راهنمای باتری ساعت مچی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یکی از مهمترین موضوع هایی که باید خیلی به آن توجه کنید

حتما شما یک ساعت مچی دارید یا تصمیم دارید تهیه کنید پس باید در مدت زمان نه چندان دور اگر ساعت خودتان را دوست دارید برای تعویض باطری به یک تعمیرکار(نمایندگی) مراجعه نمایید , هرچند برای بعضی از افراد جامعه تعویض باطری ساعت کار سخت یا خاصی نباشد اما این کار مخصوصا اگر ساعت خودتان را دوست دارید یا هزینه زیادی بابت  خرید آن داده اید دارای اهمیت بالایی می‌باشد پس هیچ وقت ساعت خودتان را برای تعمیر یا تعویض باطری به فروشگاه‌های غیره (غیر از نمایندگی ها) نسپارید . در بازار ایران باطری‌های زیادی با برند‌های زیادی هستند که می‌توانید برای ساعت خود انتخاب نمایید اما بهترین باطری‌ها باطری‌های سوئیسی هستند که از عمر بیشتر و امنیت بالاتری برخوردار هستند .

.

عمر باطری :

عمر باطری در شرایط خاص متفاوت می‌باشد این شرایط از قبیل نوع موتور , شماره باطری  و قابلیت‌های ساعت هستند برای مثال مقدار باطری مصرفی برای ساعت کرنومتر داری که از قابلیت کرنومتر به مقدار زیادی استفاده می‌کند یک سوم می‌شود و همان ساعت بدون استفاده از این قابلیت زمان بیشتری را طی می‌کند .

.

باطری‌های اولیه:

بسیاری از شما ساعت هایی داشته اید که بعد خرید حتی تا 5 سال احتیاج به تعویض باطری نداشته‌اند و در مقابل هستند کسانیکه ساعتی خریده‌اند و یک  ماه بعد احتیاج به تعویض باطری داشته‌اند دلیل این موضوع به زمان تولید ,بسته بندی,ارسال,خرید شرکت و در نهایت خرید فروشگاه و خرید مشتری دارد. زمان بین تولید و خرید مشتری امکان دارد بین سه ماه تا سه سال برسد و این تاثیر گذار در عمر باطری می‌باشد .

بیشتر ساعت‌های سوئیسی که تولید و به فروش میرسند از باطری‌های رناتا RENATA استفاده میکنند که از عمر و امنیت بالایی برخوردار هستند . بیشتر نمایندگی‌های برند‌های سوئیسی از این برند باطری استفاده می‌کنند

.

قیمت باتری ساعت چقدر است؟

هزینه باتری ساعت مچی شما به مارک و سبک آن گرفته تا نوع باتری مورد نیاز شما بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه ساعت شما گران تر باشد ، مکانیزم آن پیچیده تر است و متقابلا قیمت باتری بیشتر میشود که بعضی ازاین ساعت‌ها به باتری گرانتری تا 100 پوند نیاز دارند ، در حالی که باتری 2 تا 5 پوندی برای اکثر ساعت‌های ساده بیش از اندازه کافی است.( تقریبا در کشور ما ایران تعویض باتری با هزینه ناچیزی انجام میشود که در ساعت‌های معمولی نهایتا به 35هزار تومان میرسد).

توجه داشته باشید که برای انتخاب باتری مناسب برای ساعت مچی خود حتما به اندازه باتری توجه کنید ، ولتاژ با توجه به نوع خاص باتری (اکسید نقره یا لیتیوم) متفاوت است .

نکته مهم: هنگام تعویض باتری ساعت مچی حتماً از باتری سالم و مناسب استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است به ساعت آسیب بزنید.همیشه قسمت پشت ساعت خود را بررسی کنید زیرا مشخصات باتری معمولاً در آن درج شده است یا به کتابچه راهنمای ساعت خود مراجعه کنید. اگر نمی توانید جزئیات را در آنجا پیدا کنید ، برای بررسی باید باتری را بیرون بیاورید و به مشخصات باتری نگاه کنید .

.

انواع باتری

لیتیوم پلیمر

این دسته از باتری‌ها از جمله بهترین نوع باتری‌های موجود در بازار هستند که هم به صورت قابل شارژ و هم به صورت معمولی وجود دارند.

از باتری‌های لیتیوم پلیمر معمولی برای وسایل کم مصرفی مانند ساعت‌ها و از نوع شارژی آن برای وسایل پر مصرف تری مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده میکنند.

با این که این باتری‌ها از باتری‌های خوب بازار به شمار میروند و ولتاژ مصرفی پایینی دارند اما گران نیستند و قیمت کاملا مناسبی دارند.

هیبرید نیکل فلز

این باتری‌ها را میتوان در دسته باتری‌های قابل شارژ قرار داد که به دلیل ولتاژ مصرفی پایینی که دارند برای استفاده در وسایلی مانند مسواک‌های برقی بسیار مناسب هستند.

چرا که این مسواک‌ها اگر ولتاژ نامناسبی دریافت کنند کند و خراب میشوند لذا باید از باتری‌های نیکل فلز در این مسواک‌ها استفاده کرد.

آلکالاین

باتری‌های الکالاین از جمله باتری‌های نام اشناتر بازار هستند و قیمت پایین تری نسبت به سایر انواع باتری‌ها دارند. ولتاژ نامی این باتری‌ها در روزهای اول 1.5 و در روزهای بعدی 1.2 ولت است.

لیتیوم یون

باتری‌های لیتیوم یون بسیار مشابه باتری‌های لیتیوم پلیمر هستند با این تفاوت که لایه‌های شیمیایی این باتری‌ها نسبت به باتری‌های لیتیوم پلیمر متفاوت هستند.

دقت کنید که اگر این باتری‌ها را بیشتر از ظرفیت آن‌ها شارژ کنید نشت میکنند و خراب میشوند لذا در زمان شارژ آن‌ها بهتر است تا از شارژرهای هوشمند استفاده کنند که خود روند شارژ را پس از تکمیل متوقف کنند.

باتری‌های سکه ای

معمول ترین نوع باتری‌ها برای ساعت‌های مچی باتری‌های سکه ای هستند. این باتری‌ها در دستگاه هایی استفاده میشوند که نیاز چندانی به ولتاژ مصرفی ندارند.

برای ساخت این باتری‌ها از دو فناوری استفاده میشود که موجب تفاوت هایی در نتیجه نهایی این باتری‌ها میشود. این دو روند به این صورت است:

سکه ای الکالاین

باتری‌های سکه ای میتوانند مانند باتری‌های الکالاین به تولید برسند که در این صورت ولتاژ نامی ان‌ها 1.5 ولت خواهد بود و با حرف L نشان داده میشوند.

سکه ای لیتیومی

باتری‌های سکه ای که با روش لیتیومی تولید میشوند ظرفیتی دو برابر باتری‌های سکه ای الکالاین دارند یعنی 3 ولت. این باتری‌ها با حرف C نشان داده میشوند.

زمانی که میخواهید باتری سکه ای مناسب ساعت خود را تهیه کنید بهتر است تا باتری اصلی ساعت را از ساعت جدا کرده و اعداد و حروف نوشته شده روی باتری را بخوانید.

با توجه به جدولی که مغازه‌های تعمیر و فروش ساعت دارند میتوانند باتری مناسب با ساعت شما را پیدا کرده و به شما تحویل دهند.

برند

بخش عمده‌ی بازار باتری ایران را باتری‌های پاناسونیک تشکیل میدهند که در واقع اشناترین نام در این صنعت در ایران باتری پاناسونیک است با این حال میتوان برندهای دیگری را نیز یافت.

دقت کنید که در زمان خرید باتری برای وسایلی مانند ساعت نیازی به خریدن باتری هم برند نیست اما مثلا در زمان خرید باتری برای وسایلی مانند گوشی‌های هوشمند حتما باید باتری هم برند با برند وسیله الکترونیکی را تهیه کنید.

.

منابع:

.https://www.tasnimnews.com
.https://kazemi-watchgallery.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت