در این مقاله خواهیم پرداخت که یین و یانگ نماد چیست و به چه معناست؟
برخی از طراحان جهان با بهرهگیری از فلسفه چینی یین yin و یانگ yang طراحی دکوراسیون، فنگ شویی و طراحی مد را انجام میدهند.
یین و یانگ (چینی سادهشده: 阴阳، چینی سنتی: 陰陽 انگلیسی: YinYang) مفهومی است در نگرش و فلسفه چینیان باستان به نظام جهان و ثانویت . یین و یانگ شکل سادهشدهای از مفهوم یگانگی متضادها است. از دیدگاه چینیان باستان، در همهٔ پدیدهها و اشیاء غیر ایستا در جهان هستی، دو اصل متضاد ولی مکمل وجود دارد.
یین و یانگ نشان دهنده قطبهای مخالف و تضادهای جهان هستند. البته این بدان معنا نیست که یانگ خوب است و یین بد است (در حقیقت این تحریفی نادرست است) . بلکه هیچکدام از اسن دو قطب به همدیگر برتری ندارند و یین و یانگ مانند شب و روز یا زمستان و تابستان بخشی از چرخه هستی هستند. وقتی تعادل و احساس خوبی به وجود میآید که تعادل بین یین و یانگ برقرار باشد. نقطههای متضادی که داخل شکل یین و یانگ دیده میشود به این مفهوم است که یین وقتی به حداکثر خودش برسد، و میخواهد تمام شود در درونش یانگ را دارد و وقتی هم که یانگ میخواهد به حداکثر خود برسد در درونش یین را دارد. یعنی وقتی یکی تمام میشود، دیگری در درونش رشد میکند و این چرخه ادامه پیدا میکند. در این الگو سیاهی و سپیدی هرکدام درحال حرکت به مرز دیگری هستند و دارای ثبات کلی نیستند و داخل هرکدام یک نقطه از رنگ مقابل است و آن به این معنی است که هیچکدام کاملاً خالص ، بدون نقص و مبرا نیستند.
رنگهای سیاه و سفید با این که خود ترکیبی از دو رنگ است اما از نگاه طراحان یک رنگ به حساب میآید. این رنگ با تمام رنگها تطابق مییابد، چرا که سفید و سیاه مبدا و مقصد تمام رنگها هستند. در طراحی مد هر لباس یا کیف و کفش و دیزاین دکوراسیون و طراحی ماشین و هر چیز دیگر در دنیایی که زندگی میکنیم، با رنگهای سیاه و سفید هماهنگ و مناسب میباشد. ترکیب دو رنگ سیاه و سفید به معنای وجود دو جنس مخالف در کنار هم است که یکدیگر را کامل میکنند. که این همان فلسفه یین یانگ (Yin-Yang) است. در حکمت چین باستان “یین” و “یانگ” نشانهی تعادل در جهان هستی به حساب میآید، در این الگو رنگهای سیاه و سپید وجود دارند که باهم پیوند خورده اند.
⦿ همچنین بخوانید: درباره لیلیت lilit یا لیلیث lilith
سیاهی و سپیدی استفاده شده در لوگوی لیلیت همانند ماه سیاه و خورشید سفید، روز و شب، زن و مرد، نور و تاریکی، سرما و گرما، غم و شادی، روح و جسم، عشق و جدایی، موفقیت و ناکامی و… در آسترولوژی به همراه هم میآیند تا بتوانند یکدیگر را کامل کرده و به هم معنی دهند. به عنوان مثال اگر شب نباشد، انتظار برای فرارسیدن معنا نخواهد داشت و همچنین اگر روز وجود نداشته باشد آرامش و سکوت شب، به چشم نمیآید همچنین گرمی و سردی هردو باعث ایجاد احساس مثبت میشوند و هریک (سیاه مطلق و یا سفید مطلق) به تنهایی میتواند نماد یکنواختی و زوال باشد! درنتیجه این دوقطبی سفید و سیاه باعث تعادل دنیا میشود و یین-یانگ بخشی از چرخهی هستی است و انرژی مثبتی که در این دو رنگ وجود دارد، طبق فلسفه فنگ شویی باعث ایجاد حس آرامش و رضایت در انسان میشود.
یین و یانگ به ترتیب نام اصلها یا نیروهای مکمل مادینه و نرینهٔ جهان در فلسفهٔ ذن و تائوئیسم است که همهٔ وجوه زندگی را در بر میگیرد. یین در لغت به معنای سمت سایه گرفتهٔ تپه است و یانگ سمت آفتابرو است. یین معمولاً مترادف زمین شمرده میشود که تاریک و سرد است و هر چیز بدی به آن نسبت داده میشود و یانگ مترادف آسمان است و روشن و گرم و خوب شمرده میشود.
هیچ چیزی کاملاً یین یا کاملاً یانگ نیست. مثلاً آب سرد در مقابل آب جوش یین است ولی در مقابل یخ یانگ میباشد.
یین و یانگ کاملاً به هم وابستهاند و هیچکدام بدون دیگری نمیتوانند وجود داشته باشند. نور بدون تاریکی معنی ندارد.
یین و یانگ میتوانند خودشان تقسیم شوند به یین و یانگ: مثلاً گرم در برابر سرد یانگ است ولی گرم خود تقسیم میشود به داغ (یانگ) و ولرم (یین)، سرد نیز خود تقسیم میشود به خنک (یانگ) و بسیار سرد (یین)
یانگ (سفید) | یین (سیاه) |
---|---|
پُر بودن | خالی بودن |
اعداد زوج و مثبت | اعداد فرد و منفی |
ثابت | متحرک |
سختی | نرمی |
منحنی | زاویه دار |
سنگینی | سبُکی |
گرما | سرما |
روشنایی | تاریکی |
آسمان | زمین |
آتش | آب |
کوه | دره |
تیز و بُرنده | صاف و صیقلی |
بالا | پایین |
موفقیت | ناکامی |
جلو | عقب |
روح | جسم |
فعال | منفعل |
مردانگی | زنانگی |
خورشید | ماه |