نکات خرید زمین

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• ابعاد زمین

ابعاد و مساحت زمینی که خریداری می‌شود، بسیار مهم است، زیرا برای هر کاربری و ساخت و سازی به متراژ معینی از زمین نیاز است که باید قبل از مراحل انتخاب و خرید در طرح خود به آن توجه خاص داشت. به عنوان مثال حتی اگر برای کاری 10هزار متر زمین نیاز باشد و به جای آن 15هزار متر خریداری شود اما به میزان بر و ورودی زمین توجه نشود مطمئنا خریدار در آینده نزدیک به مشکلات بزرگی بر خواهد خورد. از آن گذشته مواردی مانند راه اختصاصی زمین و محل پارک یا …. نیز جزو نکاتی هستند که در کنار ابعاد زمین باید به آن توجه کاملی داشت زیرا هر کدام از آنها رفاه و آرامش آینده را تضمین می‌کند. اگر زمین مخصوصا در متراژهای بالا راه و ورودی اختصاصی نداشته باشد و صرفا به خاطر قیمت پایین آن خریداری شده باشد، مطمئنا در آینده نزدیک باید برای خرید چند متری راه و مسیر اختصاصی از همسایگان، قیمتی چند برابری پرداخت کرد.

.

• دقت به هدف خرید زمین

در زمان انتخاب زمین خود به دقت به هدف نهایی فکر و بر مبنای آن تمامی موارد مورد نظر خود را تنظیم کرد، به عنوان مثال اگر زمین برای کار باغداری و پرورش میوه مد نظر است، حتما باید آزمایش خاک (PH) را در لیست کارهای خود قرار داد. همینطور اگر از آب چاه استفاده می‌شود آزمایش‌های مربوط به آب را نیز باید انجام داد. وجود زمین‌های زراعی اطراف را با توجه به سم پاشی و … مد نظر قرار داد و از سلامت زمین آگاهی کامل پیدا کرد. اگر زمین برای ساخت ویلا و سازه مسکونی انتخاب شده است حتما باید از امنیت منطقه مورد نظر اطمینان حاصل کرد.

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد . داشتن اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و پرس و جوازمعتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند. پس از انجام دادن تحقیقات لازم، خریدار می‌تواند در مورد خرید ‌زمین با فروشنده مذاکره کند تا پس از توافق معامله کنند.

.

• بررسی همسایگان زمین مورد نظر

همسایه‌ها شاید در زمان معامله‌ای شیرین زیاد مورد مهمی نباشند اما همین مورد به نظر کوچک در زمان‌های بسیاری موجب فروش اجباری یک ملک به دلیل ایجاد مزاحمت‌های پی در پی و یا عدم امنیت شده‌اند. چطور باید در رابطه با همسایگان یک زمین تحقیق کرد، مخصوصا زمانی که شخص ساکن آنجا نبوده  و آشنایی در آن منطقه و مردم محلی ندارد؟

راه اول استعلام از شورای محل است که به احتمال زیاد می‌توان پاسخ درستی نیز دریافت کرد چون در نهایت بار مسئولیتی نیز به دوش آنهاست اما برای این کار پیشنهاد می‌شود از ابتدا رابطه دوستانه‌ای با مسئولان شورا برقرار شود تا در مراحل کار و ادامه آن از مشورت آنها به خوبی استفاده شود.

راه دوم پرس و جو از سایر همسایگان و در نهایت مقایسه نظرات با یکدیگر است و  راه نهایی چند بار رفت و آمد و سرکشی در موقعیت‌های زمانی مختلف به آن محدوده است تا یک بررسی میدانی از آن به عمل آید.

• امکانات و امتیازهای زمین

شاید برخی افراد در ابتدا به این موارد اهمیت ندهند چون قیمت پایین زمین برای‌شان مهم باشد.اما باید دقت کرد که اشتباه بزرگی است مگر آنکه بر مبنای هدف کاربری زمین ذاتا به آن امتیاز نیاز نباشد. زیرا در صورت نیاز به آن امتیاز باید زمان و هزینه زیادی برای دریافت آن گذاشت. بله اگر محل زمین در طرح گازرسانی و یا برق و آب نباشد ممکن است سال‌ها از این امتیاز محروم ماند و یا متحمل هزینه سنگینی برای دریافت آنها شد زیرا از منابع اداره مشخص نمی‌شود به آن منطقه رسیدگی کرد چون در بودجه از قبل پیش بینی نشده است. پس حتما اگر زمینی برای باغداری و یا ویلایی دنج در یکی از مناطق دور افتاده خریداری می‌شود باید به تمامی امتیازهای آب، برق، گاز و  نهایتا تلفن دقت کرد زیرا اگر در آن منطقه تلفن همراه آنتن‌دهی مناسبی نداشته باشد حتی تلفن ثابت نیز یکی از موارد مهم به حساب خواهد آمد.

.

• شرایط جغرافیایی زمین

اگر شخصی در شمال به دنبال تهیه زمین است باید به شرایط جغرافیایی و محل قرارگیری زمین دقت کند. زیرا در زمان بارندگی‌های شدید حتما زمین‌های پایین دست دچار آبگرفتگی شدید خواهند شد. همینطور وجود زمین به دلیل زیبایی و چشم انداز در کنار یک رودخانه می‌تواند در فصل‌های پر بارندگی بسیار خطرناک و آسیب‌زا باشد. همینطور مواردی مانند زمین‌های کوه پایه‌ای و جنگلی و ساحلی هر کدام موارد مهم مرتبط با خود را دارند که در زمان انتخاب باید به آنها دقت کرد.

.

• دسترسی زمین به راه‌ها و مراکز خدماتی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در زمان انتخاب و خرید زمین دسترسی به راه‌های اصلی و شهرها و مراکز خدماتی و رفاهی و درمانی هستند. تصور اینکه شخصی در ویلا خود باشد و یکی از فرزندانش دچار سرماخوردگی شدید شود و ساعت‌ها از اولین مرکز درمانی فاصله داشته باشد بسیار سخت است. یا اگر قرار باشد شخصی برای یک آخر هفته با خانواده خود به ویلای جنگلی خود برود مطمئنا نیاز به خرید روزانه خواهد داشت و دور بودن مراکز خرید و خدماتی او را آزرده خاطر خواهد کرد. پس به همه این موارد در همان روزهای اول خرید زمین باید دقت کرد.

.

• بافت طبیعی و پوشش گیاهی زمین

اگر شخصی قصد ساخت یک ویلا یا خانه مسکونی روی زمین مورد نظر خود را دارد بهتر است قبل از خرید به پوشش گیاهی و درختان موجود در زمین نگاهی داشته باشد. مطمئنا بعد از ساخت ویلا نیاز به محوطه‌سازی و پوشش گیاهی و کاشت درختان زیادی در زمین باقیمانده خواهد داشت، پس چرا هزینه مازاد را باید پذیرفت و به جای آن زمینی مناسب ساخت ویلای خود انتخاب نکرد. در این حالت می‌توان ویلا را بر اساس بافت طبیعی موجود در زمین طراحی و معماری کرد و از چشم اندازهای زیبای آن لذت برد.

.

• نکات حقوقی خرید زمین

1. برای خرید زمین از نهادها و شرکت‌ها باید حتماً مجوزهای وکالت فروشنده از نهاد مربوطه به دقت بررسی و از درستى و صحت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

2. خرید زمین‌هایی که توسط دادگاه‌های انقلاب مصادره و به دستگاه‌هایی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشکلاتی همراه است؛ زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی درباره‌ ملک سابق خود مطرح کنند

3. در مورد زمین‌هایی که ممکن است در طرح‌های توسعه قرار داشته باشند ، باید در خصوص تایید یا رد آن اطمینان حاصل شود.

4. خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای: بعضی از زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ها سند تنظیم شده است. خریدار برای خرید زمین‌هایی از این نوع، باید قبل از انعقاد قرارداد از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی در خصوص اینگونه زمین‌ها و اسناد قانونی آن‌ها استعلام‌ کند.

.

• نحوه نوشتن قولنامه زمین

قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزء اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. در حالیکه اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و مراجع قضایی رسیده باشند. در واقع قولنامه فقط توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه تنظیم می‌شود و به تایید دولت یا مراجع قضایی نمی‌رسد، به همین دلیل از جمله اسناد رسمی محسوب نمی‌شود.

از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. در این گونه موارد باید سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی و از کد رهگیری مربوطه استعلام شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس از امضای طرف‌‌ها و شاهدان آن‌ ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

.
منابع:

.https://delta.ir
.https://news.akhbarrasmi.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت