راهنمای علف تراش یا حاشیه زن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

⇠ علف تراش یا براش کاتر چیست؟

علف زن (brush cutter) به دستگاهی گفته می‌شود از یک موتور بنزینی یا به صورت برق الکتریسیته (برقی) برای کوتاه کردن (هرس کردن) علف‌های هرز مزارع و همچنین کوتاه کردن چمن و باغات استفاده می‌گردد .علف تراش ( داس موتوری) به دو دسته علفتراش حرفه ای و حاشیه زن تقسیم می‌شوند. دستگاههایی که بصورت کم توان و تک کاره می‌باشند به عنوان حاشیه زن و داس برقی یا بنزینی می‌نامند و دستگاه هایی که عملکرد چندمنظوره دارند و قابلیت نصب انواع تیغه و توپی و الحاقیات را داشته باشند علفزن یا علف تراش می‌نامند. و علفزن‌ها به طور معمول در مدل‌های دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی کرد که با عملکرد دوشی و پشتی و چندکاره از یکدیگر تفکیک می‌گردند.

.

⇠ چگونه یک علف تراش مناسب انتخاب کنیم:

برای خرید یک دستگاه علف تراش ( علفزن ) مناسب باید به نکات زیر توجه نمود : 1- مساحت باغ مورد نظر 2- کیفیت و کارایی دستگاه علف تراش 3-میزان صدای دستگاه  4-خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و تعمیرات 5-قیمت خرید دستگاه .

.

⇠ مساحت باغ مورد نظر : هر اندازه باغ موردنظر از وسعت بیشتری برخوردار باشد نیاز به علفتراش ( Brush Cutter ) هایی با قدرت و کیفیت بالاتری خواهیم داشت.

.

⇠ کیفیت و کارایی دستگاه : کیفیت و کارایی علفزن یا حاشیه زن با فاکتورهایی انتخابی مانند ؛ قدرت علفتراش ، مدت کارکرد علفتراش در طی روز و ماندگاری دستگاه (طول عمر ) آن سنجیده می‌گردد.هرچه میزان قدرت دستگاه علف تراش بیشتر باشد دستگاه از کارایی بیشتری برخوردار است البته لازم به ذکر است که موتورهای دو زمانه نسبت به چهارزمانه قدرت و دور اولیه بیشتری دارند. ولی در عین حال از صدای بیشتری نسبت به چهار زمانه برخوردار خواهند بود. در زمینه مدت کارکرد علف تراش ( داس موتوری ) در طی روز باید متذکر شد که برخی از علف تراش‌ها بدلیل سیستم خنک کننده قوی و نوع آلیاژ بکار رفته در آنها مدت زمان بیشتری در طول روز می‌توان از آنها استفاده نمود. و این امر باعث استراحت کمتر دستگاه می‌گردد.در برخی از این دستگاه‌های علف تراش قابلیت‌های بیشتری را داشته که به آنها علف تراش چندکاره می‌نامند که قابلیت هایی از قبیل شاخه زن ، شمشاد زن و تیغه سه پره و غیره را شامل می‌گردند. و این دستگاه‌ها از دو تکه تشکیل گردیده است که سایر لوازم را می‌توان نصب نمود.

.

⇠ میزان صدای دستگاه علف تراش یا حاشیه زن :در موقع خرید دستگاه علف تراش (داس موتوری) باید به این توجه نمود که آیا صدای دستگاه یک عامل محدود کننده به حساب می‌آید یا نه . به عنوان مثال اگر برای کوتاه کردن علفهای باغچه یا فضای سبز با مساحت بالا می‌خواهیم یک دستگاه خریداری نمایید دستگاههای چهار زمانه انتخاب مناسبی خواهند بود زیرا صدای کمتری را تولید می‌نمایند. و همچنین تایم کاری بالاتری را میتوان استفاده نمود.

.

⇠ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و تعمیرات دستگاه : باید توجه داشته باشید که در انتخاب دستگاه علف تراش ( داس موتوری ) یکی از فاکتورهای مهم ، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و لوازم علف زن در بازار می‌باشد. که این خدمات عبارتند از : قابلیت تعمیر دستگاه ، قابل دسترس بودن قطعات و لوازم جانبی و مناسب بودن قیمت قطعات برای خرید یک دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است در حال حاضر علف تراش‌های اشتیل ، اولئومک و نمونه‌های مشابه دیگر دارای قطعات متوسط ولی با قیمت بالا در دسترس می‌باشد. از این رو بهای زیاد قطعات این دستگاه‌ها ، یک عامل محدود کننده به حساب می‌آید لازم به ذکر است که دستگاههای دارای خدمات و قطعات نسبتاً ضعیفی باشند را نباید خریداری نمایید.

.

⇠ قیمت خرید دستگاه : فاکتور آخر و بخش قیمت دستگاه علف تراش ، که خریدار باید با توجه به فاکتورهای فوق ، دستگاهی را خریداری نماید که در درجه اول مطابق نیازش باشد و در عین حال از کیفیت مطلوب و قیمت و خدمات مناسبی برخوردار باشد. به عنوان مثال جهت کوتاه کردن چمن‌های یک باغ با متراژ 2 هکتاری نباید از علف زن ( حاشیه زن ) و نخ توپی استفاده شود بلکه باید در این موارد از دستگاه چمن زن موتوری حرفه ای ( چمن زن گیربکسی ) استفاده نمائید تا طول عمر دستگاه و مستهلک شدن دستگاه دقت شده باشد.

.

دستگاه مناسب کار خود و کاربری هایش را به درستی بشناسیم !

به طور کلی دستگاه‌های قابل حمل دوشی و پشتی علفزنی را می‌توان در سه گروه شامل دستگاه حاشیه زن ، دستگاه علفتراش  و دستگاه چندکاره دسته بندی کرد. دستگاه علفتراش و دستگاه حاشیه زن در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند، اما انتهای شافت دستگاه حاشیه زن تنها هد نخ نصب می‌شود که برای برش چمن و علف هرز تازه در کناره هایی که دستگاه چمن زن قابل استفاده نیست کاربرد دارد؛ در حالی که انتهای شافت دستگاه علفتراش علاوه بر هد نخ می‌توان انواع تیغه را نیز نصب کرد و توده‌های بسیار متراکم علف، بوته‌های خشبی و حتی درختان تا قطر 10 سانتی متر (4 اینچ) را برید. دستگاه‌های علفتراش توان موتوری بالاتر (حجم موتور 33cc تا 52cc) دارند و گاهی دستگاه همه کاره نیز محسوب می‌شوند. اما دستگاه حاشیه زن معمولا برقی و یا موتوری با حجم موتور 26cc است.

علفزن چندکاره : دستگاه‌های چند کاره شبیه به دستگاه علفتراش هستند و در واقع بخش موتور و شافت آنها یکی است. اما قابلیت نصب انواع بیشتری از هدها مانند هد شمشادزن، هد اره، هد کولتیواتوری و غیره را دارند و تنوع کاری بالاتری را برای کاربر فراهم می‌کنند. البته با ورود انواع هدهای عمومی (هد کولتیواتوری، هد اره، هد شمشادزنی و غیره) به بازار، دیگر نمی توان تفاوت چندانی بین این دو دستگاه قائل شد. و کم کم همه دستگاه‌های علفتراش به عنوان دستگاه‌های چندکاره کارایی خواهند داشت.

.

ایمنی و راحتی در استفاده

⇠ یکی از مسائل بسیار مهم در استفاده از دستگاه، آشنا بودن اپراتور با نکات استفاده ایمن و مخاطرات احتمالی در محیط کاری است. دستگاه‌های علفتراش بسیار پر قدرت هستند و اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید با خطرات زیادی مواجه خواهید شد. در حین کار همیشه از محافظ صورت و عینک ایمنی استفاده نمایید، چرا که چرخش تیغه با دور بالا می‌تواند اجسام مختلفی که با تیغه برخورد می‌کنند را به سمت شما پرتاب نماید. و همیشه مراقب افرادی که در اطرافتان هستند باشید که در فاصله ایمن از شما و دستگاه مستقر شده باشند.

⇠ هرگز از دستگاه بدون بند حمایل استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که دستگاه باید از محل فرمان یا دسته (حلقه ای یا دو چرخه ای) در دست گرفته شود. فرمان یا دسته امکان کنترل و هدایت دستگاه را برای شما فراهم می‌کند و نیز به عنوان مانعی که از بروز بسیاری آسیب‌ها پیش گیری می‌کند نباید از دستانتان رها شود.

⇠ توجه کنید! دستگاه علفتراش جهت برش معینی دارد، به این معنی که برای اجرای عملیات برش فقط از یک جهت باید عمل کنید. جهت گردش تیغه ساعتگرد است بنابراین اجرای عملیات برش باید از راست به چپ انجام شود. منطقه برش از نوک تیغه تا 90 درجه به سمت چپ است.

⇠ توجه کنید! اگر در حین کار به یک مانع سخت برخورد کنید، قطعا دستگاه ضربه برگشت را به شما وارد خواهد کرد. همیشه به جای حرکت گردشی از راست به چپ، تیغه را به طور آهسته وارد توده‌ی علف‌ها نمایید تا هد در مقابل علف‌ها درگیر شود.

.

خطر ضربه برگشت تیغه: برای پیشگیری از این مخاطره توجه داشته باشید:

⇠ با توجه به تصویر، برش آسان و راحت بدون ضربه برگشت با اجرای عملیات در قسمت مابین ساعت 8 تا 11 میسر می‌شود.

⇠ انجام عملیات برش با استفاده از قسمت مابین ساعت 12 تا 2 منجر به بروز مخاطرات جدی می‌شود.

⇠ عملیات‌های برش با استفاده از قسمت مابین ساعت 11 تا 12 و مابین ساعت 2 تا 5 فقط و فقط می‌تواند توسط اپراتور یا کاربر حرفه ای و متخصص انجام شود.

⇠ محافظ تیغه: در اثر ضربه برخورد ممکن است اجسام کوچک تر نظیر سنگ ریزه پرتاب شود، مراقب خودتان و افراد دیگری که در اطرافتان هستند باشید و از نصب صحیح محافظ تیغه اطمینان حاصل فرمایید.

⇠ اگر به طور حرفه ای از دستگاه علفتراش استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که مخاطرات دیگری هم وجود دارند. سر و صدای موتور مشکلات شنوایی به وجود می‌آورد و لرزش دستگاه نیز می‌تواند آسیب همیشگی به دست‌ها برساند. نشت سوخت، داغ شدن بیش از حد و دود کردن موتور خطر آتش سوزی را به دنبال دارد.

⇠ در زمان کار با دستگاه حتما از تجهیزات ایمنی استفاده نمایید و لباس کار ایمن بپوشید

.

منابع:

.http://www.niyakfarm.com
.http://baghbanmachine.com
.http://sabzkooshnegin.blog.ir

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت