نکات خرید مغازه و ملک تجاری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چه مغازه‌ای بخریم؟

یکی از نکات مهم خرید مغازه جایابی و موقعیت مکانی مغازه است. همچنین متراژ مغازه نیز در تعیین قیمت و هزینه آن نیز مؤثر است. در نهایت باید بتوانید تعیین کنید بهترین مغازه برای کسب‌وکار شما در چه مکانی و با چه مساحتی باید خریداری شود. به نکات خرید مغازه در ادامه  توجه کنید:

⇠ ابتدا باید تعیین کنید که کسب‌وکار شما در چه زمینه‌ای قرار است فعالیت داشته باشد. پس از تعیین نوع فعالیت خود باید اطلاعات کاملی را درباره آن به دست آورید.

⇠ باید جامعه هدف خود را برای فروش تعیین کنید. مثلاً اگر لباس‌های نوجوانان را قرار است بفروش برسانید، باید محل مناسب برای آن را انتخاب کنید. این محل می‌تواند در مرکز شهر یا نزدیک به محل تفریح  پاتوق این گروه سنی باشد. بدین ترتیب حداقل میزان فروش خود را تضمین می‌کنید.

⇠ تحقیقات بازار در رابطه به کالا یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهید نیز در میزان موفقیت کسب‌وکار شما بسیار مؤثر است. این تحقیقات شامل بازارها و مناطق اصلی فروش کالای مورد نظر، میزان فروش ماهیانه آن‌ها، مساحت مغازه‌ای که برای شروع به آن نیاز خواهید داشت و غیره است.

⇠ پس از مراحل فوق چند منطقه مناسب را انتخاب کنید. از کسبه محل و افراد محلی در مورد میزان رونق و مراجعه مشتریان پرس‌وجو کنید. بهتر است برای هر مورد حداقل یک تا دو روز را در ساعات مختلف کاری آنجا بگذرانید تا از میزان شلوغی خیابان یا مرکز خرید اطمینان حاصل کنید. برای پیدا کردن مغازه مناسب خودتان دست به کار شوید و خیابان منطقه مورد نظر را شناسایی کرده سپس به آگهی‌های فروش و مالکین فعلی برای انجام تحقیقات مراجعه کنید، این کار به شما تمام اطلاعاتی که برای انتخاب مغازه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. سپس به یکی از مشاورین املاک خبره مراجعه و نظر ایشان را در رابطه با ملک مذبور جویا شوید.

⇠ شناسایی بازار رقابتی، زمان خرید مغازه و راه‌اندازی کسب‌وکار بسیار مهم است. وقتی در یک خیابان اصلی بیش از 20 مغازه شال و روسری فروشی وجود دارد شما باید بتوانید مزیت رقابتی چشمگیری در مقابل رقبایتان داشته باشید، در غیر این صورت کسب‌وکار شما با شکست روبرو می‌شود.

⇠ مساحت مغازه را متناسب با نوع کسب‌وکار خود در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید مردم احساس راحتی بیشتری در مغازه‌های متوسط و حتی کوچک می‌کنند. البته این مسئله درباره فست فودها و رستوران‌ها همیشه صادق نیست.

⇠ یکی از نکات خرید مغازه دارا بودن امکانات لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما است. مواردی چون آب، برق، گاز و تلفن جزو امکانات اولیه هر مغازه است. بالطبع مغازه‌هایی که مشغول به فروش مواد غذایی هستند به امکاناتی چون سینک ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، دودکش‌ها، سیستم تهویه قوی، مجرای فاضلاب و … احتیاج خواهند داشت. البته می‌توانید مغازه مورد نظر خود را با امکانات و امتیازات اولیه خریداری و متناسب با سلیقه و نیازهای خود تغییر دکوراسیون دهید.

⇠ در انتخاب محل مناسب برای خرید مغازه باید به یاد داشته باشید که علاوه بر میزان پاخور و تردد مشتریان، باید ملک تجاری قابل شناسایی و تمایز از دیگر مغازه‌ها باشد. مثلاً مغازه‌ای کوچک که در کنار مغازه مشابهی قرارگرفته احتمال جذب مشتریان را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

⇠ قوانین مربوط به کسب‌وکار خود را نادیده نگیرید. در زمان خرید مغازه شما باید اطلاع داشته باشید که از طرف مسئولان ذی‌ربط آیا قوانینی در مورد نوع، مساحت و مشخصات کسب‌وکار شما وجود دارد یا خیر. مثلاً برای تأسیس کافه باید اندازه آن از 20 مترمربع بیشتر باشد. می‌توانید به اداره اماکن، شهرداری و بهداشت برای اطلاع از آخرین قوانین یا حتی به اتحادیه صنف خود مراجعه کنید.

⇠ چنانچه کسب‌وکار شما دارای سروصدا یا آلودگی محیطی بسیاری است مطمئن شوید که منازل مسکونی در اطراف آن وجود ندارد. زیرا در دراز مدت شکایت همسایه‌های می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود.

⇠ مغازه شما باید ویترینی بزرگ برای نمایش محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید داشته باشد. انتخاب ویترین بزرگ یکی از نکات مهم خرید مغازه است. این تنها راه ارتباطی شما با دنیای بیرون و جذب مشتری است.

⇠ در هنگام خرید مغازه به میزان بدهی‌های ملک مورد نظر توجه ویژه کنید. با توجه به قوانین سرسختانه مالیات و شهرداری حتماً استعلام‌های لازم را از سازمان‌های مربوطه دریافت کنید.

⇠ بابت مغازه‌ای که خریداری می‌کنید وجه زیادی را باید پرداخت کنید. بنابراین مطمئن شوید که این مغازه ارزش این هزینه را داشته باشد. از کارشناسان قیمت‌گذاری دعوت کنید تا با بررسی ملک قیمت درستی را در اختیارتان قرار دهند. همچنین باید روند رشد قیمت مغازه مورد نظر را در 10 سال گذشته بررسی کنید تا از ارزش واقعی ملک خود در حال حاضر و حتی آینده مطلع شوید. این در صورتی است که اگر تمایل به فروش آن را داشته باشید، متحمل ضرر نشده و علاوه بر سرمایه اولیه سودی نیز عایدتان ‌شود.

⇠ در نظر داشته باشید که اگر مغازه و کسب‌وکار شما با شکست مواجه شود یا بر خلاف انتظار سوددهی مناسبی نداشته باشد، آیا می‌توان آن را اجاره داد. اجاره دادن مغازه در این شرایط می‌تواند بخشی از هزینه‌های از دست رفته را جبران کند. همچنین باید بررسی کنید اگر روزی به هر دلیلی تمایل به فروش مغازه داشتید آیا می‌توان آن را به قیمت روز خود بفروشید؟

⇠ برخورداری از فضای مناسب برای ذخیره و انبار کالاها و وسایلتان نیز از دیگر موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

نکات مهم خرید مغازه به دلیل اهمیت بالای خرید املاک تجاری بسیارند و باید با دقت و وسواس بیشتری اقدام به خرید آن کرد.

.

اهمیت محل قرارگیری مغازه

از نکات مهم خرید مغازه که به دلیل تأثیری که در میزان فروش محصولات و خدمات آن دارد، تعیین محل قرارگیری ملک است. در ادامه اطلاعات و  نکات خرید مغازه با هدف تعیین موقعیت و محل آن جمع‌آوری شده است.

⇠ قانون کلی در رابطه با محل خرید مغازه وجود دارد که عبارت است از: بهترین محل خرید مغازه در حالت کلی بر خیابان اصلی یا طبقه اول مرکز تجاری است. این قانون تبصره‌هایی نیز دارد که انتخاب‌های شما را محدود می‌کند. خیابان اصلی باید محل رفت‌وآمد مردم و محلی برای خرید آن‌ها باشد. از این رو بهترین مکان خرید ملک تجاری در مراکز اصلی خرید هر شهر است.

⇠ محل قرارگیری مغازه باید متناسب با نوع کسب‌وکار شما باشد. برای مثال شما می‌توانید سوپرمارکت خود را در یکی از خیابان‌های فرعی محله‌ای مسکونی انتخاب کنید که از فاصله معناداری تا دیگر مراکز خرید برخوردار است. بدین ترتیب جامعه هدف که شامل خانواده‌ها و ساکنین محلی است را به سوی کسب‌وکار خود جذب کرده‌اید.

⇠ یکی از انتخاب‌ها برای تعیین محل مغازه بورس کالا یا خدماتی است که ارائه می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که موفقیت در چنین محیطی نیاز به خلاقیت و تبحر شما به عنوان صاحب کسب‌وکار دارد.

⇠ در مورد مراکز خرید و پاساژها نیز همان‌طور که گفته شد،یکی از بهترین مناطق نزدیک درب ورودی و طبقه همکف است. اما استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. برای مثال شما تمایل به راه‌اندازی کافه یا رستورانی زیبا در یک مجتمع خرید دارید. در این صورت دو جامعه هدف و دو انتخاب پیش روی شما خواهد بود. یکی خانواده‌هایی که خسته از جستجوی کالای خود تمایل به استراحت و صرف غذا دارند که بهترین انتخاب برای این گروه خسته طبقات میانی مرکز خرید است. دوم گروهی که تنها با هدف لذت بردن از منظره شهر و ارتفاع قدم در رستوران شما می‌گذارند، برای این افراد طبقات بالایی بهترین انتخاب است.

⇠ مغازه‌های دو نبش و دو بر خیابان‌های اصلی نیز از مزیت بالاتر و قیمت بیشتری نیز برخوردارند.

⇠ برخی محله‌های شهر که فاصله زیادی از مراکز اصلی شهر دارند و به عنوان پاتوق اصلی جوانان در ساعات مختلف روز است؛ نیز می‌تواند انتخاب بهینه و سودمندی برای تأسیس مغازه باشد.

⇠ از دیگر انتخاب­های مناسب برای تعیین محل مغازه موردی است که قبل از شما به کسب‌وکاری مشابه شما فعالیت داشته و خوش‌نام بوده است. بنابراین می‌توانید اطمینان داشته باشید که برخی از مشتریان قبلی تبدیل به مشتریان دائمی شما شوند.

یکی از مهم‌ترین نکات خرید مغازه جایابی و تعیین محل قرارگیری آن است که باید با هوشمندی و تحقیقات میدانی زیاد انتخاب و سپس اقدام به خرید انجام شود.

.

نکات قانونی خرید مغازه

قوانین مختلفی برای خرید مغازه وجود دارد که اطلاع از آن‌ها به جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی منجر می‌شود. قوانین و نکات خرید مغازه به شرح زیر است .

⇠ اولین سؤالی که باید در هنگام بازدید ملک تجاری بپرسید، نوع کاربری آن است. این مسئله در میزان قیمت ملک تجاری تأثیر داشته و از این رو جزو نکات مهم خرید مغازه است.

⇠ عموماً مغازه‌ها به‌صورت سرقفلی به فروش می‌رسند. در این شرایط باید معامله را با اطلاع صاحب ملک و حضور ایشان انجام دهید. سرقفلی در واقع حق امتیاز تجارت شما در مغازه است. ضمن اینکه مالک باید از نوع کسب‌وکار شما اطلاع داشته و رضایت داشته باشد.

⇠ همان‌طور که گفته شد تسویه حساب‌های مختلف از سازمان‌های دولتی در خصوص عدم بدهی ملک مورد نظر باید به شما ارائه شود.

⇠ قبل از خرید مغازه‌ای با اداره اماکن و کارشناس اتحادیه مربوط به کسب‌وکار خود مشورت کرده و تائید ایشان را برای شروع کسب‌وکار خود دریافت کنید.

⇠ مبایعه‌نامه را در دفتر مشاورین املاک معتبر تنظیم و کد ره‌گیری دریافت کنید.

⇠ هیچ‌گاه به هیچ دلیلی مغازه‌ای را که امکان انتقال سند رسمی به نام شما یا تنظیم قرارداد سرقفلی به صورت محضری ندارد را خریداری نکنید. مغازه‌های نوساز ممکن است برای دریافت سند دچار مشکلاتی باشند بنابراین تا زمانی که سند رسمی برای ایشان صادر نشده از خرید آن خودداری کنید.

⇠ در مورد ملک‌های ورثه‌ای یا با تعداد مالک بیش از یک نفر حضور تمامی مالکین و ثبت رضایت آن‌ها در رابطه با فروش مغازه الزامی است. حتماً مشخصات افرادی که در برگه انحصار وراثت قید شده‌اند را با کارت شناسایی افرادی که در جلسه حضور دارند، تطابق دهید.

⇠ از بدهکاری ملک تجاری و آزاد بودن سند آن اطمینان حاصل کنید. ممکن است مالک قبلی برای خرید مغازه از بانک یا موسسه‌ای وام دریافت کرده باشد، تحقیق و استعلام‌های لازم در این رابطه را با دقت و وسواس بیشتری دنبال کنید.

⇠ مغازه باید دارای سند تجاری باشد.

⇠ با استعلام از شهرداری منطقه از عدم وجود طرح عمرانی در محدوده ملک مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

⇠ مشاعات مغازه ممکن است دردسرهایی را در آینده برایتان به وجود آورد، از عدم وجود آن مطمئن شوید.

⇠ امتیازات آب، برق، گاز و … باید انحصاراً به نام ملک باشد و لطفاً از خرید مغازه‌هایی با امتیازات مشترک خودداری کنید.

نکات خرید مغازه را می‌توانید با وکیل خبره و آگاهی در میان گذاشته و با تائید حقوقی ایشان اقدام به پرداخت وجه معامله کنید.

⇠ خرید مغازه به دلیل هزینه‌های بسیاری که در بر خواهد داشت یکی از مهم‌ترین اقدامات افراد در زندگی حرفه‌ای است. نکات مهم خرید مغازه را باید با دقت و توجه خاصی مطالعه و بر اساس آن‌ها اقدام به خرید مغازه کنید. بخش اعظمی از سرمایه شما تبدیل به سندی می‌شود که مالکیت شما برای مغازه را اثبات می‌کند. بنابراین از نظر قانونی این برگه باید معتبر باشد. نکات خرید مغازه تنها به موارد حقوقی و قانونی خلاصه نمی‌شود و در اطلاعات لازم برای تعیین نوع مغازه و محل آن را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

.

نکات کلیدی در خرید مغازه :

در هنگام خرید مغازه و قبل از انجام معامله، باید به نکات زیادی توجه کنید تا از مشکلات بعدی، مانند کم شدن فروش ،کلاهبرداری و به باد رفتن سرمایه تان، جلوگیری شود.

  1.  ملک تجاری مورد معامله بایستی مالکیت یا سرقفلی مشخص با مدارک مستند و مورد تایید از طرف ثبت اسناد و اتحادیه مشاغل مربوطه داشته باشد.
  2. جهت خرید سرقفلی ،اینکار حتما بایستی با اطلاع مالک صورت پذیرد. همچنین باید وی را از نوع شغل موردنظر برای راه اندازی مغازه مطلع نمایید.
  3.   ملک تجاری باید دارای تسویه حساب دارایی ، شهرداری، بیمه و سایر سازمانهای مرتبط باشد و بررسی اسناد و مدارک آنها در زمان خرید مغازه ضروریست.
  4.  روال معامله در خرید قطعی (مالکیت ) با  خرید امتیاز کسب و کار ( سرقفلی ) متفاوت است. >> برای مطالعه بیشتر: سرمایه گذاری در املاک
  5.  خوشنامی ملک تجاری ، مقبولیت مردمی کسب و کاریست که قبلا برای فعالیت آن ملک تجاری وجود داشته و ادامه آن شغل توسط شما با داشتن مشتریان قبلی ، بدون هزینه برای تبلیغات سود و رونق کاری شما را تضمین می‌کند .هم مسئله به شکل برعکس میتواند اثر سو بر کار شما داشته باشد.

به علت حساسیت موضوع خرید مغازه و املاک تجاری،هیچگاه به تنهایی اقدام به خرید مغازه و ملک تجاری ننمایید و از مشاوره یک کارشناس ملکی قابل اعتماد و مجرب بهره بگیرید.

.

6- رعایت نکات حقوقی مهم در خرید مغازه و دیگر املاک تجاری:

⇠  ملک تجاری باید دارای سند تجاری باشد

⇠ قبل از هرچیزی از مورد اعتماد بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید و در خرید مغازه از فرد دارای وکالت ، حتما تاریخ وکالت نامه و رسمیت آن را استعلام بگیرید.

⇠  حتما با استعلام از شهرداری از عدم وجود موانع حقوقی و قانونی خرید مغازه اطمینان حاصل کنید

⇠  با مراجعه به شهرداری بررسی کنید که ملک تجاری در منطقه طرح عمرانی نباشد. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد  که مغازه هایی که در طرح واقع  شده‌اند و پس از آن ، توسط شما خریداری میشوند ، بعدا میبایست در ازای دریافت زمینی به شهرداری تحویل داده شوند.

⇠ دقت شود که مغازه مشاعات نداشته باشد.

⇠ در نظر داشته باشید که تمامی امتیازات مغازه از جمله آب، برق و … تنها متعلق به مغازه باشد و مورد مشترکی وجود نداشته باشد تا از درگیری‌های بعدی بر سر این مشاعات با واحد‌های تجاری همسایه جلوگیری شود.

⇠ اگر قصد پیش خرید مغازه و دیگر املاک تجاری را دارید، حتما به این نکته توجه کنید که پیش خرید ملک یک کار پر ریسک است زیرا احتمالات زیادی از جمله کمبود بودجه و ناقص ماندن ساختمان میتواند باعث راکد ماندن سرمایه شما برای مدت طولانی شود.

⇠  در مورد خرید مغازه نوساز نیز دقت کنید که حتما سند مالکیت  آن در هنگام معامله آماده باشد. زیرا این املاک معمولا توسط دو فرد اداره می‌شود (مالکِ ملک و احداث کننده ملک) و ممکن است که هریک از این دو فرد ملک را به فرد دیگری بدون هماهنگی فروخته باشند. پس باید هم سند موجود باشد و هم بهتر است که امضای هردو طرف در مبایعه نامه وجود داشته باشد.

⇠ مورد بعدی در رابطه با خرید مغازه نوساز اینکه ممکن است ملک ، مبلغ زیادی به شهرداری بدهکار باشد و به دلیل آماده نبودن سند ،امکان سو استفاده و فروش ملک به فرد دیگر وجود دارد که متاسفانه بدهی به فرد جدید واگذار می‌شود. پس در صورت امکان سعی کنید، ملکی (هرچند نوساز نباشد) با موقعیت و سند مشخص را خریداری کنید.!

⇠ اما در صورت تاکید بر خرید مغازه نوساز ،حتما از فروشنده ملک گواهی پایان کار ساختمان را درخواست کنید. زیرا این گواهی نشان می‌دهد که ملک تجاری مشکلی در ارتباط با شهرداری ندارد.

⇠ در صورت موجود بودن گواهی پایان کار ساختمان، می‌توانید تا صادر شدن سند تک برگ صبرکنید (حدودا سه ماه) تا با اطمینان بیشتری ملک تجاری مورد نظر خود را خریداری نمایید.

⇠ در سند مغازه  باید یک کد پستی وجود داشته باشد (10 رقم) که باید برگه تاییدِ این کد پستی توسط فروشنده در اختیار شما قرار گیرد.

⇠ علت اهمیت این کد، ضروری بودن وجود آن در هنگام تنظیم مبایعه نامه خرید مغازه است و اینکه ثبت درست این کد باعث می‌شود که فرد دیگری جز شما نتواند مالک باشد. [مبایعه نامه باید کاملا استاندارد و با هولگرام اتحادیه املاک و وجود کد پستی تایید شده تنظیم شود. مبایعه نامه‌های دستی و غیر رسمی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند]

⇠  از دریافت و بررسی کد رهگیری مغازه نیز به هیچ عنوان منصرف نشوید، وجود کد رهگیری املاک برای اطمینان یافتن شما لازم و ضروری است.

⇠ آدرس و مشخصات ملک تجاری را که در سند ملک ذکر شده است با موقعیت واقعی ملک مقایسه کنید. هرگونه مغایرتی را قبل از خرید مغازه برطرف نمایید.

⇠  اگر ملک تجاری دارای مستاجر است، حتما وی را در جریان قرار داده و در صورت امکان انجام معامله خرید مغازه  را با حضور همزمان مستاجر و فروشنده انجام دهید.

⇠ دقت کنید که در هنگام معامله و تنظیم سند ، حضور فروشنده ضروری ست و علاوه بر آن فروشنده باید استعلامات عدم بدهکاری به شهرداری و تسویه مالیاتی ملک تجاری را به شما تحویل دهد

⇠ مطمئن شوید که مغازه در رهن بانک ، توقیف بانک، ملک اوقافی یا ورثه ای نباشد.

⇠ در رابطه با خرید مغازه و دیگر املاک ورثه ای علاوه بر درخواست اصل و کپی گواهی انحصار وراثت از فروشنده، بررسی کنید که مالیات بر ارث ملک نیز پرداخت شده باشد.

.

7- شناسایی بهترین مکان خرید مغازه :

⇠ در  صورت خرید مغازه در خیابان، بهتر است مغازه در محلی قرار گیرد که در هنگام ظهر آفتاب گیر نباشد

⇠ طبق تجربه، سمت راست خیابان از سمت چپ آن شلوغ تر است. پس در صورت امکان، بر روی خرید مغازه‌های سمت راست خیابان بیشتر تمرکز کنید.

⇠ در صورتی که قصد خرید مغازه در پاساژ را دارید، به این نکته دقت کنید که محل مغازه را در قسمتی از پاساژ که پر رفت و آمد تر است انتخاب کنید.

⇠ انتخاب و خرید مغازه هایی که در مکان‌های پرتِ پاساژ یا در داخل کوچه‌های فرعی هستند، حتی با قیمت پایین تر اصلا به صرفه نیست. مگر اینکه مغازه شما محل قرارگیری اجناس باارزش مثل طلا باشد که در دسترس نبودن آن می‌تواند میزان امنیت آن را افزایش دهد.

⇠ در صورت امکان، خرید مغازه دو نبش را به شما توصیه می‌کنیم، زیرا به دیده شدن بیشتر مغازه توسط مشتری کمک زیادی می‌کند.

⇠ نکته دیگری که در دیده شدن بیشتر مغازه در پاساژ موثر است، وجود آسانسور و راه پله در کنار مغازه یا قرار گیری در کنار درب ورودی پاساژ است. به همین دلیل مغازه‌های طبقات همکف از قیمت‌های بالاتری هم در اجاره و هم در خرید برخوردار هستند. البته برخی مشاغل مثل کافه ها، نیاز به مکان دنج تری برای قرارگیری دارند. به همین دلیل می‌توانند در مکان‌های خلوت تر یا حتی در گوشه‌ها و طبقات دوم و سوم واقع شوند و مشکلی هم نداشته باشند.

.

8- دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه :

⇠ از دیگر نکات مهم در خرید مغازه و ملک تجاری، ویترین مغازه است. به این صورت که تا جای ممکن سعی شود که اندازه دهانه مغازه با داخل آن یکسان باشد.

⇠ در رابطه با ویترین مغازه نیز، باید دکوراسیون آن با تجارت شما هماهنگ بوده و باعث جلب توجه مشتریان شود. برای آن از شیشه سکوریت استفاده کنید.

⇠ دکوراسیون مغازه را با توجه به سلیقه مشتریان خود و نوع کار و حتی هویت برند خود بچینید. زیرا دکور مغازه شما می‌تواند معرف نوع مشتریان و نوع کسب شما باشد، همچنین حتی گاهی با نوع چیدمان مغازه در واقع شما مشتریان خود را فیلتر می‌کنید.

⇠ استفاده از رنگ‌های جذاب برای مشتری مانند رنگ چوب یا قهوه ای شکلاتی توصیه می‌شود

.

9-با نکات مهم در عقد قرارداد خرید یا اجاره ملک تجاری آشنا باشید

در عقد قرارداد برای خرید ملک تجاری یا اجاره مغازه نیز نکات مهمی وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید تا بتوانید با اطمینان خاطر ملک خود را بخرید یا اجاره کنید. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.

⇠ باید قبل از خرید مغازه استعلامات لازم را بگیرید و مطمئن شوید ملک مشکل خاص و بدهی به شهرداری، بیمه و … نداشته باشد.

⇠ سعی کنید از یک مشاور املاک برای خرید ملک تجاری کمک بگیرید.

⇠ تمامی مدارک مغازه و همچنین مدارک هویتی فروشنده باید به رویت خریدار برسد.

⇠ اگر ملک تجاری در دست مستأجر باشد، در صورت فروش ملک، مالک جدید باید تمام قوانین و نکاتی را که در قرارداد با مالک قبلی ذکر شده پذیرا باشد.

⇠ در صورت اجاره مغازه از قانون حق کسبه و پیشه یا تجارت استفاده می‌­شود. در حالی که اگر کسی بخواهد سرقفلی بخرد باید در قرارداد ذکر شود و با قوانین و روش‌­های مشخص سرقفلی این حق برای مستأجر اعمال شود.

⇠ هنگام خرید سرقفلی باید مالک را از کسب و کاری که می­‌خواهید راه بیندازید و تغییراتی که ممکن است در ملک ایجاد کنید با خبر کنید.

⇠ ملک باید دارای مالکیت تجاری از سازمان ثبت اسناد و اتحادیه شغلی کسب و کار موردنظر باشد.

.
منابع:

.https://khaneland.com
.https://homing.ir
.https://bvapp.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت