راهنمای چراغ قوه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چراغ قوه یکی از مهمترین وسایلی است که بشر توانسته آن را اختراع کند و هر محیط تاریکی را روشن نماید. امروزه خرید چراغ قوه با توجه به انواع مدل‌ها و همچنین طیف گسترده ای از آن‌ها که دارای قابلیت‌های بسیاری متعددی نیز می‌باشند، شاید کار ساده ای به نظر آید اما در حقیقت از پیچیدگی‌های خاصی نیز برخوردار است. ند.

.

چرا از چراغ‌قوه استفاده می‌کنیم؟

چراغ‌قوه وسیله‌ای کاربردی و یکی از ملزومات برای سفر، کوهنوردی، شکار و حوادث طبیعی و غیرمترقبه مثل زلزله است، در جایی که هیچ منبع نوری وجود ندارد، چراغ‌قوه به عنوان منبعی سیار به داد شما می‌رسد. این وسیله‌ی الکترونیکی برای تولید نور به کار می‌رود، باتری، لامپ، بدنه و کلید چهار قسمت اصلی چراغ‌قوه هستند.

چراغ‌قوه به خاطر حجم، اندازه و وزن کم در خانه، باغ، سفر، طبیعت و گردشگری، کمپینگ، کوهنوردی، اقامت شبانه، وضعیت‌های اضطراری و غیرمترقبه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سادگی در کیف و کوله جا می‌گیرد و به آسانی حمل می‌گردد، هم در مکان‌های باز و هم در محیط‌های بسته کاربرد دارد.

با باتری یک‌بار مصرف و باتری قابل شارژ و خشک کار می‌کند.

.

نکات زیر می‌توانند معرف یک چراغ‌قوه خوب باشند

شرایط استفاده – کاربرد آن – میزان روشنایی و نور خروجی – نوع باتری و طول عمر آن – حالت‌های نوری بر حسب نیاز – کیفیت ساخت، زوم و نور – میزان استحکام در برابر آب و ضربه – وزن و اندازه – قابلیت‌ها و امکانات.

انواع چراغ‌قوه از نظر کاربرد

  • مسافرتی و کمپینگ، کوهنوردی، ورزشی، شکاری، حرفه‌ای، خانگی، خودرو، غواصی، پیشانی، پلیسی، زنون و مخصوص کار در معدن انواعی از چراغ‌قوه‌ها هستند.
  • چراغ‌قوه پلیسی: این چراغ‌قوه شارژی که به چراغ حرفه‌ای و نگهبانی هم معروف است، کیفیتی بالا و نوری قوی دارد، افراد پلیس، ماموران نجات، کوهنوردان، کشاورزان و … آن را به کار می‌گیرند.
    • زوم بالا، ضدآب، ضربه و رطوبت، بدنه‌ی مقاوم و با استحکام، نور قوی و داشتن لامپ‌های LED از ویژگی‌های آن است. چراغ‌قوه‌ی پلیسی با دو نوع باتری یک‌با مصرف و قابل شارژ کار می‌کند.
  • چراغ‌قوه‌ی زنون: در واقع همان چراغ‌قوه پلیسی است که بر خلاف نامش، لامپ زنون هم ندارد و این اسم صرفا یک عنوان تبلیغاتی است. لامپ‌های LED با نور زیاد و قدرت بالا در آن تعبیه شده‌اند.
  • چراغ‌‌قوه‌ی شکاری: این نوع چراغ‌قوه طرفداران فراوانی دارد، نسبت به انواع قدیم و سنتی کیفیت و کاربرد بیشتری دارد. نور قوی، قابلیت زوم، بدنه‌ی فلزی و محکم امتیازات آن است.
  • چراغ‌قوه‌ی حرفه‌ای: این چراغ‌قوه برای مصارف خانگی، کوهنوردی، غارنوردی و امداد ونجات گزینه‌ای مناسب است، نور زیاد، عملکرد مطلوب، کیفیت، دوام، قابلیت استفاده نسبتا طولانی و ضدآب بودن از خصوصیات آن به شمار می‌روند.
    • البته خوب است که بدانید: این نوع چراغ‌قوه می‌تواند به عنوان یک پاوربانک گوشی شما را هم شارژ نماید، نوعی از آنها مجهز به چراغ چشمک‌زن برای درخواست کمک یا اعلام خطر است.
  • چراغ پیشانی Head Lamp: این محصول برای سفر و طبیعت گردی مناسب است و با یک بند یا کش روی پیشانی نصب می‌گردد که افراد زیر می‌توانند از آن استفاده نمایند:
    • کسانی که بنا به ضرورت باید از دستان خود نهایت بهره برداری را به عمل آورند، چون چراغ پیشانی نیاز به حمل با دست ندارد.
    • کسانی که قصد دارند مدت طولانی از چراغ‌قوه استفاده نمایند.
    • افرادی که به شکل مستمر کاری را انجام می‌دهند.
    • اشخاصی که پیاده‌روی، کوهنوردی، غارنوردی، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، شکار، ورزش‌های هیجانی و … انجام می‌دهند.
  • چراغ‌های قابل نصب روی اسلحه، ضد انفجار معدن، پزشکی، فانوسی از دیگر انواع چراغ‌قوه‌ها هستند.

.

نکات مهم هنگام خرید چراغ قوه

قابل استفاده در شرایط مختلف: اینکه بخواهید از چراغ قوه‌ها در چه شرایط مکانی و یا اینکه در چه وضعیتی استفاده نمایید، سوال بسیار مهمی است که باید پیش از اقدام برای خرید این محصول به آن پاسخ دهید. این محصولات امروزه هم بصورت دستی در بازار موجود می‌باشند و هم به صورت هدلامپ (چراغ پیشانی) که البته هر یک از این 2 مدل نیز دارای بیشمار امکانات مختلف روشنایی می‌باشند.

وزن و اندازه: وزن و اندازه یک چراغ قوه در خرید آن بسیار حائز اهمیت است. محصولی مناسب است که از وزن اندکی برخوردار باشد تا به هنگام استفاده از آن دچار خستگی نشوید و همچنین اندازه آن نیز بگونه ای باید طراحی شده باشد که بتوان آن را به راحتی حمل و نقل نمود.

توان روشنایی محصول: واحد اندازه گیری میزان روشنایی برای محصولات نورانی، لومن است و در این بین چراغ قوه‌های زیادی را می‌توان یافت که از توان روشنایی مختلفی نیز برخوردار هستند؛ مثلا چراغ قوه ای با توان روشنایی 200 لومنی می‌تواند برای روشن کردن محدوده پیرامون شما تا شعاع 250 متری کاملا ایده آل تلقی شود.

عمر و نوع منبع تغذیه: کمپانی‌های تولید کننده امروزه محصولات روشنایی خود را هم با باتری تولید می‌کنند و هم با قابلیت شارژ شدن و یا ارتباط مستقیم با برق شهری! توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید یک چراغ قوه مناسب و پر کاربرد را برای خود کرده اید، حتما به نوع منبع تغذیه آن که بیشتر باتری می‌باشد و همچنین عمر مفید نوردهی محصول مورد نظرتان نیز توجه داشته باشید.

برخورداری از حالت‌های مختلف نوردهی: از مزایای ویژه یک چراغ قوه، داشتن حالت‌های مختلف نوردهی برای آن‌ها بحساب می‌آید. یک چراغ قوه می‌تواند از حالت‌های نوردهی ثابت، چشمک زن، و همچنین تک لامپ و یا چندین لامپی برخوردار باشد که البته تمام این ویژگی‌ها بر روی قیمت نهایی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مقاوم در برابر ضربه و ضدآب: ضد آب بودن یک مزیت بزرگ و استفاده از متریال مستحکم برای فزایش مقاومت چراغ قوه‌ها در برابر ضربات مختلف یک خصوصیت رایج برای این نوع از وسایل روشنایی می‌باشد که هر دو هم بسیار مهم هستند و هم سبب عمر بیشتر محصول مورد نظر شما خواهند شد.

قیمت چراغ قوه: موارد بسیار زیادی بر روی قیمت چراغ قوه‌ها تاثیر می‌گذارد اما خوب نکته مهم همانطور که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، برطرف کردن نوع نیاز شما و همچنین سهولت در استفاده از آن توسط شما خریداران گرامی می‌باشد که باید پیش از پرداخت هرگونه وجهی برای محصول مورد نظرتان به آن توجه داشته باشید.

 

.
منابع:
مینینیم | https://mininim.ir
لیست بیست | https://list20.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت