نکات کلی در هنگام خرید گیاهان خانگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1-قبل از خرید گلدان مورد نظرتان حتما شرایط نگهداری آن را جویا شوید

یکی از مهمترین نکات برای خرید گل و گیاه خانگی این است که از بین انواع و اقسام گیاهان موجود بتوانیم مناسب‌ترین نوع آن را برای نگهداری با توجه به شرایط موجود از نظر نور و دمای محل مورد نظر انتخاب و آن را تهیه کنیم.

به همین دلیل باید پیش از خرید گلدان و منتقل‌کردن آن به منزل، بدانید چه نوع گیاهی با چه مشخصاتی می‌خواهید و بعد آگاه باشید که شرایط عمومی خانه شما از نظر نور، رطوبت و دما با کدام نوع از گیاهان سازگاری بیشتری دارد.

.

2-گیاهان مقاوم را به‌عنوان دکور خانه بخرید!

اگر شما از گیاهان آپارتمانی تنها به‌منظور زیباسازی محیط خانه و به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل‌تان نگهداری می‌کنید، باید گیاه مورد نظرتان را از بین آنهایی که نگهداری‌شان زحمت زیادی ندارد، انتخاب کنید؛ زیرا این گروه در برابر نگهداری ناشیانه و مراقبت‌های نه‌چندان دقیق پایدار هستند و به گرمای زیاد منزل در زمستان احتیاجی ندارند.

.

3-افرادی که از باغبانی چیزی نمی‌دانند چطور خرید کنند؟

درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان زینتی مختلف ارزیابی کنید. شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید.

فضای آپارتمان خود را مد نظر داشته باشید. با مطالعه این مطالب و خرید گلدان مناسب، شادابی و خرمی آن زینت‌بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

در صورتی که مبتدی هستید، بهتر است گیاهان زینتی کم‌توقع، ارزان، سریع‌الرشد و قابل تکثیر را انتخاب کنید.

.

4-گیاه پرریشه بخرید

از فروشنده گیاه پرریشه تقاضا کنید. این بدان معنی است که مدت زمان زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی به‌وجود نمی‌آورد؛ در غیر این‌صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان شود.

.

5-دقت کنید گیاه‌تان مریض نباشد

برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و خاک گیاه را به دقت بازدید کنید تا به وجود آثار و بقابای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این‌گونه گیاهان آپارتمانی خودداری کنید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می‌کند.

.

6-یک نکته برای حمل گلدان به خانه

اگر گیاهان زینتی گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست، گیاهانی را انتخاب کنید که پرغنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آنها شکفته شده باشد و برای حمل‌ونقل آن حتی‌الامکان گلدان را در اتاق رو باز و بدون کابین خودرو قرار ندهید.

یادتان باشد حمل‌ونقل گلدان مخصوصا در زمستان که هوای سرد باعث پژمردگی برگ‌ها می‌شود، اهمیت فراوانی دارد. به فروشنده سفارش کنید که گلدان را در دو لفافه کاغذی پیچانده تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به گیاه لطمه‌ای نزند.

.

7-متناسب با فرم خانه‌تان گل بخرید!

هماهنگی گلدان با وضعیت، فرم و فضای اتاق را در ذهن خود مجسم کنید. بعضی از گیاهان زینتی با شکل خاص و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اتاق کوچک شما را بزرگتر جلوه می‌دهد.

اگر هم قصد خرید گیاهان زینتی را دارید، حتما دستورالعمل نگهداری گیاهان زینتی خریداری شده را از فروشنده طلب کنید.

.

8-غذای مایع برای گیاه‌تان بخرید

هنگام خرید گیاه، مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری کنید و نحوه استفاده از آن را خواستار شوید تا گیاه شما رشد قابل توجه و مناسبی داشته باشد.

همچنین گل و گیاهی را انتخاب کنید که برگ‌های آن فاقد لکه‌های زرد و سوختگی باشد.

.

9-چند گل در یک گلدان

در صورتی که مایل به خرید گلدان‌های با کاشت گروهی هستید، دقت کنید که گیاهان زینتی مجموعه از نظر قد و رنگ و نیاز‌های محیط کاملا هماهنگ باشند.

.

10- هماهنگی بین گیاه خریداری شده و محل مورد نظر

  • گیاهی که برای خرید و نگهداری در ساختمان انتخاب می‌کنید باید از لحاظ میزان نور مورد نیاز با نور موجود در محل مورد نظر هماهنگی داشته باشد.
  • در هنگام خرید هماهنگی گلدان با وضع، فرم و فضای اطاق را در ذهن خود مسجم نمایید. بعضی از گیاهان با شکل خاصی و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اطاق کوچک شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.

11- دقت به شرایط محیطی مکان مورد نظر

  • کلیه شرایط محیطی اعم از نور، حرارت و رطوبت محیط خود را به کارشناس گوشزد نمایید تا گلدان مناسب را به شما معرفی نماید.
  • گیاهان خانگی بیش از آنکه آن‌ها را بخرید در گلخانه پرورش یافته‌اند که هوای آن گرم و مرطوب است. محیط خارج از گلخانه با محیط گلخانه فرق دارد؛ بنابراین، همواره گیاهان مورد نظر خود را از فروشنده‌ای معتبر تهیه کنید که آن گیاه را برای مقاوم شدن در برابر شرایط نامساعد آماده کرده باشد.
.

12- داشتن اطلاعات کافی راجع به گیاه مورد نظر

  • نام گیاه را از فروشنده سئوال کنید و در صورت امکان نام علمی آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات جامع‌تری درباره آن در منابع و مأخذ کسب نمایید.
  • در صورتی که مبتدی هستید بهتر است گیاهان کم توقع، ارزان، سریع الرشد و قابل تکثیر را انتخاب نمایید.

.

13- بررسی دقیق گیاه در زمان خرید

  • حاشیه و نوک برگ‌های گیاه را بررسی کرده که نباید قهوه‌ای و سوخته باشد.
  • برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و خاک گیاه را به دقت بازدید نمایید تا به وجود آثار و بقایای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این گونه گیاهان خودداری نمایید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می‌نماید.

.

14- توجه به تعویض گلدان در زمان خرید

  • از فروشنده، گیاه “ریشه پر” تقاضا نمایید، این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی بوجود نمی‌آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد.
.

15- توجه به نوع گیاه در زمان خرید

  • اگر گیاه گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست، گیاهی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آن‌ها شکفته شده باشند.
  • در صورتی که مایل به خریداری گلدان‌های با کاشت گروهی و گیاهان مختلف هستید دقت نمایید که گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.
.

16- پرسش درباره دستورالعمل‌های مراقبت و تغذیه گیاه مورد نظر

  • دستور العمل نگهداری گیاه خریداری شده را از فروشنده طلب نمایید.
  • در هنگام خرید گیاه، مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد، محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری نموده و نحوه استفاده از آن را خواستار شوید.

.

17- زمان مناسب خرید گیاهان

گیاهان خانگی را در هر موقع سال می‌توان خرید، اما بهتر است واریته‌های گیاهان حساس و آسیب پذیر را بین آخر بهار و میانه پاییز خریداری کرد.

.

18- نکاتی درباره خرید بذر و پیاز گیاهان

  • اگر به دنبال بذر گیاهان گل‌دار هستید، در این صورت امکان بذر نسل اول را بخرید.
  • اگر پیاز می‌خرید آن را امتحان کنید که سفت باشد، پوسیدگی نداشته باشد، سوراخ نداشته باشد و برگ از آن بیرون نیامده باشد (سبز نکرده باشد).

.

19- سایر نکات

⇠ گیاهی که برای خرید و نگهداری در ساختمان انتخاب می‌کنید باید از لحاظ میزان نور مورد نیاز با نور موجود در  محل مورد نظر هماهنگی داشته باشد.

⇠ حاشیه و نوک برگ‌ها نباید قهوه ای و سوخته باشد ضمن اینکه پشت برگ‌ها و محل اتصال برگها به ساقه نیز باید جهت پی بردن به وجود احتمالی علایم آفات و بیماریها بررسی گردد تا در صورت وجود این علایم از خرید گیاه انتخاب شده اجتناب نمود.

⇠ گلدان را بلند کرده و کف آن را نگاه کنید، در صورتی که ریشه‌ها از گلدان بیرون زده‌اند و در صورتیکه ریشه‌ها در سطح خاک گلدان نیز دیده می‌شوند نشان دهنده عدم ظرفیت گلدان برای گیاه و سهل انگاری در تعویض گلدان می‌باشد، بدین جهت و از آنجا که در صورت خرید گیاه مذکور تعویض گلدان ضروری است و رشد گیاه با تعویض گلدان و انتقال از محل گلخانه به ساختمان دچار استرس می‌گردد بهتر است از خرید آن صرف نظر کرد.

⇠ در صورت خرید گیاه در فصل زمستان باید آن را در حین انتقال از محل خرید به داخل ساختمان از سرما مصون نگه داشت . در فصل تابستان نیز از آفتاب سوزان با گیاه جلوگیری کرد.

⇠ بهتر است جهت سازگار شدن گیاه با محیط جدید دو تا یه بار در روز برگهای گیاه را آب پاشی کرد. به هر حال ممکن اسست در روزهای اول پس از انتقال به داخل ساختمان ، گیاه تعدادی از برگهای پایین خود که زرد و پژمرده شده است را از دست بدهد.

⇠ در هنگام خرید هماهنگی گلدان با وضع، فرم و فضای اطاق را در ذهن خود مسجم نمایید. بعضی از گیاهان با شکل خاصی و تعداد برگها مانند آگلونما اطاق کوچک شما را بزرگتر جلوه می‌دهند.

⇠ در صورتی که مایل به خریداری گلدانهای با کاشت گروهی و گیاهان مختلف هستید دقت نمایید که گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.

.

نکاتی پس از خرید گیاه مورد نظر:

1- نحوه صحیح انتقال گیاه خریداری شده

⇠ در صورت خرید گیاه در فصل زمستان باید آن را در حین انتقال از محل خرید به داخل ساختمان از سرما مصون نگه داشت. در فصل تابستان نیز از تابش آفتاب سوزان به گیاه جلوگیری کرد.

⇠ برای بردن گیاه خریداری شده به خانه باید توجه داشته باشید که گیاه به شکل مناسب پیچیده شده باشد.

⇠ وقتی با ماشین گیاه خریده شده را به خانه می‌برید، بهترین شیوه آن است که آن را در جعبه‌ای بگذارید و روی صندلی اتوموبیل قرار دهید. دقت کنید که به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه خش وارد نشود.

.

2-مراقبت و نگهداری از گیاه تازه خریداری شده

⇠ وقتی گیاه تازه خریده شده به خانه رسید، نیاز دارد که با وضعیت جدید خود سازگار شود. چند هفته اول آن را از تابش نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و نگذارید خاک گلدان و هوای اتاق خشک شود. دقت کنید که آب اضافی هم به آن داده نشود. در این موقعیت، از دست رفتن یکی دو برگ گیاه امری عادی است و بدترین کار ممکن آن است که برای انتخاب جای مناسب، جای گلدان هر بار عوض شود. بهتر است آن را در جای معتدل و دور از نور خورشید نگه دارید. بوته‌های گل دهنده گلدانی (مثل آزاله، مینا، سیکلامن) که هنگام داشتن گل در زمستان خریداری می‌شوند، به تیمارهای متفاوتی نیاز دارند. باید آن‌ها را فورا در جای دائمی خورد قرار داد و تا آن جا که مقدور است به آن‌ها نور بتابد.

⇠ گیاه خریداری شده را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

منابع:

.https://www.atlasiha.com
.http://www.isfahan.ir

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت