بهداشت نوزادان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
آیا تازگی لذت مادری را تجربه می‌کنید؟ آیا در مورد حفظ سلامت نوزاد خود نگران هستید ؟ آیا می‌دانید با رعایت عادات بهداشت مناسب می‌توان به حفظ سلامت نوزاد کمک کرد ؟ این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم .
.

1 – دستهای خود را بشویید

بسیار مهم است که پدر و مادر به شستن دست‌های خود قبل از لمس نوزاد یا پرداختن به امور مرتبط با نوزاد ، با صابون ضد باکتری بشویند. اگر والدین نسبت به رعایت بهداشت فردی سهل انگار باشند نوزاد می‌تواند در معرض میکروبهای بیماریزا به عفونتهایی مانند سرماخوردگی ، اسهال ، آنفولانزا ، و غیره دچار شود . بنابراین قبل از اموری مثل آماده کردن غذا ، تغذیه نوزاد و .. دست‌های خود را بشویید .
.

2 – استحمام نوزاد

برای محافظت کودک  از عفونت‌های پوستی ، او را حمام کنید . توجه  ویژه ای به تمیز نگه داشتن دستها و صورت کودک داشته و پوشک کودک را در اولین فرصت عوض کنید .
.

3 – اصلاح ناخن‌های کودک

ناخن کثیف نشانه ای از میکروب هستند که می‌تواند سلامتی کودک را به خطر انداخته و باعث بیماری شوند . وقتی کودک دستهای خود را می‌مکد و ناخن‌های بلند داشته باشد ، این ناخن‌های بلند و تیز ، می‌تواند خراش و صدمه ایجاد کند.
بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌های کودک وقتی است که به خواب رفته است .
.

4 – پاک گوش کودک

تمیز گوش ظریف کودک ، باید به آرامی انجام شود. اگر کودک هنگام لمس شدن گوش ، بقراری و احساس ناراحتی می‌کند ممکن است گوش دچار عفونت باشد . در این صورت ، بلافاصله به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید .
.

5- تمیز نگه داشتن بینی کودک

ترشحات بینی کودک خود را به آرامی با یک پارچه پنبه ای نرم و مرطوب پاک کرده و بینی کودک را تمیز کنید.
.

6 – تمیز کردن چشمان کودک

سعی کنید چشم کودک خود را تمیز نگه دارید و جلوگیری از عفونت، به آرامی با یک پارچه نرم و مرطوب چشمان کودک را تمیز کنید.
.

7- بطور منظم پوشک کودک را عوض کنید

تغییر پوشک در فواصل منظم از جنبه‌های مهم بهداشت کودک است. کودک خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارید .

8 – اسباب بازی‌های کودک را تمیز نگه دارید

اکثر نوزادان عادت به قرار دادن اسباب بازی‌های خود در دهان دارند. به طور منظم اسباب بازی کودک را بشویید و تمیز نگه دارید. پس از شستشو ، آنها را با استفاده از یک دستمال کاغذی پاک و خشک کنید .
.

9 – اتاق کودک و خانه را را تمیز نگه دارید

به منظور پیشگیری از قرار گرفتن کودک در معرض میکروب‌های مضر و عوامل بیماری زاد ، خانه را تمیز نگه دارید .برای تمیز نگه داشتن خانه حتی می‌توانید از یک ضدعفونی کننده مناسب و بیخطر استفاده کنید .
اگر کودک با بطری شیر می‌خورد ، شستشو و استریل کردن آن از آلودگی ، ضروری است. وقتی در حال آماده سازی غذای کودک هستید ، تمیز کردن ظروف با آب گرم و مواد شوینده را فراموش نکنید. تمیز کردن آشپزخانه و حمام با مواد ضد عفونی حایز اهمیت است.
با پیروی از این عادات بهداشتی ساده، شما می‌توانید از سلامتی و نشاط فرشته کوچک خود را لذت ببرید .

.
منابع:
.https://niniban.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت