همه چیز دربارهٔ تربانتین نقاشی رنگ روغن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

همه چیز دربارهٔ تربانتین نقاشی رنگ روغن

تربانتین (به فرانسوی: Térébenthine) یا روغن تربانتین مایعی است روغنی که از تقطیر انگم انواع درختان کاج بدست می‌آید و مصارف صنعتی و دارویی دارد. ماده آلی آن‌ها از گروه ترپن‌ها هستند و ساختار ملکولی گوناگون دارند. تربانتین یا Turpentine یک محلول شیمیایی به شکل روغن است این ترکیب مخلوطی از هیدروکربنهای دو حلقه‌ای با فرمول C10H16 است که برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود.

نوع درخت
یکی از منابع اولیه تربانتین، تهیه انگم از درخت پسته کوهی است اما بیشتر درخت‌های کاج مثل کاج مدیترانه‌ای و کاج سوماترا و سیاه‌کاج غربی دارای این انگم هستند.

روش تهیه
تربانتین را هم از راه تقطیر انگم جمع آوری شده از درخت، و هم از تقطیر تخریبی قطعات خرد شده چوب درخت می‌توان تهیه و تغلیظ کرد. روش‌های صنعتی پالایشگاهی نیز در تهیه وتغلیظ آن کاربرد دارد.

موارد مصرف
یکی از عمده موارد استفاده آن بعنوان حلال روغنی در رنگ‌ها و جلا‌ها است. برای رقیق کردن انواع رنگ‌های محلول در روغن کاربرد دارد. همچنین بسیاری از ترکیبات آلی مانند کافور، لینانول و گرانیول از آن تهیه می‌شود.

عوارض
این ماده می‌تواند بعضی مواقع موجب کمبود خفیف ترومبوسیت‌ها شود. ترومبوسیتوپنی یعنی کاهش تعداد پلاکت‌های خون به کمتر از 140 هزار در هر میکرولیتر خون. پلاکت‌ها را ترومبوسیت نیز می‌نامند. تعداد پلاکت‌ها به طور طبیعی 200 هزار تا 450 هزار در هر میکرولیتر خون می‌باشد. کاهش تعداد پلاکت‌های خون باعث اختلال انعقاد خون می‌شود.. علل این اختلال به دو دسته کلی کاهش تولید پلاکت و افزایش تخریب پلاکت تقسیم می‌شوند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود