راهنمای دستبند نجات پاراکورد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

بقا در طبیعت با دستبند پاراکورد

دستبند پاراکورد یکی از بهترین لوازم جانبی برای کوهنوردان، طبیعت گردها و علاقمندان به ماجراجویی و کمپینگ است. این دستبند بر خلاف تصور عوام جزئی از زیورآلاتی که این روزها در میان طبیعت گردها مرسوم شده نیست. دستبند پاراکورد ابزاری ضروری است که در دسته ابزار بقا در طبیعت قرار می‌گیرد.

اگر اهل طبیعت گردی، کوهنوردی و ماجراجویی باشید خیلی خوب می‌دانید که همراه داشتن چند متر طناب محکم در مواقع نیاز چقدر می‌تواند کاربردی باشد و حتی در مواقع بحران به نجات جان افراد نیز کمک کند. طناب پاراکورد که مخصوص پاراگلایدینگ و چتر بازی است بخش اصلی این دستبند را تشکیل می‌دهد. این طناب دارای قدرت تحمل و مقاومت در برابر شرایط بد جوی و فیزیکی است. نکته مهمتر اینکه علی رغم قدرت تحمل بالا این طناب بسیار سبک و کم حجم است و بدون اینکه بار سنگینی را تحمیل کند یا حجم زیادی اشتغال کند، می‌توان آن را با خود حمل کرد. به طور کلی هر کاری را که بشود با یک طناب انجام داد و یا هرچیزی را که بشود از طناب ساخت از عهده این طنابچه بر می‌آید.

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد طنابچه پاراکورد در این است که این طناب از 7 رشته خیلی محکم تشکیل شده است که هر یک از این رشته‌ها قابلیت تفکیک به دو نخ نازک‌تر را دارند.
از پاراکورد می‌توان به عنوان بند کفش، ساخت تله برای شکار، بند وسایل کوله، طناب نگه دارنده چادر، ساختن پناهگاه اضطراری، تور ماهیگیری، نخ ماهیگیری، طنابچه انفرادی برای صعود و فرود‌های کوتاه و ضروری و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

دستبند پاراکورد از 3 متر طنابچه پاراکورد بافته می‌شود و می‌تواند در کمپینگ، سفرهای ماجراجویانه، کوهنوردی و طبیعت گردی بسیار کاربردی باشد. علاوه بر اینکه پوشیدن این دستبند استایل شما را به عنوان یک طبیعت گرد بهتر جلوه می‌دهد. در برخی مدل‌ها نیز قطب نمایی بر روی آن قرار می‌دهند که بسیار کاربردی است.
در برنامه‌های طبیعت گردی هر جا که دچار مشکل شدید، لوازم خود را از دست دادید، راه خود را گم کردید یا به هر دلیلی نیاز به کمک داشتید، می‌توانید با باز کردن این دستبند به راحتی 3 متر طناب پاراکورد در اختیار داشته باشید و با استفاده از آن از خطر نجات پیدا کنید. برای مثال با استفاده از این طناب 3 متری می‌توانید برای خود تور ماهیگیری درست کنید، یا از آن به عنوان طناب ماهیگیری استفاده کنید، یا با استفاده از آن غذای خود را بر بالای درختی قرار دهید تا از گزند حیوانات موذی محفوظ بماند یا اینکه در درست کردن پناهگاه، درست کردن آتل و بستن دست و پای شکسته، حمل بار و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

یکی از بهترین مزایای دستبند پاراکورد این است که در ساخت آن به جای گیره از آتش زنه استفاده می‌شود. در این صورت می‌توانید در مواقع ضرورت که فندک یا کبریت در دست ندارید یا به هر دلیل کوله پشتی خود را از دست داده اید، از آتش زنه دستبند پاراکورد خود برای درست کردن آتش استفاده کنید و از این طریق هم خودتان را گرم کنید و هم لباسهای خیستان را خشک کنید و هم یک وعده غذای گرم و لذیذ داشته باشید. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که طناب به کار رفته در ساخت این دستنبد ظرفیت وزن 250 کیلوگرم را دارد. پس می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
این دستبند در فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی، کمپینگ و شکار در رنگهای مختلف خاکستری، سبز، قهوه ای، طرح استتار و ارتشی به راحتی قابل دسترسی است. البته درست کردن آن کار چندان سختی نیز و خودتان هم می‌توانید آن را درست کنید.

مهم‌ترین تفاوت طناب پاراکورد با طناب‌های رنگارنگ پلاستیکی موجود در بازار در قدرت متفاوت تحمل وزن است. طناب‌های پاراکورد به دلیل نوع تکنولوژی ساختی که دارند می‌توانند تا وزنی به اندازه 250 کیلوگرم را تحمل کنند. ویژگی دیگر جالب طناب پاراکورد این است که چون هر طناب پاراکورد از 7 رشته طناب نازک تشکیل شده است در صورتیکه تحت هر شرایطی پاراکورد در حال پاره شدن باشد این اتفاق به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد و هر یک از بندهای 7 گانه‌ی به تنهایی پاره می‌شوند.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

ساخت تیر و کمان  به کمک پاراکورد برای بقا در طبیعت

اگر در یک شرایط اضطراری در طبیعت گیر افتاده‌اید که آذوقه‌ی غذایتان تمام شده است تنها راهی که برای سیر کردن خودتان دارید درست کردن یک تیر و کمان برای شکار حیوانات کوچک است. درست کردن تیر و کمان چندان کار سختی نیست، داشتن یک چاقوی تیز مخصوص سفر و یک دستبند پاراکورد به همراه مقداری چوب برای ساخت یک تیر و کمان کافی است. به این نکته توجه داشته باشید که شما اجازه ندارید شاخه‌ی درختان را بشکنید. از چوب‌های مرده‌ی درخت‌ها که روی زمین می‌‌ریزند استفاده کنید.

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که دستبند پاراکورد در اینجا به چه کاری می‌آید؟ پاسخ ساده است، برای درست کردن حالت کششی کمان به یک طناب احتیاج دارید که بتواند کشش خوبی ایجاد کند. اینجا همان جایی است که طناب‌هایی که دور دستبند پاراکورد شما پیچیده شده است به کمک شما می‌آیند.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

درست کردن آتش در طبیعت

طناب پاراکورد میتواند به عنوان یک آتش‌زنه در کنار هیزم‌های شما برای مدت طولانی بسوزد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که طناب پاراکورد دارد این است که در اثر سایش با چوب می‌تواند به سادگی آتش تولید کند. اصطکاک بین چوب خشک و بند‌های نازک دستبند پاراکورد باعث ایجاد حرارت و در نهایت یک آتش کوچک که قابلیت تبدیل شدن به یک آتش بزرگ را دارد می‌شود.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

بستن شریان‌های بدن  با دستبند پاراکورد در شرایط اضطراری

یک بند از دستبند سالم پاراکورد که ریسمان‌هایش سالم باشد می‌تواند به سادگی دور یک قسمت بریده شده از  مچ دست یا قسمت پایینی پا بپیچد و از خونریزی بیشتر محل بریده شده جلوگیری کند.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

محکم بستن دو قسمت به یکدیگر

ممکن است در شرایطی گیر بیفتید که مجبور باشید قسمتی از دست یا پای فردی را به یک چوب  محکم ببندید تا تکان نخورد. اگر فراموش کرده‌اید که داخل کوله‌ی خود یک نوار چسب قرار بدهید نگران نباشید. برای این کار می‌توانید از طناب‌های محکم دستبند پاراکوردتان استفاده کنید.

یک تکه چوب مرده از روی زمین‌های دور و بر خود انتخاب کنید و با کمک قسمتی از ریسمان پاراکورد نقطه‌ی آسیب دیده را محکم به چوب ببندید. اگر کوله پشتی شما گیره‌ی اضافی داشته باشد می‌توانید ریسمان‌های دستبند را به دور آن حلقه ببندید تا کارتان راحت تر شود.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

طناب پاراکورد به جای بند کفش

اگر بند کفش شما پاره شد خیلی سریع یکی از طناب‌های دستبند خود را باز کنید و به کفش خود ببندید و با خیال راحت به مسیر ادامه بدهید.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

ساخت نخ ماهیگیری با پاراکورد

اگر نزدیک یک رودخانه باشید که از قضا آب شفافی داخل آن باشد خیلی راحت می‌توانید با ساخت نیزه‌های ماهیگیری یک ماهی شکار کنید و از گرسنگی نجات پیدا کنید. اما اگر آب رودخانه شفاف نباشد و عمق دریاچه به قدری باشد که امکان وارد شدن به داخل آن را نداشته‌باشید مجبور به ساخت قلاب ماهیگیری هستید. برای ساخت قلاب یکی از نخ‌های نازکی که در ساخت دستبند پاراکورد شما استفاده شده است به کمک‌تان خواهد آمد.

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

ساخت سرپناه یا برپایی چادر در سفر

دستبند پاراکورد مخصوص کوهنوردی و سفر - مجله گردشگری میهمان شو

.
منابع:

.https://www.mihmansho.com
.http://www.ghalavooz.ir
.https://ariafit.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت