مورد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نام و مزاج

مورد در درجه اول سرد و در درجه سوم خشک است.

.

معرفی

  • مورد گیاهی است با میوه بیضوی شکل و بهترین نوع آن به لحاظ درمان گونه ای است که رنگش به سیاهی می‌زند.
  • یک بوته است که در همه فصول سال سبز است.البته در برخی مکان ها، درخت مورد در حدود 5 متر بلند می‌شود.
  • همیشه سبز بوده و دارای برگ‌های بیضی نوک‌تیز به طول حداکثر 4 سانتی‌متر و عرض تا 1 سانتی‌متر، بدون دندانه، چرمی و به رنگ سبز تیره می‌باشد که به طور متقابل بر روی ساقه قرار می‌گیرند و معطرند.
  • در استان فارس این گیاه را جمع‌آوری می‌کنند و در حجلهٔ عروس و داماد آن را زیر فرشهای حجله گاه میگذارند تا بوی خوش آن در حجله گاه منتشر شود.

.

خواص

  1. مورد دارای آثار ادرارآور، تسکین سرفه، ضد اسهال، قابض، دافع خفقان، محلل اورام (ورم‌ ها)، مقوی معده و احشا، ضد زخم، درمان بواسیر، درمان زخم زبان و لثه می‌ باشد.
  2. در درمان عفونت‌‌های ادراری، مشکلات هضم، برونشیت، سینوزیت و سرفه‌‌های خشک مؤثر است.
  3. فرآورده‌های خوراکی آن جهت مشکلات دماغی (صرع) و از فرآورده‌های موضعی آن جهت عفونت‌ها و هموروئید (بواسیر) و از اسانس برگ‌ها به عنوان آنتی‌سپتیک و درمان پیوره استفاده می‌شود.
  4. از مورد به صورت فرآورده‌های موضعی برای دردهای رماتیسمی استفاده می‌گردد.
  5. میوه مورد، دارای خاصیت ضد نفخ بوده و در درمان اسهال، اسهال خونی، بواسیر، زخم‌های داخلی و روماتیسم مؤثر است.
  6. ریشه مو را تقویت می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.
  7. پخته آن هر نوع شکستگی را درمان می‌کند و جوشانده آن در ضدعفونی و رفع تحریک مخاط دهان موثر است.
  8. برگ مورد متعلق است که یکی از قدیمی ترین درختان که از مهمترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود و از قدیم الایم جهت تقویت مو بکار رفته است . عوامل مخرب خارجی مثل قارچ‌ها و باکتری‌ها و عوامل حساسیت زا مثل مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌های امروزی رنگبر‌ها و رنگ‌های مو به اشکال مختلفی باعث تخریب پوست به صورت التهاب ،شوره ،خارش و تضعف مو به صورت خشکی ، موخوره و ریزش مو و نهایتا موجب نارضایتی افراد حساس میگردد . عصاره برگ سبز و شفا بخش گیاه مورد که دارای ترکیبات متعددی است و مجموعا داری خواص ضد قارچ و همه باکتری‌های فرصت طلب و اغلب باکتری‌های بیماریزا بوده و مهار رشد و نمو این میکروارگانیسم‌ها از اثرات تخریبی آنها بر سطح پوست و پیاز مو جلو گیری می‌نماید.

موارد منع مصرف

  • زنان باردار نباید اسانس مورد را مصرف کنند.
  • استفاده خوراکی بیش از اندازه مورد خطرناک بوده و موجب استفراغ، اسهال و مسمومیت می‌شود.
  • به این دلیل که بعد از استفاده از مورد، اسانس آن از طریق دستگاه تنفس دفع می‌شود و اگر مقدار آن زیاد باشد، عوارض آزار دهنده ای به همراه دارد.

.

نحوه استفاده

اسانس مورد در محصولات بهداشتی، مانند صابون و شامپو و فرآورده‌های پوستی، از جمله پماد و کرم و در عطر و ادکلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور متوسط از 100 کیلوگرم برگ مورد، 10 گرم اسانس به دست می‌آید.

.
بازنشر از: طبایع/tabaye.ir

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت