سلامت دهان و دندان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

برای داشتن دندان‌های سالم باید بدرستی از آنها مراقبت کرد حتی اگر دندان‌های سالم و خوبی دارید، برای مراقبت از آنها و پیشگیری از برخی مشکلات باید اقدامات صحیح و مناسبی را انجام دهید. این اقدامات شامل استفاده مناسب از دهان شویه‌ها و نیز توجه به برخی عادات روزمره می‌باشد.

.

1-بدون مسواک زدن به بستر نروید

توصیه شده که حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. بسیاری از ما از مسواک زدن در شب غفلت کرده و یا به آن توجهی نمی کنیم اما مسواک زدن قبل از رفتن به بستر به از بین رفتن جرم و باقی مانده غذا در لابلای دندان کمک می‌کند.

.

2-درست مسواک بزنید

روش مسواک زدن بسیار مهم است. در واقع درست مسواک نزدن نیز موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. برای مسواک زدن وقت بگذارید. مسواک را به آرامی در دهان حرکت دهید و با حرکت دورانی سعی کنید باقی مانده غذا را از لابلای دندان‌ها پاک کنید. گاهی اوقات درست مسواک نزدن و پاک نکردن برخی جرم‌ها منجر به بیماری دهان و دندان می‌شود.

.

3-زبان را مسواک کنید

جرم‌ها با قرار گرفتن در میان پرزهای زبان نه تنها دهان را بدبو می‌کنند بلکه منجر به بیماری‌های دهان و دندان می‌شوند. بنابراین هنگام مسواک زدن دندان، زبان را نیز مسواک کنید و آن را شستشو دهید.

.

4-از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

در زمان خرید خمیر دندان، علاوه بر خوشبوکنندگی و سفید کردن باید از وجود فلوراید در خمیردندان مطمئن شوید. فلوراید برای بهداشت دهان و دندان مفید و موثر است زیرا این ماده به جلوگیری از پوسیدگی دندان و مقابله با جرم کمک می‌کند.

.

5-استفاده از نخ دندان به اندازه مسواک زدن مهم است

بیشتر افرادی که مسواک می‌کنند از نخ دندان غافل هستند. نخ دندان نه فقط برای خارج کردن باقی مانده غذا از لابلای دندان استفاده می‌شود بلکه روشی برای کاهش جرم و پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌باشد. استفاده از نخ دندان در طول روز برای بهداشت دندان بسیار مفید است.

.

6-سختی استفاده از نخ دندان نباید شما را از انجام اینکار بازدارد

استفاده از نخ دندان بویژه برای کودکان و سالمندان مبتلا به آرتروز بسیار سخت است. بجای کنار گذاشتن نخ دندان، از ابزارهایی مثل خلال دندان استفاده کنید که می‌تواند به خارج کردن باقی مانده غذا از لابلای دندان کمک کند. شما می‌توانید نخ دندان‌های یکبار مصرف را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

.

7-از دهان شویه استفاده کنید

تبلیغات، دهان شویه را برای بهداشت دهان و دندان ضروری می‌دانند اما بیشتر افراد بدلیل عدم آگاهی از این مواد استفاده نمی کنند. محلول دهان شویه اسیدیته دهان را کاهش می‌دهد، به پاک کردن نواحی درونی و اطراف دندان که مسواک زدن آنها بسیار سخت است، کمک می‌کند و دندان را محکم می‌کند. محلول دهان شویه یک ابزار مکمل و مفید برای بهداشت دهان و دندان می‌باشد. کودکان و سالمندانی که قادر به استفاده از نخ دندان و مسواک نیستند، می‌توانند از این محلول برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندانشان استفاده کنند. برای استفاده از محلول دهان شویه با دندانپزشک مشورت کنید. برخی دهان شویه‌ها ویژه کودکان و دندان‌های حساس می‌باشد.

.

8-آب زیاد بنوشید

آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت دهان و دندان می‌باشد. توصیه شده که بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید. این کار به شستشو و خارج کردن مواد چسبنده و غذاهای اسیدی بین دندان‌ها کمک می‌کند.

.

9-از میوه و سبزیجات ترد استفاده کنید

مصرف غذاهای آماده بسیار رایج شده است اما این مواد غذایی برای سلامت دندان مفید نیست. غذاهای تازه و ترد نه تنها حاوی فیبر هستند بلکه بهترین گزینه برای سلامت دندان می‌باشند لذا به والدین توصیه می‌شود که غذاهای جویدنی و سفت را به کودکانشان بدهند و سعی کنند از غذاهای فراوری شده و خرد کردن مواد غذایی به قطعات کوچک خودداری کنند زیرا اینکار فک و دندان کودکان را ضعیف می‌کند.

.

10-مصرف غذاهای اسیدی و قندی را کمتر کنید

قند در دهان به حالت اسیدی تبدیل می‌شود و مینای دندان را از بین می‌برد. میوه‌های اسیدی، چای و قهوه از جمله موادی هستند که مینای دندان را ضعیف می‌کنند. لازم نیست که به یکباره مصرف همه این غذاها را کنار بگذارید.

.

11-حداقل دوبار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید

یکی از عادات روزمره، توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان می‌باشد. حتی کسانی که به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنند، دوبار در سال باید به دندانپزشک مراجعه کنند و از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوند. دندانپزشک نه تنها مشکلات دندان را برطرف می‌کند بلکه می‌تواند راهکارهای درمان را ارایه دهد.

.
منابع:
.https://shiderstore.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت