نکات برنامه ریزی سفر

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1- انتخاب کردن مقصد

هر هدفی ابتدا از اولین قدم شروع می‌شود. قدم اول در برنامه ریزی سفر انتخاب مقصد است. دوست دارید به کجا سفر کنید؟ پاسخ این سوال مشخص می‌کند که شما چه مدت زمانی را احتیاج دارید، چقد بودجه لازم دارید و قرار است مقصد، کشور خودمان باشد یا یک کشور خارجی؟ انگیزه و هدف نهایی ما از سفر لذت بردن از زیبایی ها، گذراندن اوقاتی دلنشین،‌ استراحت و تفریح است. بنابراین شما نباید هیچ نگرانی در مورد هزینه‌های مالی و موارد دیگر داشته باشید.

در ادامه، زمان بندی برای سفر را فراموش نکنید. ما با توجه به شرایط زندگی خود مدت زمانی که باید در سفر باشیم را مشخص می‌کنیم. اگر شغل ما کارمندی است و مدت زمانی که در طول سال برای مسافرت در اختیار داریم یک هفته است، در نظر بگیرید بخشی از آن به رفت و برگشت اختصاص پیدا می‌کند.

قبل از سفر حتما با روحیات همسفران خود آشنا شوید. این کار موجب می‌شود در حین سفر به وحدت و همبستگی بیشتری با یکدیگر برسید. تصمیم گیری‌های خود را بصورت جمعی بگیرید و با یکدیگر مشورت کنید. سفر شما زمانی لذت بخش خواهد بود که سلایق مشترک تمام اعضا در برنامه ریزی سفر جای بگیرد. توجه داشته باشید که انتخاب مقصد شما بر اساس علائق و سبک شخصی تان باشد. دوست دارید در آب هوای کوهستانی گردش کنید یا منطقه‌ی ساحلی را می‌پسندید؟ اهل ماجراجویی و کنجکاوی هستید یا دوست دارید یک منطقه را فقط برای استراحت کردن انتخاب کنید؟ ترجیح می‌دهید در هتل اقامت کنید یا کمپ در فضای باز را ترجیح می‌دهید؟

آب و هوای مقصد کیفیت سفر شما را مشخص می‌کند. زمان سفر هم نقش بسزایی در کیفیت سفر دارد. چک کنید ببینید در چه مقطعی از سال هستید، اگر در زمان تعطیلات رسمی نیستید پس مسافرت شما کیفیت بهتری خواهد داشت. افرادی هستند که حاضر نیستند پول و زمان خود را در تعطیلات و در اوج شلوغی هدر بدهند. در این گونه موارد بسیاری خلوت بودن مسیر و مقصد را نسبت به زمان هایی که شلوغ و وقت گیر است ترجیح می‌دهند.

2- رزرو بلیط

قبل از سفر باید مشخص کنیم که قصد داریم از چه راهی قرار است سفر کنیم. قصد داریم با اتومبیل شخصی خود مسافرت کنیم یا قرار است یک سفر جاده ای با اتوبوس داشته باشیم؟ ممکن است انتخاب ما سفر ریلی با قطار باشد و جذابیت‌های بیشتری تجربه کنیم. از مسائل مهم دیگر در برنامه ریزی سفر، زمان رزرو بلیط و شرکتی است که بلیط خود را از آن تهیه می‌کنید. قیمت بلیط هواپیما به زمان هایی که می‌خواهیم بلیط را رزرو کنیم بستگی دارد. اگر می‌خواهید مبلغ کمتری پرداخت کنید، روزهای میان هفته بلیط خود را خریداری کنید. در نظر داشته باشید که روزهای آخر هفته بلیط‌ها به سرعت به فروش می‌رسد، اگر قصد دارید به مناطق دورتر سفر کنید حتما بلیط خود را از چند روز قبل رزرو کنید.

3- رزرو محل اقامت

یکی دیگر از نکات مهم برنامه ریزی در سفر، انتخاب محل اقامت است. یکی از اشتباهات رایج مسافران این است که زمانی هتل و محل اقامت خود را انتخاب می‌کنند که به مقصد سفر خود رسیده باشند. بهتر است قبل از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید، چون ممکن است زمانی که شما به مقصد رسیده باشید هتل‌ها پر شده باشند و اقامت شما با مشکل مواجه شود.

4- اطلاع از شیوه‌ی حمل و نقل وسایل نقلیه

قبل از سفر مشخص کنید که زمانی که به مقصد برسید به چه نوع وسیله نقلیه برای جابجایی نیاز دارید. همچنین هزینه‌های آنها را بررسی کنید و با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک اتومبیل کرایه کنید و به صورت روزانه و دربست از آن استفاده کنید یا انتخاب وسایل عمومی دیگر مثل تاکسی، مترو یا اتوبوس کفایت می‌کند. در اکثر شهرهای جهان سرویس هایی مانند Uber می‌توانند به شما سرویس بدهند و شما را به مقصد برسانند. با نصب اپلیکیشن Uber قبل از سفر می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

5- تعیین مکان‌های تفریحی و گردشگری

بعد از مشخص کردن مقصد، پیدا کردن جاذبه‌های گردشگری مقصد و مکان‌های تفریحی را فراموش نکنید. قبل از اینکه عازم سفر شوید در مورد این جاذبه‌ها و مکان‌ها از زمان بازدید قیمت بلیط ورودی از طریق وب سایت آنها اطلاعات کسب کنید. انجام این مرحله به شما کمک می‌کند که از زمان خود صرفه جویی کنید و وقت خود را برای ایستادن در صف و پرس و جوهای طولانی در مقصد تلف نکنید.

 

6- قوانین، فرهنگ و اعتقادات مقصد سفر

اگر می‌خواهید خود را کمتر در دردسر بیندازید، با قوانین کشور مورد نظر آشنا شوید. یا اگر می‌خواهید مجرم شناخته نشوید، آگاه شوید که همراه داشتن کدام وسایل و انجام کدام کارها ممنوع است. از دیگر مواردی که در طول سفر و مقصد سفر به آن برخورد می‌کنید، نوع فرهنگ و اعتقاداتی است که هر کشوری به آن پایبند است. در صورتی که با فرهنگ و اعتقاد کشوری که به آن سفر می‌کنید آشنایی نداشته باشید ممکن است با انجام دادن دادن رفتاری موجب آزرده خاطر شدن مردم آن کشور شوید. پس قبل از سفر آشنایی مختصری با اعتقادات و نوع فرهنگ مقصد کشور داشته باشید.

7- تهیه وسایل مورد نیاز

لباس‌های متناسب با آب و هوا و فرهنگ مقصد سفر خود را آماده کنید. برخی اوقات به همراه داشتن وسایل غیر ضروری ممکن است شما را با مشکل مواجه کند، سعی کنید وسایلی را در طول سفر به همراه داشته باشید که واقعا به آن نیاز دارید. همراه داشتن یک کوله پشتی در سفر می‌تواند به شما کمک کند تا وسایل مورد نیاز خود را در آن بگذارید و از گشت و گداز لذت ببرید. از نکات ضروری برای سفرهای خارجی این است که پول‌های کشور مقصد خود را به همراه داشته باشید.

8- ویزای خود را آماده کنید

اگر در حال تهیه بلیط هواپیما خارجی برای یک سفر خارجی هستید، نسبت به آماده کردن پاسپورت خود جدی باشید. در وقت مناسب برای ثبت گذرنامه‌ی خود اقدام کنید. از آنجا که تهیه ویزا در کشور مبدأ فرآیندی است که ممکن است چند روز و حتی چند هفته به طول بیانجامد، درخواست آن را به روزهایی که آماده سفر کردن هستید موکول نکنید و حداقل دو ماه قبل از سفر مدارک آن را ارسال کنید.

 

9- تایید رزروها

اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام رزروهایتان تایید شده باشند یکی از نکات ضروری برنامه ریزی در سفر است. چک کنید رزروهای هتل محل اقامت، رستوران ها، جاذبه‌های گردشگری، وسایل حمل و نقل عمومی و سایر خدمات تایید شده باشند. یا اگر ایرپلین تیکت تهیه کرده اید، بهتر است یک پرینت از آن داشته باشید.

 

10- انتخاب بهترین اپراتور تلفن همراه

برای به اشتراک گذاشتن لحظه‌های به یاد ماندنی سفر در شبکه‌های اجتماعی شما نیاز دارید از سرویس‌های آنلاین با کیفیت بالا استفاده کنید. قبل از سفر می‌توانید با جستجو در اینترنت یا تماس با اپراتورها بهترین سرویس را انتخاب کرده و سیم کارت خود را آماده کنید. یا اگر سفر شما خارجی است می‌توانید با اپراتور تلفن همراه خود تماس بگیرید تا از بهترین خدمات خارجی برقراری تماس، دسترسی به اینترنت و فرستادن پیامک برخوردار شوید.

.
منابع:
.https://mag.airplaneticket.ir
.https://www.homsa.net

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت