شوید

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شوید گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است .  رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی برنگ زرد و در کناره‌های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می‌شود .

فواید شوید

تخم شوید اثرات درمانی زیادی درد منجمله بعنوان ضد تشنج ،‌ضد درد، نفخ شکم ، ادرار آورو رای تقویت معده بکار می‌رود . برای کسانیکه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شود بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را تقویت می‌کند و انرژی به بدن می‌دهد . تخم شوید را می‌توان برای ناراحتی معده ، بی‌خوابی و ضد گاز معده بکار برد . خانمهای شیر ده که شیر آنها کم است باید حتما روی چند بار دم کرده تخم شوید یا در تخم شود بخورند و در غذای خود مصرف کنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد . طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شودقائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می‌کردند که اثر تسکین فوری درد . از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می‌شود ودام درن قدیم بخوبی به این موضوع واقف بودند . مثلا برای گوسفند و بز کافی است که مقدر 30 گرم تخم شوید به آنها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند . در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شود است . این نوع بیماران باید دم کرده شود را آهسته آهسته بنوشند . در چین حتی شود را برای کمردردهایی که بعلت انقباض عضلانی باشد بکار میبرند . یک نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌کنند

 

مضرات استفاه از شوید

مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .

 

طریقه مصرف شوید

برای باد فتق که از تخم شوید استفاده می‌کنند دستور آن باین صورت است که باید حدود 40 گرم تخم شوید را بودهید تا کاملا قهوه ای شود سپس آنرا کاملا آسیاب کنید تا بصورت پودر داراید و بعدا آنرا با سرکه سیب مخلوط کرده و میل کنید .

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود