برای 6 نفر مناسب است و اگر بخواهید خورشت آلو و مرغ را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت هایی که بین مواد اولیه قرار داده شده مقدار مواد را کمتر یا بیشتر کنید تا طعم نهایی غذا لذیذ و دلچسب باشد و همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. پس در ادامه طرز تهیه خورشت مرغ و آلو را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو

برای تهیه این خورشت دلچسب باید در اولین مرحله پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و داخل مقداری روغن تفت بدهید تا سبک و طلایی رنگ شود ولی نباید اجازه بدهید که پیاز‌ها بیش از حد سرخ شود.

بعد از آن باید تکه‌های مرغ را هم به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید و با هم تفت بدهید تا جایی که رنگ مرغ تغییر پیدا کند.

بعد از آن باید مقداری زردچوبه، فلفل و نمک به محتویات خود اضافه کرده و مجددا آن تفت دهید تا بوی خامی ادویه‌ها هم گرفته شود.

حالا باید داخل یک ظرف جداگانه رب گوجه فرنگی را داخل روغن تفت بدهید و وقتی که بوی خامی آن گرفته شد روی مرغ هایی که از قبل تفت داده شده بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و منتظر بمانید که مرغ شما روی شعله ملایم گاز به تدریج بپزد و مغز پخت شود.

پس از آن باید آلوها را هم داخل آب خیس کنید و در اواخر پختن مرغ، یعنی در نیم ساعت آخر آلوها را هم به محتویات ظرف خود اضافه کنید.

اگر هم دوست داشتید یک هویج خلالی خرد کرده و به خورشت خود اضافه کنید. البته بهتر است هویج را از قبل تفت دهید و بعد داخل خورش بریزید و فقط چند دقیقه قبل از اینکه خورش را سرو کنید مقداری زعفران دم کرده غلیظ داخل آن بریزید. وقتی که 5 دقیقه گذشت شعله را خاموش کرده و آن را در ظرف دلخواه سرو نمایید.

بهتر است خورشت مرغ و آلوی شما کم آب باشد.

شما می‌توانید هم از آلو سیاه و هم آلو قیسی و یا ترکیب این دو نوع داخل خورشت خود استفاده کنید.

معمولا مردم شمال این خورش را با گوشت گوساله یا گوسفند تهیه می‌کنند.

اگر هم طعم لپه را داخل خورش می‌پسندید می‌توانید کمی هم لپه را جدا پخته و آب آن را بیرون بریزید و در میانه مراحل پخت آن را به خورشت خود اضافه کنید. در اینصورت خورشت مرغ و آلو شما شباهت زیادی به خورشت قیمه با مرغ پیدا می‌کند.

برای تزیین خورش می‌توانید کمی زرشک داخل کره تفت بدهید و روی خورش بریزید.