
شاهی یک سبزی فصل خنک است. موقع کشت شاهی در مناطق سردسیری اوایل بهار بعد از رفع خطر سرمای بهاره میباشد. معمولاً دو هفته بعد از کاشت آن، برگها آماده برداشت میشوند. چون دوره رشد برگ آن بسیار کوتاه میباشد، لذا در طول فصل رشد چندین نوبت اقدام به کشت آن میکنند. فاصله دو تاریخ کشت بین 10 تا 15 روز میباشد. در مناطقی که زمستان ملایم دارند(مانند خوزستان)، در پاییز در چندین نوبت اقدام به کشت آن میشود. به محض گرم شدن هوا سریعاً به بذر مینشیند، که در این صورت از مرغوبیت برگ آن کاسته میشود. بذور آن در ردیف هایی که 30 تا 40 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند، کشت میگردند.
میزان مصرف بذر حدود 10 تا 12 کیلوگرم در هکتار میباشد. شاهی زمین آفتابگیر را ترجیح میدهد. خاک باید قوی، دارای مواد آلی زیاد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد. برگهای شاهی از روی سطح خاک قطع میشوند، سپس دسته بندی میگردند. معمولاً یک مرتبه بیشتر برداشت نمی شود، ولی ممکن است چین دومی هم داشته باشد. در خارج شاهی را به صورت یک سبزی سالادی مصرف میکنند. این گیاه دارای ویتامینهای A و C میباشد. شاهی از نظر مواد کانی مانند کلسیم و پتاسیم غنی است. بذر شاهی مصرف دارویی دارد و به عنوان مقوی، مدر و محرک استفاده میشود.منبع: سایت باغ شیشه ای
.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com






مجله گل و گیاه






