اشق

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چند ساه و راست است که تا ارتفاع 3 متر رشد می‌کند و دارای ساقه‌های کلفت برگهای بزرگ و ساقه‌های گلدار متراکم می‌باشد. که حاوی گلهای سفید و کوچک چتری است. میوه خشک و کوچک این گیاه در مرحله بلوغ به دو نیمه قابل تقسیم است. این گیاه یک بار میوه می‌دهد و پس از آن از بین می‌رود.

.

فواید اشق

اشق یک داروی گیاهی خلط آور ( اکسپکتورانت) ، ضد تشنج و مرق است که عمدتا برای درمان التهاب برونشیتی ، ناراحتی‌های تنفسی و اختلالات قاعدگی استفاده می‌شود . اینگونه مطرح شده است که این دارو برای درمان سرفه‌های خشک مزمن و طولانی مدت بسیار موثر است . گاهی اوقات این گیاه به همراه یگر گیاهان برای درمان آرتروز و تورم مفاصل استفاده می‌شود.این گونه ذکر شده است که این دارو دارای خاصیت سقط جنین نیز می‌باشد و در متون عربی قدیمی به کاربرد این دارو به همین منظور اشاراتی شده است. تنتورهای قوی این گیاه در عطر سازی بکار می‌رود.

.

مضرات استفاه از اشق

اثرات درمانی این گیاه برای درمان ناراحتی‌های تنفسی فقط مبتنی بر شواهد سنتی است و مطالعات جدیدی بر روی آن صورت نگرفته است.

.

طریقه مصرف اشق

صمغ پودر شده را در صورت مصرف به صورت دهانی باید در دزهای 3/0 تا 1 پرم و برای سه بار در روز مصرف نمود. در مورد استفاده از تنتور هم دز مناسب شبیه به مصرف دهانی است.

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت