خرید نهال و نحوه کاشت آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات خرید نهال

⇠ نهال شناسه دار با اندازه‌ی مناسب و از مراکز مجاز تهیه نمایید .

⇠ نهالی که انتخاب می‌کنید باید دارای ریشه‌ی زیاد و ساقه‌ی مستقیم و بدون انشعاب باشد .

⇠ ظاهر نهال باید شاداب و آبدار باشد هم چنین آثار پژمردگی یا خمودگی در آن‌ها دیده نشود .

⇠ نهال باید فاقد هرگونه حشره ، زخم یا آثار له شدگی باشد .

⇠ نهال‌های مسن هر چند ممکن است زودتر به بار برسند ولی به علت بالا بودن تلفات جابه جایی و امکان اینکه به طرز مطلوب هرس و فرم دهی نشده‌اند مقرون به صرفه نیست.

⇠ نهال‌های انتخابی باید عاری از هرگونه شپشک و تخم حشرات بوده و فاقد بیماری‌های قارچی، باکتریایی، نماتود ریشه و عاری از امراض ویروسی که با پیوند منتقل می‌شوند باشند.

⇠ باید سطح زمین را خوب شخم زده و آماده کرد و حتی الامکان چاله‌ها را بزرگ گرفت و خاک آن را تعویض نموده و اصول تغذیه کودی را در نظر گرفت.

⇠ در انتخاب ارقام مناسب، توجه به تطابق با شرایط اقلیمی خاص منطقه، تطابق با شرایط باغ از نظر خاک، تطابق ارقام با همدیگر از نظر تلقیح، مسائل اقتصادی، امکان حمل، انبارنمودن و فروش محصول به قیمت مناسب از مسائل ضروری است.

.

  • نهال را می‌توان در سه دسته تقسیم بندی کرد :

⇠ نهال‌های گلدانی : این نوع نهال‌ها در تمامی فصول سال موجود هستند و درون گلدان عرضه می‌شوند . برای بررسی ریشه‌ی این نهال‌ها باید آنها را از گلدان خارج کنید اما از ظاهر نهال می‌توان به کیفیت ریشه اش پی برد . البته باید دقت کنید از خرید نهال‌های که ریشه شان بیرون از زهکش یا خاک است خودداری کنید . نهال‌های گلدانی حساسیت بالایی دارند و باید با احتیاط بیشتری کاشته شوند . برای کاشت این نهال‌ها باید گودالی با عمق 2 برابر قطر گلدان حفر کرد و حتما پای نهال کود ریخت. قبل از کاشت این نهال‌ها ریشه‌های درهم پیچیده را هرس کنید و در زمان کاشت دقت کنید ریشه‌ها در هم فرو نروند . ذکر این نکته نیز ضروری است که نهال‌های گلدانی را باید کمی بالاتر از اندازه ای که درگلدان قرار داشته‌اند کاشت . پس از اتمام مراحل کاشت کود را دور نهال بریزید و سپس آبیاری نمایید .

⇠ نهال‌های گونی پیچ شده :بعضی از نهال‌ها را به دلیل حساسیت بالا و پس از برداشت از نهالستان همراه با خاک اطراف ریشه اش درون گونی پیچیده و با نخ می‌بندند . این گونه نهال‌ها نیز حساس هستند و برای کاشتشان باید عمق خاک را کمتر از اندازه‌ی خاک همراهش حفر کرد به طوری که نهال 5 سانت کمتر نسبت به حالت گونی پیچ درون خاک باشد . پس از کاشت نیز خوضچه ای اطراف نهال ایجاد کنید و پس از اضافه نمودن کود مناسب افدام به آبیاری نمایید .

⇠ نهال‌های ریشه عریان : این نهال‌ها به دلیل اینکه مستقیم از روی خاک برداشته شده و به فروش می‌رسند تنها در اواخر زمستان و اوایل بهار و قبل از بیدار شدن درخت قابل خریداری هستند . در زمان خریدن این نوع نهال به سلامت کامل ریشه ، ساقه و طراوت نهال دقت کامل را داشته باشید . برای کاشت این نوع نهال باید ابتدا ریشه هاب در هم تنیده را هرس کرد . سپس گودالی به عمق گودالی که نهال از آن برداشت شده حفر کرد و عرض این گودال باید به گونه ای باشد که ریشه‌ها در هم پیچ نخورند . نهال باید همان اندازه که در نهالستان بود در خاک فرو رود و پس از انمام مراحل کاشت و افزودن کود به صورت حوضچه ای آبیاری شود .
.

دستورات فنی کاشت نهال

  • آماده کردن عرصه کاشت :

در صورت مسطح بودن زمین ، با استفاده از ادوات کشاورزی ، گاوآهن و غیره ، شیاری به عمق حدود 40 سانتیمتر و به فواصل لازم ، بسته به شرایط منطقه ایجاد می‌گردد. سپس محل چاله‌ها در داخل و حاشیه شیارهای ایجادشده ، مشخص می‌شود.
اول با استفاده از تراز دستی یا دوربین ، خطوط تراز و همچنین محل غرس نهال ، مشخص می‌گردد . سپس روی خطوط تعیین شده ، شیاری به ابعاد حداقل 40 × 20 سانتیمتر ، به منظور جمع آوری هرز آبهای سطحی بین دو خط تراز و جلوگیری از فرسایش خاک حفر و در داخل آن ، چاله احداث می‌شود.

.

  • تراکم کاشت :

به طور کلی فواصل کاشت نهال از یکدیگر ، بستگی به اهداف و شرایط محیطی دارد . فواصل کشت در شمال کشور کمتر ، در جنوب و مناطق بیابانی بیشتر و در سایر مناطق متوسط می‌باشد . در ایجاد فضای سبز هم ، فواصل کشت با توجه به نوع گونه و شرایط منطقه و اهداف تغییر می‌یابد .
در هر صورت بهتر است از نظرات و تجارب اهل فن و کارشناسان منابع طبیعی منطقه استفاده گردد.

.

  • گودبرداری :

شکل چاله غرس نهال درختکاری ، معمولاً بصورت مکعب مستطیل ، مکعب مربع بوده ، به وسیله دست یا به وسیله مته گود برداری حفر می‌شود . موقع کندن ، خاک رویی را (به عمق 30-20 سانتیمتری ) که به آن خاک زراعی گفته می‌شود جداگانه ریخته و خاک زیری را از آن جدا کرده ، با مقداری کود پوسیده دامی مخلوط کرده ، سپس کف گوده را پس از پایان عملیات خاکبرداری شخم زده ، نرم می‌نمائیم.
ابعاد چاله‌ها براساس سن ، وضعیت ریشه و نوع گونه تعیین می‌گردد بطور کلی هر قدر ابعاد آن بزرگتر باشد ، استقرارو رشد نهال بهتر خواهد بود .

.

  • زمان کاشت :

بهترین زمان کاشت نهال ، معمولاً هنگام خواب نهال است در مناطق گرم و متعدله و نیمه سردسیر ، بهترین زمان کاشت ، پائیز پس از خواب رفتن نهال است ولی درمناطق سردسیر نهالکاری بهتر است پس از سپری شدن یخبندان انجام شود.

بهترین شرایط برای غرس نهال روزهای ابری وهوای آرام است .

در روزهای آفتابی وگرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید است از کاشت نهال جداً خودداری شود .ختم زمان کاشت در پائیز طوری تنظیم و برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرارسیدن یخبندان انس پیدا نموده باشد لذا بایستی پایان زمان کاشت 2 الی 3 هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد .

البته زمان کاشت نهالهای گلدانی ، از قاعده فوق مستثنی است زیرا نقل وانتقال و کاشت آنها در تمام طول سال عملی است مع الوصف رعایت موارد ذیل ضروری است .

1-درموقع انتقال نهال نبایستی درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف داشته باشد .

2-رطوبت بافت خاک گلدان درحدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود.

3-موقع کاشت ، ظرف گلدان ( نایلون و سفال و…) با احتیاط جداگردد، از کاشت نهال با ظرف و گلدان بطور جدی خودداری شود .

.

  • نحوه کاشت نهال :

پس از پایان عملیات ترازیابی،احداث شیار و حفره چاله،عرصه آماده کشت برای نهال کاری می‌گردد.طریقه کاشت به شرح زیر صورت می‌گیرد:
ابتدا در داخل چاله مقداری خاک سطحی زمین که با کود پوسیده دامی مخلوط شده ریخته می‌شود بطوریکه در موقع قراردادن نهال در داخل چاله ، یقه (طوقه ) نهال در سطح کف بانکت قرار می‌گیرد سپس بقیه خاک را مخلوط با مقداری کود به داخل چاله ریخته و نهالهای ریشه لخت را به آرامی تکان داده ، تا خاک چاله در لابلای ریشه قرار گیرد. آنگاه خاک اطراف یقه نهال با فشار پا فشرده می‌شود . نهال اصولاً بایستی در وسط چاله کشت شود.

.

  • آبیاری :

بعد از کاشت ، بلافاصله بایستی آبیاری انجام و آبیاری‌های بعدی نیز با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و زمان شروع فعالیت نهال تنظیم گردد.
روشهای مختلفی برای آبیاری وجود دارد ، با توجه به شرایط کشور از نظر محدودیت آب قابل دسترس ، بهترین روش آبیاری از نظر صرفه جویی در مصرف آب و هزینه (در بلند مدت ) و سهولت کار آبیاری ، آبیاری قطره ای می‌باشد.

.

  • عملیات مراقبت و نگهداری :

برای بهبود شرایطی که مناسب بقاء و رشد بعدی نهالها باشد عملیات مراقبت (سله شکنی ، وجین علف هرز ، مرمت حصار و قیم ، واکارینهالهای خشکیده ) و در صورت لزوم آبیاری پس از کاشت نهال امری ضروری است

.

منابع:

.http://ghasemi-nahal.ir
.https://www.yjc.ir
.https://www.mansourigol.com

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت