راهنمای مداد رنگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مدادرنگی یکی از جذاب ترین کالاها در میان لوازم التحریر و جزء ابزار نقاشی است که باید در خرید آن به نکات زیر توجه نمود:

◉ کاربرد مداد رنگی را در نظر بگیرید.

◉ خرید یک بسته بزرگ و پرطیف برای مدرسه به کارتان نخواهد آمد و معمولا برای مدرسه بیشتر از 12 رنگ نیاز نیست.

◉ نرم و روان بودن هر مداد رنگی تا حد زیادی به رنگدانه‌های آن وابسته است. این رنگدانه‌ها در صورت زیاد و حجیم بودن در مغز مداد، آن را روان تر و پررنگ تر می‌کنند.

◉ به نوع بسته بندی (فلزی، مقوایی، استوانه ای و …) مداد رنگی توجه کنید. بسته بندی مقوایی ممکن است زود پاره شود.

◉ به بدنه‌ی مداد رنگی توجه کنید. بدنه‌ها می‌توانند گرد، شش ضلعی، مثلثی و … باشند. مهم خوش دست بودن آن‌ها است.

◉ مدادی بخرید که به انگشتان تان فشار وارد نمی کند.

◉ رنگ‌های غیرمجاز بعضی از نوشت افزار مانند ماژیک و مداد شمعی هم ممکن است تولید آلرژی کنند.

◉ خرید مداد شمعی روکش دار بهترین راه برای ایمن کردن دانش آموزان در برابر مسمومیت و آلرژی است.

.

انواع مداد رنگی و کاربرد هرکدام

همان طور که گفتیم، مداد رنگی از رنگ‌دانه‌های ریز ساخته شده است. هرچه مداد رنگی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، رنگ‌دانه‌های بیش‌تری به صورت متراکم‌تر در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. ویژگی‌های مداد رنگی بر اساس نوع الیاف‌ به‌کاررفته، میزان تراکم، نسبت پوشش به مغذ، میزان سفتی و اصطکاک عنوان می‌شوند، که با توجه به این ویژگی‌ها، انواع مداد رنگی مختلف برای خریداری در بازار موجود است.

.

مداد رنگی واکسی

از نوعی واکس برای متراکم کردن رنگ‌دانه‌ها استفاده می‌شود. این مورد، رایج‌ترین نوع مداد رنگی است که به طور گسترده توسط انواع نقاشان تازه‌کار و حرفه‌ای استفاده می‌شود. این نوع مداد رنگی به سادگی بیش‌تری قابل پاک‌شدن است و میزان نرمی یا سفتی آن به خوبی قابل کنترل است. تنها یک نکته منفی در مورد مداد رنگ واکسی وجود دارد و این است که گاهی واکس بر رنگ‌دانه‌های قرارگرفته بر کاغذ پوشانده می‌شود که جلوه رنگ را کمی مات می‌کند.

.

مداد رنگی روغنی

در این نوع از روغن برای گستراندن رنگ‌دانه‌ها بر کاغذ استفاده می‌شود که که بر خلاف تنوع نوع واکس‌دار، بیش‌تر نرم هستند. نیاز زیادی به تراش کردن مکرر و زودهنگام مداد رنگی روغنی وجود ندارد و بعضی از نقاشان حرفه‌ای، این نوع مداد را برای نقاشی می‌پسندند. مداد رنگی روغنی دارای محدودیت‌هایی هستند، پاک کردن رنگ نقش‌بسته بر کاغذ با سختی بیش‌تری نسبت به نوع واکس‌دار صورت می‌گیرد و به دلیل نوع بافت و ساختار مداد، تنوع رنگ کم‌تری در آن‌ها دیده می‎شود.

.

مداد رنگی آبی

مداد آب‌رنگ در نحوه استفاده متفاوت از دو نوع دیگر است. با این که می‌توان مداد رنگی آبی را به صورت خشک و بدون رطوبت استفاده کرد، اما کاربرد اصلی این محصول در استفاده از مایع برای جدا کردن رنگ‌دانه‌ها به نحو بهتر و نقش‌بستن بر کاغذ است. امکان استفاده از مداد آب‌رنگ به صورت مستقل یا در کنار نمونه‌های خشک وجود دارد. در هر صورت، شخص طراح مجرب، از این نوع برای ایجاد طیف متفاوت از رنگ‌ها و تغییر تاثیرپذیری بر کاغذ استفاده می‌کند.

.
منابع :
.https://namnak.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت