ضد عفونی کردن خاک گلدان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

من بهتون پیشنهاد میکنم که به هیچ وجه به خاک هایی که از بیرون و گل فروشی‌ها میخرید اعتماد نکنید(با تمام احترام به فروشندگان) و عمل ضدعفونی کردن را حتما در خانه انجام دهید، اگر برای گلدان و گیاهان خانگی میخواهید ضدعفونی را انجام دهید روش‌های راحت و آسانی وجود دارد که میتوانید به راحتی آنها را در خانه انجام دهید که در ادامه به بررسی روش‌ها می‌پردازیم:

.

ضد عفونی در داخل فر

یجورای میخواد بشه دستور آشپزی  خانم‌های عزیز قبل از انجام کار فر رو در دمای 80 درجه سلسیوس تظیم کنید تا گرم بشه و سپس خاک رو داخل یک کاغذ شیرینی پزی بریزید و ذوش فویل آلومینیومی بکشید و اون رو برای مدت 30 دقیقه داخل فر قرار دهید، توجه داشته باشید که در این مدت هر 10 دقیقه خاک رو تکان بدید که گرما به تمامی قسمت‌ها برسه. نکته مهم اینه که این خاک رو برای مدت 2 ماه در مکتنی تاریک یا انبار قرار دهید تا میکروارگانیسم‌های مفیدی که در اثر حرارت از بین رفتن دوباره افزایش پیدا کنند.

این عمل ممکن بوی بدی ایجاد کنه پس اگر زیاد حساس هستید خارج از خانه انجام دهید

اگر میخواهید خارج از خانه انجام دهید میتوانید خاک را داخل یک قابلمه ریخته و به مدت 20 دقیقه در دمای 80 درجه قرار بدین و همانند بالا هر 10 دقیه یکبار اون رو تکان بدهید تا حرارت به همه خاک برسه.

.

استفاده از کیسه و روش بخار

یکی دیگه از روش‌های ضدعفونی کردن خاک گلدان در این روش مخلوط خاک گلدان را در یک کیسه‌‌ی گرم پر میکنیم و سپس به اندازه یک لیوان داخل کیشه آب اضافه میکنیم و با خاک محلوط میکینم که خاک مرطوب شود. حال کیسه را روی یکی تابه قرار میدهیم و سپس روی کیسه 2 یا 3 عدد سوراخ ایجاد میکنیم. این سوراخ‌ها باعث خروج بخار و همچنین کاهش فشار داخل کیسه میشوند. توجه داشته باشید که دما نباید از 80 درجه سلسیوس بالاتر شود در غیر این صورت موجب تبدیل شدن مواد مفید به مواد مضر در داخل خاک خواهند شد. شما میتوانید به جای کیسه از یک ظرفی که فقط بخار از آن خارج شود استفاده کنید مدت زمانی هم حدود 30 دقیقه می‌باشد.

.

استفاده از مواد شیمیایی

قارچهای پارازیت خاکزی از جمله فیتوفترا ،پی تیوم ،فوما ،فوزاریوم ،آرمیلاریا ،رزلینا و چندین قارچ خاکزی دیگر در شرایط مختلف خاک از نظر درجه حرارت و رطوبت توانایی تولید پوسیدگی ریشه،پوسیدگی بذر،مرگ گیاهچه،پژمردگی و خشکیدگی را دارند.بسیاری از این قارچهای انگل گیاهی با کاربرد یکی از سموم قارچ کش به صورت مخلوط نمودن مستقیم سم با خاک و یا کاربرد آن در آب آبیاری قابل کنترل خواهد بود.

در به کارگیری مصرف سموم قارچ کش و باکتری کش و حتی نماتد کش باید به بی‌خطر بودن آن برای گیاه مورد نظر اطمینان داشت،به تحقیق ثابت شده است که قارچ کش متالاکسیل +Zineb برای کنترل پوسیدگی ناشی از گونه‌های مختلف قارچ پی تیوم در شمعدانی مؤثر است،همچنین از قارچها Prothiocarb نیز می‌توان برای کنترل گونه‌های مختلف پی تیوم استفاده نمود.در میخک برای کنترل پژمردگی ناشی از فوزاریوم قارچ کش‌های Zineb و یا بنومیل اثر فوق العاده ای دارد.

.

سایر موارد

در بگونیا قارچ کش Previcur به مقدار 0/15% و فوزاالاکسیل به مقدار 0/05% و نیز مخلوط مانکوزب + متالاکسیل به مقدار 0/75 % به صورت استفاده در آب آبیاری بهترین نتیجه را در کنترل پوسیدگی ناشی از قارچ Phytophthora cryptogea داشته است.در میخک برای احتراز از پژمردگی آوندی که توسط قارچ فوزاریوم ایجاد می‌شود قارچ کش پروکلراز به میزان 2 گرم در مترمربع از خاک و در زمان انتقال قلمه‌های ریشه دار میخک و تکرار آن هر 10 روز یکبار نتیجه بسیار مطلوبی را خواهد داشت.

برای کنترل پوسیدگی ریشه بنت قنسول ناشی از قارچ پی تیوم ثابت گردیده که مخلوط نمودن متالاکسیل به میزان 0/3-0/5 درصد با خاک گلدان باعث ریشه کنی این قارچ خواهد شد.موارد بسیار متعدد دیگری از کاربرد سموم قارچ کش در کنترل بیماری‌های خاکزی به صورت مخلوط با گلدان و یا استفاده در آب آبیاری وجود دارد ولی همان گونه که قبلاً گفته شد دقت لازم در به کارگیری سموم قارچ کش برای کنترل بیماریهای ریشه و بذر مستلزم رعایت نکات مربوط به بی‌خطر بودن آن برای گیاه را می‌طلبد.

.

روش جذاب و خانگی

شاید برای شما استفاده و انجام شرایط بالا مشکل باشه پس میتونید با اضافه کردن میقدار یک قاشق چای خوری ذغال و یک قاشق چای خوری تفاله چای خاک گلدان خودتون رو ضدعفونی کنید به همین راحتی.

.

منابع:
.https://golemanoto.ir

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت