تشخیص روغن زیتون اصل

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

فریب ارزانی را نخورید!

در نظر داشته باشید که اگر دیدید روغن زیتون با قیمت پایینی عرضه می‌شود، به احتمال زیاد اصل نیست. البته هر گرانی هم دلیل بر اصل بودن نیست اما امکان ندارد روغن زیتون اصل خیلی ارزان باشد. بهتر است از شیشه‌های ارگانیک و کوچکتر اما اصل روغن زیتون استفاده کنید، تا حجم بالاتر و ارزان تر از روغنی که از خلوص آن اطمینان کافی ندارید.

بوی روغن زیتون اصل باید چگونه باشد؟

یکی از روش‌های رایج تسترهای جهانی و همین طور سرآشپزها برای کنترل و بررسی کیفیت مواد غذایی، بهره بردن از حس بویایی است. نیازی نیست خبره باشید تا با بوییدن روغن زیتون به اصل بودن آن پی ببرید. کافی است این نکته را در نظر داشته باشید که روغن اصل، ممکن است متناسب با زمان برداشت آن چند رایحه مختلف داشته باشد. اگر بعد از بوییدن روغن زیتون، برایتان بوی زیتون یا سبزی و سیب تداعی شد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که این روغن تقلبی نیست. این را در نظر داشته باشید که بوی فلزی و تند و زننده بیانگر این مساله است که روغن مورد نظر نامرغوب و یا فاسد است.

رنگ روغن اصل باید چگونه باشد؟

در مورد اینکه رنگ روغن اصل باید چگونه باشد، ادعاهای زیادی وجود دارد. در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از زیتون وجود دارد که این تنوع روی رنگ روغن تاثیر گزار است. هنگام روغن گیری نیز چنانچه برگ‌های زیتون همراه زیتون وارد دستگاه شود رنگ روغن را تغییر می‌دهد. به همین دلیل است که نمی شود خیلی به این روش اعتماد کرد. البته این را هم در نظر بگیرید که می‌توان در این مورد روش هایی به کار برد تا مشتری را فریب داد.

روغن زیتون با کیفیت بخرید

یکی از کاراهایی که از عهده شما بر می‌آید این است که از خریداری روغن زیتونی که در ظروف شفاف، در پشت ویترین یا قفسه و در معرض نور نگهداری شده است اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود تا بسیاری از مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن از بین رفته و در نتیجه روغن خاصیت اصلی خود را از دست بدهد.

چطور روغن زیتون را تست کنیم؟

یک روش قابل اتکا در تست روغن زیتون این است که مقداری از روغن زیتون را در یک ظرف مربای تمیز دردار ریخته و سپس در آن را محکم ببندید. اجازه دهید تا به مدت یک شبانه روز این روغن در داخل یخچال بماند. پس از این مدت، اگر روغن همچان مایع بود، می‌توانید بفهمید که این روغن زیتون تقلبی است. روغن زیتون اصل با بودن در معرض سرما به حالت منجمد در می‌آید.

روغن زیتون را چگونه نگهداری کنیم؟

پیش از این به اهمیت دور بودن روغن زیتون از نور اشاره کردیم. بعد از خرید روغن زیتون، بهتر است آن را در ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بریزید. روغن زیتون باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. بهتر است هر بار بعد از مصرف، خیلی محکم در ظرف را ببندید. این را در نظر داشته باشید که اگر روغن در معرض اکسیژن باشد فاسد می‌شود پس از نگهداری روغن زیتون در ظروف درباز اجتناب کنید.

.

منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت