نکات نگهداری و تمیز کردن ساعت مچی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نگهداری ساعت مچی در کارایی و طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. ساعت مچی تنها وسیله ای برای گفتن زمان نیست. اغلب خاطرات شخصی افراد را تداعی می‌کند، به همین دلیل از نظر بسیاری از افراد دارای ارزش معنوی است. همچنین اگر از ساعت مچی خود به درستی نگهداری کنیم، می‌توانیم آن را برای نسل‌های آینده باقی بگذاریم. بطور کلی ساعت‌ها به گونه ای ساخته می‌شوند که تا مدت زمان زیادی به خوبی روز اول خود کار کنند به همین دلیل نگهداری صحیح از آنها کار سختی نیست. برای اینکه شماهم بتوانید ساعت مچی خود را تا سال‌های زیادی به همراه داشته باشید 10 نکته برای نگهداری صحیح از ساعت مچی خود به شما یاد خواهیم داد.

.

1٫ تمیز کردن ساعت مچی

با استفاده از یک پارچه نرم روی بند و صفحه ساعت بکشید تا خاک و آلودگی‌ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن موثر بند ساعت با توجه به جنس آن روش‌های مختلفی وجود دارد. مثلا هر چند ماه یکبار بند ساعت خود را جدا کنید، اگر بند ساعت مچی شما فلزی است، از آب ولرم و شوینده با قدرت پاک کنندگی ملایم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اما اگر بند ساعت مچی شما چرمی است، برای این کار از محلول آب ولرم و سرکه سفید استافده کنید. در هر دو مورد سریع پس از تمیز کردن بند ساعتف آن را به خوبی خشک کنید.

.

2٫ نگهداری ساعت مچی با سرویس دهی منظم

بسیاری از کارخانه‌های سازنده ساعت دارای خدمات پس از فروش برای مشتریان خود هستند. به این معنی که می‌تواند ساعت خود را برای سرویس دهی به نزد آنها ببرید. اگر ساعت شما مکانیکی است هر دو تا سه سال یکبار و اگر ساعتتان از نوع کوارتزی است، هر چهار سال یکبار برای سرویس دهی آن اقدام کنید.

.

3٫ دوری از آهنربا

ممکن است به این نکته آگاهی نداشته باشید، اما زمانی که به آن واقف شدید مطمئنا همیشه آن را رعایت می‌کنید. قرار دادن ساعت مچی خود در مجاورت آهنربا می‌تواند تاثیر منفی بر زمانبندی آن داشته باشد.

.

4٫ شناخت ظرفیت ضدآب بودن ساعت خود

بیشتر ساعت‌های امروزی قابلیت ضد آب بودن را دارند. اما ساعت‌های ویتیج به مروز زمان قابلیت خود را از دست می‌دهند. اگر ساعت شما از نوع ضدآب نباشد باز هم می‌تواند قطرات خیلی ریز آب را تحمل کند. اما بهتر است تا حد ممکن از تماس ساعت با آب خودداری کنید. همچنبن اگر بند آن چرمی است سعی کنید که مرطوب نشود زیرا رطوبت باعث تضعیف بافت چرم می‌شود.

.

5٫ مراقبت از صفحه ساعت

نگهداری از صفحه شیشه ای ساعت بسیار مهم است، زیرا در وضوح صفحه نمایش آن بسیار تاثیر دارد. به همین دلیل مراقب باشید که صفحه ساعت شما با دیوار و یا اشیا تیز سایش پیدا نکند چون منجر به خراشیده شدن صفحه ساعت می‌شود.

.

6٫ نگهداری ساعت مچی در جعبه

برای نگهداری ساعت مچی خود حتما از جعبه آن استفاده کنید. مخصوص زمانی که قرار است برای مدت زیادی از یکی از ساعت‌های خود استفاده نکنید. وقتی ساعت به پهلو و یا روی صفحه خود قرار داده می‌شود، احتمال خراشیده شدن آن وجود دارد. جعبه هیا ساعت به گونه ساختهش ده‌اند که انکان نگهداری از آنها به بهترین و ایمن ترین شکل ممکن امکانپذیر باشد.

.

7٫ اجتناب از نور خورشید

از قرار دادن ساعت در معرض نور شدید خورشید خودداری کنید. نور خورشید باعث محو شدن تدریجی رنگ ساعت می‌شود. همچنین گرمای تولید شده عمر باتری ساعت را کم می‌کند.

.

8٫ دوری از تماس مستقیم با مواد شیمیایی

از تماس ساعت مچی خود با شوینده ها، مواد پاک کننده و عطر اجتناب کنید. مخصوصا اگر که بند ساعت مچی شما چرمی است. زیرا باعث آسیب دیدن و پوسیدگی آن می‌شود. هرگاه که  از پرفیوم و یا ادکلن خود استفاده کردید اجازه دهید تا کاملا خشک شود، سپس ساعت خود را دست کنید.

.

9٫ خودداری از باز کردن ساعت

هیچ گاه ساعت مچی خود را باز نکنید. تعمیر و یا ایرادیابی آن را به یک فرد ماهر یا ساعت ساز واگذار کنید. زیرا باز کردن ساعت باعث ورود ناخواسته گرد و غبار به درون ساعت می‌شود که روی دقت و کارایی آن تاثیر منفی خواهد داشت.

.

10٫ نگهداری ساعت مچی با کتابچه راهنما

این مرحله به خصوص برای نگهداری از ساعت‌های بسیار لوکس و گرانقیمت توصیه می‌شود. در این کتابچه‌های راهنما نکته‌های ویژه ای وجود دارد که برای هر ساعت اختصاصی است و ممکن است با ساعت‌های دیگر متفاوت باشد.

.

سایر نکات مهم در نگهداری از ساعت مچی

1٫ هنگام شست وشو ساعت خودرا از دست باز کنید،‌ صابون، مواد شوینده و آب کلر دار بسیار خورنده بوده و به ساعت شما آسیب میرسانند.

2٫ ساعت خود را هر چند وقت یک بار به وسیله یک تکه پارچه لطیف مانند جیر کاملاً تمییز کنید. در ضمن میتوانید با مراجعه به هریک از نمایندگی-های مجاز، از مزیت شست شوی کامل ساعت خود توسط متخصصین، (با استفاده از دستگاه مخصوص) بهره مند گردید.

3٫ بهتر است باتری ساعت مچی به ویژه ساعت‌های برند تحت نظارت نمایندگی همان برند تعویض گردد.

4٫ توصیه می‌گردد اگر قصد ندارید از ساعت کوارتز (دارای باتری) خود برای مدتی استفاده کنید به¬جای اینکه از فعالیت آن جلوگیری نمایید (کشیدن دسته کوک به حالت تنظیم)، اجازه دهید تا ساعت به طور طبیعی به مکانیزم کاری خود ادامه دهد.

5٫ عطرها، مرطوب کننده‌ها و در کل لوازم آرایشی، بهداشتی و شیمیایی و نیز رطوبت بیش از اندازه می‌تواننند تاثیرات فرسایشی روی تک تک قطعات ساعت شما داشته باشند.
6٫ بند ساعت خود را به طور مرتب چک نمایید و مطمئن شوید که بند، شل و یا فرسوده نشده باشد. در صورت نیاز قفل بند را محکمتر نموده و یا از بند جدیدی استفاده نمایید.

7٫ اگر قسمتی از بند ساعتتان را کوتاه نمودید یا قطعه ای را عوض کردید، باقیمانده را دور نریزید. در مواقعی که قسمتی از ساعت یا بند آن صدمه ببیند استفاده از آن قطعات سودمند خواهند بود.

8٫ آب کاری (رنگ) ساعتها در صورت تماس با مواد شیمیایی (کرم، عطر، اسپری و… )، آرایشی، بهداشتی و سایش، معمولا از بین می‌رود. عوامل ذکر شده می‌توانند در تغییر رنگ ساعتهای طلایی و رزگلد تأثیر بیشتری داشته باشند.

9٫ این را بدانید که قیمت یک ساعت لزوماً رابطه ای مستقیم با مقاومت آن ندارد. ساعت‌های گران قیمت می‌توانند در عین حال ظریف و شکننده باشند.

10٫ حساسیت ساعت‌های اتوماتیک در مقابل ضربه به مراتب بیشتر از ساعت¬های کوارتز (باتری دار ) می‌باشد، به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

11٫ ساعت خود در مجاورت وسایلی که حاوی آهنربا هستند (مانند بلندگوهای کامپیوتر)، حتی الامکان قرار ندهید. این مجاورت می‌تواند به ساعت شما آسیب وارد نماید.

12٫ به طور معمول، دست کردن ساعت در هنگام ورزش و یا فعالیت-هایی که مستلزم تحرک می‌باشد و باعث تعریق بالا می‌گردند، توصیه نمی شود مگر برای آن گروه از ساعت هایی که مختص ورزش طراحی شده اند.

13٫ مراقب باشید تا ضربه ای به ساعتتان وارد نشود. ضربه‌ی شدید می‌تواند به اجزای داخلی ساعت صدمه وارد نموده، بر روی شیشه ساعت خراش ایجاد کرده و باعث شکستگی آن شود و یا حداقل می‌تواند باعث از بین رفتن مقاومت ساعت شما در برابر نفوذ آب گردد. رعایت این موضوع، به طور ویژه در مورد ساعت هایی که دارای قسمت‌های متحرک می‌باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

14٫ ضدخش بودن شیشه یا سرامیک به معنی مقاومت آنها در برابر تماس با هر نوع ماده ای نمی باشد. طبیعتاً اگر بر روی شیشه یا سرامیک با جسمی سخت تر از آن (مانند الماس) کشیده شود ایجاد خط و خش می‌نماید.

15٫ اگر برای مدتی از ساعتتان استفاده نمی کنید به هیچ وجه آن را زیر نور آفتاب قرار ندهید چون باعث تغییر رنگ بندهای غیر فلزی (همچون چرمی، پارچه¬ای، ساتن و…) و کاهش عمر آنها گردد.

16٫ در روند صحیح کوک کردن ساعت کوکی می‌بایست بعد از کوک کردن آنها حتماً اهرمی که بیرون کشیده اید را به جای خود برگردانید زیرا ممکن است آب یا غبار به داخل ساعت راه پیدا کند.

17٫ در مواقعی که می‌خواهید کارهای سنگین به قول معروف یاکثیف کاری انجام دهید بهتر است حتما ساعت مچی خود را از دستتان باز کنید.

.

چطور بند ساعت را به خوبی تمیز کنیم؟

ساعت جزء جدا نشدنی از زندگی شخصی . کاری شماست به همین خاطر بسیاری از مردم برای داشتن بهترین ساعت هزینه‌ی زیادی می‌کنند. اکثر این ساعت‌ها داری بند فلزی و با دوام می‌باشند که از مواد مختلفی ساخته شده اند.

با مرور زمان این بند‌های فلزی به خاطر تماس با عرق،کرم و لوسیون  کثیف می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند . ما در اینجا راهی آسان برای تمیز کردن بدون آسیب به این بندهای فلزی به شما  آموزش خواهیم داد.

مواردی که برای انجام این کار به آنها نیاز دارید :

  • مایع ظرف شویی
  • کاسه کوچک
  • مسواک نرم
  • پارچه نرم بدون پرز

1. برای اینکه به ساعت و صفحه ان آسیب نرسد بندها را از آن جدا کنید حتی اگر ساعتتان ضد آب می‌باشد.

2. کاسه را با آب نسبتا گرم پر کنید تا بندها کاملا خیس شوند و کمی مایع ظرف شویی به آب اضافه کنید.

3. اجازه دهید بندها 1 تا 2 ساعت در آب خیس بخورند تا آلودگی‌ها از آن جدا شوند.

4. از مسواک برای جلوگیری از هرگونه خراش بر روی فلز استفاده می‌کنیم این کار به براق شدن بند و تمیز شدن شیارهای بند کمک می‌کند.

.
منابع:

.https://www.ivarashop.com
.http://oliverweber.ir
.http://lifemag.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت