بیماری گیاهان آپارتمانی و پیشگیری از آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1. گیاهان کم پشت با گل‌های کم

⇠ دلیل: نور کم و ضعیف

⇠ درمان: بیشتر گیاهانی که داخل منزل نگهداری می‌شوند روزانه به 14 ساعت نور آفتاب نیاز دارند. در مورد میزان نور لازم برای هر گیاهی که در منزل دارید اطلاعاتی را کسب کنید و به مستقیم یا غیرمستقیم بودن نور یا نیاز به سایه هم توجه کنید.

.

2. گل‌های کم و شاخ و برگ زیاد

⇠ دلیل: کود نیتروژنی زیاد

⇠ درمان: اغلب گیاهان خانگی فقط یک بار در ماه به کود نیاز دارند و در ماه‌های سردتر این مقدار کمتر هم می‌شود. برای کوددهی برنامه ریزی داشته باشید و از آن بیشتر کود ندهید.

.

3.ریزش برگ ها

ریزش برگ‌ها ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

⇠ ریزش برگ‌های مسن تر که به تدریج انجام می‌شود و زیاد محسوس نیست و طبیعی میباشد.

⇠ آبیاری زیاد یا کم. در مورد آبیاری زیاد برگ‌های زرد شده و به حالت نرم ریزش می‌کند و در مورد آبیاری کم برگ‌ها پژمرده و خشک می‌شوند.

⇠  تغییر درجه حرارت ناگهانی محیط زیست گیاه موجب ریزش برگ‌های آن می‌گردد.

⇠ وارد شدن تنش به گیاه و ریزش ناگهانی برگ‌ها که ممکن است ناشی از هوای ناگهانی گرم یا سرد باشد و یا به دلیل تغییر مکان گیاه اتفاق بیفتد.

⇠ نور کم

.

4. زرد شدن برگ ها

⇠ زرد شدن برگ‌ها به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  •  زرد شدن برگ‌های مسن پایین گیاه خصوصاً در گیاهان بند دار نظیر یوکا و دراسینا طبیعی است.
  •  آبیاری بیش از حد مخصوصاً در زمستان
  • آبیاری کم یا خشک هوا که در این صورت نوک برگ‌ها و حاشیه آن نیز زرد و خشک می‌شود
  • کمبود مواد غذایی
  •  نور شدید آفتاب و رطوبت کم
  •  هوای آلوده
  •  کمبود ازت
  • دمای پایین یا کم بودن جای گلدان برای ریشه ها
  • زهکشی ضعیف خاک

-اگر برگ‌ها زرد شده ولی محکم وسالمند علت این امرمعمولا وجود آهک در کود و خاک گیاه است علت دیگر این امر استفاده از آب آهکدار یا آب سنگین جهت آب دادن به گیاه است.

⇠  درمان: اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد، نباید گیاه را نزدیک بخاری بگذارید تا به تغییر ناگهانی محیط زیست واکنش بدهد. گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه‌های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند.

.

5. برگ‌های سوخته

⇠ دلیل: نور مستقیم زیاد

⇠ درمان: گیاه را از مقابل نور مستقیم آفتاب به جایی با نور غیرمستقیم منتقل کنید، برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید و آبیاری عمیق و گهگاه را ادامه دهید تا ریشه بهتر رشد کند. از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا این کار سوختگی گیاه را تشدید می‌کند.

.

6.سبز شدن برگ‌های رنگی

⇠ دلیل:کوچک و تنگ شدن برگ‌های بالای گیاه و  نیز باریک شدن ساقه گیاه توضیح ساده این حالت این است که نور کافی به گیاه نمی رسد

⇠ درمان: در این حالت گلدان حاوی گیاه را به پنجره نورگیر نزدیک کنید.

.

7. قهوه ای شدن نوک برگ ها

⇠ دلیل: کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه

⇠ درمان: به بیشتر گیاهان خانگی حداکثر ماهی یک بار باید کود داد. گلدان‌ها را در سینی‌ها کم عمق پر از ماسه بگذارید و آنها را پر از آب کنید تا رطوبت اطراف گلدان افزایش یابد (گلدان باید روی ماسه و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد). یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

.

8. برگ‌های کوچک یا پژمرده شدن گیاه

⇠ دلیل: خاک زیاد خیس یا خشک است

⇠ درمان: روتین آبیاری برای خودتان درست کنید که گهگاه ولی عمیق باشد تا رشد ریشه افزایش یابد و از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود. اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید، گیاه را از گلدان درآورید و سیستم ریشه‌ها را بررسی کنید و ریشه‌های عفونی (نوک سیاه شده ریشه‌ها با پوسیدگی چسبناک) را ببرید و با مخلوط گلدانی استریل و یک گلدان جدید، جای گیاه را عوض کنید.

.

9. خال‌های روی برگ ها

⇠ دلیل: خال‌های برگی قارچی، خال‌های آبی

⇠ درمان: اگر گیاه شما عفونی شده است، باید آن را از گیاهان دیگر جدا کنید و برگ‌های عفونی را ببرید. برای پیشگیری از خال دار شدن باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان‌ها را افزایش دهید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ‌ها نپاشد.

.

10.پژمردگی

⇠ دلایل : یکی خشکی زیاد – طولانی خاک گلدان و دیگری آب بسیار فراوان است .

⇠ درمان:اگر علت آب زیاد است برای مدتی به گیاه آب ندهید همچنین می‌تواند به علت کیفیت خاک و نیر تغییر مکان گیاه در اثر عدم استفاده از امکانات قبلی ، گیاه به اصطلاح قهر کرده باشد بهتر است تغییر مگان گیاه در تاریکی مطلق انجام گیرد.

.

11.پوسیدگی

⇠ دلیل: پوسیدگی بیمار بودن گیاه یا شرایط نامساعد رشد ، آب دادن زیاد در زمستان و یا ریختن آب روی برگ‌ها در شب می‌باشد.

.

12. زرد شدن نوک برگ‌ها و سپس قهوه شدن آنها: کل برگ ممکن است بمیرد

⇠ بیماری: سیاه تاول

⇠ درمان: برگ‌های عفونی را ببرید. از اسپری کردن آب به برگ‌ها اجتناب کنید.

.

13. رشد قارچ پودری سفید روی شاخ و برگ ها

⇠ دلیل: کپک پودری

⇠ درمان: تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید.

.

14. ریشه‌های نرم قهوه ای و سیاه، گیاهان پژمرده

⇠ دلیل: فاسد شدن ریشه یا ساقه

⇠ درمان: از آبیاری زیاد پرهیز کنید. گیاه عفونی را حذف کنید، ریشه‌های فاسد شده را قطع کنید و با ترکیب گلدانی استریل و گلدان تمیزی، جای گیاه را عوض کنید.

.

15. رشد نکردن و از ریخت افتادن گیاه

⇠ بیماری: کپک بوتریتیس

⇠ درمان: گیاه بیمار را ایزوله کنید و قسمت‌های عفونی را ببرید. تهویه هوا در اطراف گلدان را با افزایش فاصله بین گلدان ها، بیشتر کنید.

.

16. پوسیدگی

کلا پوسیدگی ساقه‌ها نشانه آبیاری زیاد مخصوصا در فصل زمستان است .آبیاری زیاد و انباشته شدن آب در گلدان باعث خفگی و پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود که در نهایت گیاه را از بین میبرد.

⇠ روش مبارزه : گیاه را در محل گرم نگه داشته و برای مدت کوتاهی از آبیاری آن خودداری کنید تا خاک آن کاملا خشک گردد سپس با فواصل بیشتری به آن آب بدهید.

17.سفیدک

پیدایش سفیدک روی ساقه‌ها و برگ‌ها در فواصل فصل تابستان به دلیل تعداد زیادی گیاه یا گلدان نزدیک به هم و یا آب زیاد می‌باشد.

⇠ روش مبارزه: به طور کلی انواع پوسیدگی‌ها و سفیدک‌ها و زنگ‌های گیاهی ناشی از آلودگی خارجی است و برای مبارزه باید از پودر قارچ کش استفاده کرد که از محل معتبری تهیه گردیده است.

.

روش‌های پیشگیری از وقوع بیماری‌های گیاهی

1. بررسی سلامت گیاه:

⇠ قبل از خرید نسبت به سلامت گیاه و نبود علایم بیماری روی آنها اطمینان حاصل کنید.

⇠ معاینه را از برگ‌ها مخصوصاً برگ‌های جوان که رنگی روشن دارند آغاز کنید در برگ‌های جوان علائم بیماری و ضعف به سرعت و روشنی آشکار می‌شوند.

⇠ به خاطر داشته باشید که پشت برگ‌ها را هم معاینه نمایید یعنی جایی که حشرات برای تجمع آنجا را دوست دارند.

⇠ از آوردن گیاهانی که دارای حشرات رو و زیر برگ‌ها ، ساقه‌ها و یا ریشه‌های خود هستند و همچنین ساقه‌ها و ریشه‌های پوسیده دارند ، به محل نگهداری گل و گیاه خود خودداری کنید.

⇠ علاوه بر بررسی شکل ظاهری گیاهان (ساقه، برگ و گل) ریشه آن‌ها را نیز بررسی کنید. توجه داشته باشید که ریشه‌ها باید به رنگ سفید باشند و ریشه‌های کم پشت و تیره نشانه خوبی نیست.

2.توجه ویژه به شرایط آب و هوایی محل نگهداری گیاه با توجه به نوع و گونه آن:

⇠ اول از همه باید نور رسیده به گیاه بررسی شود.

⇠ گیاهان آپارتمانی نیازی به نور مستقیم خورشید و تابش اشعه مستقیم ندارند.بعضی از گیاهان سایه دوست هستند و برخی به نور کامل یا متوسط احتیاج دارند.

⇠ قرار دادن گیاهان پشت پنجره و در معرض تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ‌های گیاهتان می‌شود چون شیشه گاهی به مانند یک عدسی عمل میکند و نور را روی قطره‌های آب غبار پاشی شده متمرکز کرده و در محل باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود.

⇠ از قرار دادن گیاهان در کنار وسایل گرمایشی تا حد امکان خودداری کنید.

.

3.چشم از گیاهان خود برندارید:

⇠ آسیبی که ممکن است از طرف حشرات به گیاهانتان وارد شود را جدی بگیرید. ویروس‌ها و باکتری‌ها، اغلب می‌توانند از طریق حشرات از گیاهی به گیاه دیگر سرایت کنند. برخی از حشرات عامل انتقال ویروس‌ها از یک گیاه به گیاه دیگر هستند.

⇠ بیماریها می‌توانند از یک برگ آلوده به آفت و بیماری به برگ‌های سالم گیاه سرایت کنند.

⇠ اگر تعداد برگ‌های آلوده کم بوده و ظاهر گیاهتتان را بدنما نمی کند برگ‌های آلوده را معدوم کنید، که تا جای ممکن از گسترش بیماری جلوگیری شود.

4.دقت در هنگام آبیاری گیاهان:

⇠ همانطور که می‌دانید کمبود آب باعث خشکی گیاهان می‌شود و گیاه بعد از مدتی از بین میرود .

⇠ نیاز مصرفی آب در گیاهان مختلف بسته به نوع و گونه گیاه و شرایط نگهداری اعم از گرما ،سرما ، رطوبت و خشکی محل نگهداری متفاوت است.

⇠ بسیاری از گیاهان مخصوصاً در هوای گرم تابستان نیاز به غبار پاشی دارند.

⇠ سعی نکنید که گلدان‌ها را از آب لبریز کنید آب زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود و این پوسیدگی مکان خوبی را برای پرورش قارچ‌ها به وجود می‌آورد که در دراز مدت باعث نابودی گیاه می‌شوند.

⇠ یکی از آسانترین روش‌های تشخیص زمان نیاز گیاه به آبیاری این است که انگشت خود را در داخل خاک گلدان فرو برده و خاک گلدان خود را بررسی کنید.اگر تا یک بند از انگشتان خاک مرطوب نبود گیاه احتیاج به آبیاری دارد.

5. استفاده درست از ضایعات برای ساخت کمپوست:

⇠ اگر می‌خواهید از ضایعات منزل که توانایی کمپوست شدن را دارند استفاده کنید، باید شرایطش را نیز فراهم کنید.

⇠ برای تولید کود ورمی کمپوست لازم است که ضایعات به اندازه کافی تخریب شده و ساختار اولیه خود را از دست داده باشند. برای اینکه ضایعات به یک کمپوست خوب تبدیل شود، باید در یک محیط در بسته که گرمای لازم را داشته باشد، قرار بگیرد.

⇠ به هیچ وجه نباید از شاخ و برگ گیاهان آلوده برای ساخت کمپوست استفاده کرد.

6.اعتدال در استفاده از کود‌ها و تقویت کننده ها:

⇠ باید مراقب باشید که بیش از حد معمول کود به گیاه نرسد، چون این کار ریشه‌های گیاه را سوزانده و جذب آب آن را کاهش می‌دهد و این گیاه را در برابر خشکی در سرما و گرما دچار مشکل می‌کند.

⇠ اگر به اندازه کافی کود به گیاهی نرسد، ضعیف می‌شود. کمبود مواد مغذی باعث ریختن برگ‌ها و ضعیف شدن گیاه می‌شود و گیاهان ضعیف بیشتر در معرض انواع بیماری قرار می‌گیرد.

.

توجه:

گیاهان خانگی گاهی اوقات با وجود بهترین عشق و مراقبت‌های شما دچار مشکلاتی می‌شوند.اکثر اشکالات و بیماری‌ها با گیاهان تازه وارد می‌شوند.

⇠ هر ماه حداقل دوبار گیاهان خود را شستشو دهید تا فرصت خوبی برای رسیدگی دقیق برای آنها فراهم گردد.

⇠ شستشو و تمیز کردن را با شاخ و برگ ها، مخصوصاً شاخ برگ‌های تازه که رنگ آنها روشنتر است شروع نمایید.یعنی همانهایی که به سرعت علامت‌های تخریب یا بیماری را بروز می‌دهند.

شناخت علائم بیماری گیاهان آپارتمانی و روش معالجه آنها

⇠ در شناسایی و مداوای بیماری‌های گوناگون خانگی دقت،هوشیاری و سرعت عمل از عوامل اساسی و موثر می‌باشند.

⇠ نباید اجازه دهید که توسعه بیماری به حدی برسد که از کنترل خارج شده و گیاهان را یکی پس از دیگری نابود کند.

.

سایر نکات

⇠ با آبرسانی و کوددهی مناسب به گیاه امکان انباشته شدن نمک بر روی سطح خاک افزایش پیدا می‌‎کند، با آبیاری خاک گیاه دردفعات لازم و قرار دادن گیاه درون گلدان‌های دارای سوراخ در انتها ، این نمک‌ها به تدریج همراه آب اضافی از گلدان خارج می‎ شوند.

⇠ بررسی ریشه گیاه کمک زیادی به تشخیص مشکل گیاه می‌‎کند و در صورت احتیاز نیازی به نگرانی برای انجام این کار نیست.

⇠ پیش از این هم در نمناک گفتیم که وجود هرگونه مشکلی از قبیل کمبود آب ، آب بیش از حد ، تغییر دما ، کاهش نور و یا جا به جایی گیاه می‌‎تواند باعث ریزش برگ‌های گیاه شود. و این واکنش اولیه در گیاه بسیار طبیعی و رایج است و البته گیاه به مرور زمان با محل جدید سازگاری پیدا خواهد کرد.

⇠ گیاهانی که در تابستان در خارج از منزل و در زمستان در داخل منزل رشد می‌‎کنند، به ندرت میزان نور مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد و معمولا برگ‌ها به طور تدریجی کاهش پیدا خواهند کرد.

⇠ یکی دیگر از مشکلات گیاهان خانگی سرما زدگی است . گیاهان گرمسیری در اثر سرما زدگی زرد و در نهایت از بین می‌‎روند و بنابراین بهتر است که این گونه گیاهان را در فصل زمستان در نقاط گرم منزل خود قرار دهید.

⇠ و در نهایت به خاطر بسپارید که با داشتن توجه کافی به گیاهان خانگی خود، آن‌ها به شما می‎ گویند که نیازمند چه چیزی هستند !

.

منابع:
.https://iranderakht.com
.https://www.jamaran.ir

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت