راهنمای چفیه عربی و فلسطینی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چفیه در واقع نوعی پوشش در کشورهای عربی است، که برای پوساندن سر، گوش و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این علت این پوشش بیشتر در کشورهای عربی استفاده می‌شود که آب و هوای گرم و خشکی دارند و چفیه باعث می‌شود گرما به صورت مستقیم روی سر انسان تابیده نشود همچنین صورت را به وسیله آن می‌توان پوشش داد تا به وسیله نور خورشید دچار آفتاب سوختگی نشود.

در کشورهایی که مناطق کویری زیادی دارند بومیان آن مناطق به علت اینکه هر لحظه امکان طوفان شن وجود دارد از چفیه استفاده می‌کنند، تا موقع طوفان مانع ورود شن به نواحی تنفسی و چشم‌ها شود. همچنین در این مناطق گرمای هوا طاقت فرسا است که تعریق را چند برابر حالت معمولی می‌کند، از این رو چفیه وسیله مناسبی برای خشک کردن عرق هم می‌باشد. این وسیله در مدت هشت سال دفاع مقدس هم برای رزمندگان ما یک وسیله همه کاره بود.

چفیه چیست؟

نوعی وسیله است که در بیشتر کشورها برای پوشاندن سر و صورت در مقابل شن و نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر این وسیله کوفیه است به طوری که شخصی به نام ابوالحسن نجفی کلمه چفیه را اشتباه می‌خواند و تاکید بر استفاده از لفظ کوفیه دارد. خیلی تاریخچه پیدایش کوفیه را شهر کوفه می‌دانند شاید دلیل نام گذاری آن هم همین موضوع باشد.

انواع کوفیه:

  • چفیه فلسطینی: معروف ترین و پر طرفدار‌ترین نوع کوفیه در جهان است، شاید اولین چیزی که در مورد چفیه در ذهن شما آشکار می‌شود همین نوع باشد. یعنی زمینه سفید دارای چهار خانه‌های مشکی رنگ درون آن. در کشور ایران دوران جنگ هشت ساله هم همین مورد برای رزمنده‌ها استفاده می‌شد، به همین علت این نوع از کوفیه برای مردم ایران شناخته شده تر است.
  • چفیه سفید معمولی: این نوع کوفیه در کشورهای عربی بیشتر به صورت لباس رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته اعراب داخل کشور هم در جنوب کشور از این پوشش استفاده می‌کنند. این چفیه را به وسیله رشته ای به نام عقال روی سر می‌بندند. عقال مشکی بیشتر روی این نوع چفیه قرار داده می‌شود.
  • چفیه قرمز: این نوع از کوفیه بیشتر در بین اعراب کشور عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، وهابی‌ها برای جدا کردن خود از سایر افراد این نوع پوشش را استفاده می‌کنند. تقریبا می‌توان از آن به عنوان وسیله‌ای برای شناسایی وهابی‌ها نام برد.
  • چفیه چریکی: این نوع از چفیه برای طبیعت گرد ها، نظامیان داخلی و خارجی به سلیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر صورت همه مدل‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند یعنی پوشاندن سر و صورت که بستگی به سلیقه شما دارد.

در دوران دفاع مقدس از کوفیه چه استفاده ای می‌شد:

کوفیه کاربردهای زیادی داشت برای مثال: از آن به عنوان حوله برای پاک کردن صورت، به عنوان سفره برای خوردن وعده‌های غذایی، به جای شال گردن هم استفاده می‌شد. همچنین از آن به عنوان سجاده نماز، به عنوان وسیله‌ای برای بستن جای ترکش و گلوله تا رسیدن نیروهای امدادی استفاده می‌کردند. برای خنک نگه داشتن سر و صورت در گرمای منطقه عملیاتی جنوب کشور کوفیه را با آب خیس نموده و به سر و صورت خود می‌بستند.

نحوه بستن چفیه:

کوفیه به روش‌های مختلفی روی سر بسته می‌شود که بسته به فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور دارد. بیشتر گوشه‌های این پوشش را روی هم قرار می‌دهند تا یک مثلث تشکیل شود، سپس آن را روی سر قرار داده، برای این که کوفیه از روی سر نیافتد از وسیله ای به نام عقال استفاده می‌کنند که روی آن قرار می‌گیرد. البته در جنوب کشور و ایران و کشور امارات نوع دیگری هم دیده می‌شود. گوشه‌های کوفیه را مانند قبل روی هم قرار می‌دهند، تا مثلث تشکیل شود سپس آن را روی سر انداخته، و طرف چپ آن را روی شانه راست و طرف چپ آن را روی شانه راست می‌اندازند.

معنی رنگ چفیه:

رنگ کوفیه‌ها در کشورهای مختلف با هم متفاوت است، این موضوع به سنت‌ها و اعتقادات آن کشور بستگی دارد، برای مثال رنگ‌های به کار رفته در چفیه در هر کشوری را می‌توان درون رنگ‌های به کار رفته در پرچم آن کشور پیدا کرد. یا طرح روی چفیه مانند چارخانه‌ها و خوشه‌های گندم روی آن معنی اعتقادی خاصی دارند.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید چفیه:

  • قیمت کوفیه: قیمت نقش خیلی مهمی در انتخاب شما دارد، یعنی شما تا حدودی به دنبال کوفیه‌ای هستید که در محدوده قیمتی شما دارد. این موضوع سبب می‌شود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند خود به خود حذف می‌شوند.
  • جنس کوفیه: حتما به جنس آن هم توجه داشته باشید، بدترین جنس آن پارچه ای است که الیاف پلاستیک دارد، جنس پنبه نخ از پرطرفدار ترین‌های کوفیه است که عمر زیادی هم دارد. اگر به دنبال جنسی بالاتر و لاکچری تر از نخ هستید بهتر است به دنبال ابریشم طبیعی بروید که از قیمت بالایی هم برخوردار می‌باشد.
  • ابعاد کوفیه: کوفیه هم مانند روسری و شال دارای سایز بندی مختلفی است. با توجه به نوع استفاده خود می‌توانید سایز آن را مشخص کنید، اگر به عنوان شال گردن می‌خواهید عرض آن اهمیت زیادی ندارد ولی اگر به عنوان پوشش برای سر و صورت می‌خواهید حتما سایز بزرگ انتخاب کنید تا دست شما برای پوشیدن آن به مدل‌های مختلف باز باشد.
  • دور دوزی: برخی چفیه‌ها دارای دور ریشه پرزی هستند و برخی دیگر مدل‌های منگوله دار می‌باشند، دور تا دور این مدل‌ها منگوله دارد، این موضوع به سلیقه شما بر می‌گردد که یک مدل ریشه پُرزی انتخاب نمایید یا یک مدل منگوله دار.
  • رنگ کوفیه: رنگ آن بیشتر با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه مشخص می‌شود، اگر دقت کرده باشید بیشتر از رنگ هایی استفاده می‌کنند که در پرچم کشور آن‌ها وجود دارد. در برخی قوم‌ها و طوایف برای شناسایی قوم و قبیله خاص از رنگ‌های خاصی استفاده می‌کنند.

.
منابع:
کیمیک | https://kimik.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت