هود و هواکش (نگهداری و عیب یابی)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکاتی برای نگهداری از هود آشپزخانه

  • زمانی که اجاق گاز شما روشن هست حتما هود را روشن کنید تا گرمای گاز به هود آسیب نزند.
  • در صورتی که قصد تمیز کردن شیشه هود را دارید اجازه بدهید کاملا خنک شود.
  • برای نظافت قسمت‌های استیل هود حتما از مواد غیر اسیدی استفاده کنید و دکمه‌های صفحه نمایش هود را با دستمال نم دار تمیز کنید و حتما آن را خشک نمایید.
  • در فاصله‌های معین فیلتر هود را تمیز کنید تا مانع خارج شدن دود نشود.
  • چند وقت یکبار فن هود را با مایع تمیز کننده پاک کنید.
  • دقت داشته باشید در هنگام تمیز کردن هود خاموش باشد.
  • فاصله استاندارد هود از گاز 60 تا 70 سانتیمتر است .
  • در مورد هود‌های توکار حتما باید قبل از نصب کابینت تصمیم گیری کرده باشید.
  • اگر از اجاق گاز تان به طور مرتب و زیاد استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم از هودهای زاویه دار استفاده نکنید.

.

مشکلات متداول هود آشپزخانه

موتور هود

اگر موتور هود آشپزخانه، ناگهان شروع به ایجاد صداهای غیرعادی میکند، ممکن است به این دلیل باشد که موتور در تلاش است تا پروانه یا فن را بچرخاند. در این حالت چون فشار زیادی بر روی آن قرار دارد ممکن است موتور بسوزد. بهتر است آن را عوض کرده و یک موتور جدید را جایگزین آن کنید.

اگر هود شما کتابچه‌ی راهنما دارد و اجزاء داخلی آن را نمایش میدهد میتوانید برای شناسایی قطعات داخلی از آن استفاده کنید و اقدام به تعویض موتور کنید.

هود را خاموش کنید و برای دسترسی به سیم پروانه پوشش پروانه را در بیاورید. قبل از خارج کردن گیره‌های نگهدارنده‌ی موتور،  سیم‌هارا به دقت باز کنید و معکوس مراحل را با موتور جدید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که بخش جدید توسط همان تولید کننده وبه عنوان فن ساخته شده است ومدل آن نیز درست است؛ سپس کتابچه‌ی راهنما را بررسی کرده و به توصیه‌های نوشته شده در آن عمل کنید.

مکش هود ضعیف شده است

این مسئله نیز یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در اکثر هودها پس از نصب آنها دیده می‌شود. اما به یاد داشته باشید که این مشکل بسیار گذراست و در مدت یک یا دو روز خود به خود حل خواهد شد و دیگر در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

با این حال،اگر این مشکل بعد از چندین هفته استفاده از هود دوباره رخ بدهد، به این معنی است که فیلتر‌ها به خوبی تمیز نشده‌اند یا در لوله‌های تهویه مشکلی وجود دارد که نمی‌تواند هوا را به خوبی مکش کند و به بیرون بفرستد. تمیز کردن این اجزا در مدت زمان متناوب، از ایجاد این مشکل جلوگیری می‌کند.

صدای هود زیاد شده و یا لرزش دارد

اگر هود آشپزخانه در هنگام کار کردن دچار لرزش و صداهای غیر عادی می‌شود به طور احتمال، یکی ازاجزای آن ایرادی پیدا کرده که باید نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

بعد از خاموش کردن هود، اتصالات نگهدارنده‌ی پوشش را بررسی کنید. اگر احساس کردید که به طور کامل ایمن هستند و خطری شما را تهدید نمی‌کند آنهارا باز کنید و پوشش را در بیاورید و به دنبال قطعات خراب بگردید.به هنگام تعمیر و یا جایگزینی اجزای معیوب مطمئن شوید که پیچ آنها را محکم بسته‌اید.

هود روشن نمی‌ شود؟

اگر بعد از زدن دکمه، هود روشن نمی‌شود، چند دلیل دارد که بهتر است آنها را بدانید. بررسی کنید که جریان در داخل هود قطع نشده باشد و یا قطعه‌ی قطع کننده جریان از جای خود تکان نخورده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن را به جای خود بازگردانید. در غیر این صورت، ممکن است فیوز منفجر شده باشد. که می‌بایست اقدام به تعویض آن کنید.

باید سیم کشی برق ، برد و در انتها موتور آن را چک کنید.گاهی اوقات هود آشپزخانه می‌تواند سیم را ذوب کند. همچنین ممکن است سیم‌ها از بین بروند یا فرسوده شوند. در این صورت، باید سیم‌ها را عوض کنید. سیم برق هود را بکشید و یا برق را از کنتور قطع کنید و گیره‌های نگهدارنده‌ی سیم‌ها دربیاورید. سیم‌ها را نسبت به هر نشانه‌ای که می‌تواند خطرناک باشد بررسی کنید. اگر بی‌خطر به نظر می‌رسند از اهم متر برای سیم‌هایی که مربوط به کلید برق است استفاده کنید. اگر اهم متر صفر را نشان دهد پس کلید معیوب است و باید آن را تعویض کنید.

چراغ‌ها روشن نمی شوند

رفع این مشکل نسبتا ساده است و جزء شایع‌ترین مسائلی است که اکثر مردم در مورد هود آشپزخانه دارند که در هودهای ارزان قیمت نسبت به هودهای گران بیشتر دیده می‌شود. بیشتر مردم چراغ‌های هود خودرا همیشه روشن می‌گذارند، کاری که اصلا نباید انجام دهند. زیرا این عامل یکی از اصلی‌ترین دلیل خراب شدن لامپ‌ها است .

هنگامی که چراغها در سمت چپ قرار می‌گیرند می‌توانند اجزای پلاستیکی اطراف هود مانند گیرنده‌های لامپ و لوازم الکترونیکی را بیش از حد گرم کنند و موجب خسارت‌های زیادی شوند. رفع این مشکل بسیار آسان است. به یاد داشته باشید که وقتی از چراغ‌های هود استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.

.
منابع:

.https://datees.ir
.https://vasetkala.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت