پروانش یا پیچ تلگرافی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

گیاهی است علفی با ساقه‌های خزنده بر روی زمین و یا بالا رونده ؛ به همین دلیل نیز به پیچ تلگرافی مشهور است . گلهای آن به رنگ‌های متنوع آبی یا سفید حتی قرمز نیز دیده می‌شود . برگهای آن متقابل است با دمبرگ کوتاه و یا حتی بدون دمبرگ ، گل آذین غالباً منفرد محوری . میوه‌ی آن نیز از نوع فولیکول دوتایی است .گزارش شده است که این گیاه در برخی نواحی در طول یک سال ممکن است دو بار یکی در اواسط بهار و دیگری در پاییز دارای گل شود .

.

فواید پروانش یا پیچ تلگرافی

از نظر پزشکی پروانش یا گل تلگرافی یک قابض شفابخش است. برگهای تازه‌ی آن را بر روی زخم میمالند و یا در حفره بینی فرو میکنند و خونریزی را بند می‌آورند پمادی از برگهای کوبیده آن برای بواسیر بسیار مفید است. هنوز هم این گیاه را به عنوان قابض مصرف میکنند و چای آن را برای درمان خونریزیهای شدید ماهانه خانمها و همچنین خونریزی لثه تجویز مینمایند. پروانش همچنین تا حدودی مثل یک مسکن عمل میکند و برای رفع نگرانیهای عصبی مصرف میشود .
پروانش ماداگاسکار یا پروانش گل سرخ یک داروی سنتی آفریقایی برای درمان دیابت یا مرض قند میباشد.

.

مضرات استفاه از پروانش یا پیچ تلگرافی

مضراتی برای این گل زیبا مشاهده نشد.

.

طریقه مصرف پروانش یا پیچ تلگرافی

در مداوای کم خونی و به همراه داروهای آهن‌دار مصرف می‌شود. در موردمالاریا و ورم روده و امعاء و نیز خونریزی به‌کار برده‌اند.در استعمال خارجی جوشانده آن به‌صورت لوسیون جهت درمان زخم‌های بازو بسته و به‌صورت غرغره در رفع آنژین و ورم لوزتین، به‌صورت تنقیه در رفع‌دیسانتری و زخم‌های روده مصرف می‌شود. از پوسیون آن در پانسمان زخم‌ها واولسرها به‌کار می‌رود.

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت