به طور کلی مقوله‌ی تغذیه و مجموعه‌های آن در روند رشد و زندگی روزمره‌ی ما تاثیر فراوانی دارد. اینکه چه غذایی بخوریم چه غذایی نخوریم فی نفسه حائز اهمیت است.

حال تغذیه مناسب فصل امتحانات که فشار زیادی به مغز و ناحیه یادگیری می‌آید و برای اینکه مغز بهترین عملکرد خود را داشته باشد خیلی اهمیت دارد تا بازدهی مغز بیشتر شده و زحماتی که برای درس خواندن و آماده شدن برای امتحان می‌کشیم مثمر ثمر واقع شود .

بسیاری از افراد هستند که شرایط روحی روانی خاص بر تغذیه‌ی آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد مثلا بعضی، وقتی ناراحت هستند و یا استرس دارند خیلی غذا می‌خورند دو برابر حالت عادی شان اشتهایشان باز می‌شود ، برخی دیگر برعکس؛ اصطلاحا اصلا چیزی از گلویشان پایین نمی رود.

حال در نظر بگیرید در فصل امتحانات که سرشار از استرس و اضطراب برای کودکان و نوجوانان است امر تغذیه بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

.

تغذیه مناسب فصل امتحانات چیست؟

سوالی که اکثر والدین می‌پرسند این است که چه تغذیه ای برای کودک و یا نوجوانمان در فصل امتحانات مناسب بوده و باعث تقویت هوش و حافظه‌ی فرزندمان می‌شود؟

اول اینکه تغذیه زمان امتحانات باید دقیق و منظم و سر ساعت مقرر شده باشد و در این میان باید مراقب باشید که کودک و یا نوجوان شما میان وعده‌های غیر مفید نخورد و سر ساعت غذای مناسب را برای او تهیه کنید .

دقت داشته باشید که می‌توانید پس از غذای کودک و نوجوان از میان وعده‌های مفید و مقوی استفاده کنید چرا که پس از حدود سه ساعت از خوردن غذا، در حین درس خواندن عملکرد مغز دوباره پایین آمده و اگر کودک و یا نوجوان، میان وعده‌ی مناسب نداشته باشد ، بازدهی کمتری خواهد داشت.

.

تغذیه مناسب فصل امتحانات

از میان مجموعه‌های غذایی مواد کربو هیدرات، انواع ویتامین‌ها مخصوصا گروه ویتامین‌های B، انواع سبزیجات، حبوبات‌های مغذی مثل عدس، گروه گلوکز‌ها مثل برنج و ماکارانی و انواع میوه‌ها و انواع مغزها می‌تواند در تقویت ضریب هوشی و حافظه‌ی کودک و نوجوان موثر باشد .

این نکته را در نظر بگیرید که کودک و نوجوان، در ایام امتحانات پنج وعده‌ی غذایی یعنی صبحانه، وعده‌ی نیمروز، ناهار، عصرانه و شام را به طور کامل بخورد.

اگر امتحانات در صبح برگزار می‌شود، علاوه بر صبحانه‌ی کامل و کافی که می‌تواند شامل شیر، نیمرو و عسل باشد برای کودک و یا نوجوان خود چند خرما و مغز گردو آماده کنید که با خود سر جلسه‌ی امتحان ببرد و در حین پاسخ دادن به سوالات بخورد؛ خرما به خاطر شیرینی طبیعی و گردو بخاطر چربی طبیعی که دارد، می‌تواند باعث بازدهی بهتر مغز کودک شما بر سر جلسه‌ی امتحان و پاسخ دهی بهتر به سوالات باشد.