استاندارد و نکات ایمنی اسباب بازی کودکان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اسباب بازی‌ها بخش مهمی در سرگرمی و رشد هر کودک به حساب می‌آید. اما هر ساله بسیاری از بچه‌ها در بخش‌های اورژانس بیمارستان به دلیل آسیب‌های ناشی از اسباب بازی تحت درمان قرار می‌گیرند. خفگی برای کودکان 3 ساله یا کمتر اتفاق می‌افتد و بسیار خطرناک است. به این دلیل که آن‌ها تمایل دارند اشیا را در دهان خود بگذارند و گاهی قورت دهند. تولیدکنندگان اسباب بازی از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند و بیشتر اسباب بازی‌های جدید را برای گروه‌های سنی خاص برچسب گذاری می‌کنند. اما مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند برای جلوگیری از این خطر انجام دهند دانستن نکات ایمنی اسباب بازی کودکان است.

.

دستورالعمل‌های کلی ایمنی برای اسباب بازی‌ها

کودک به عروسک و اسباب بازی‌های خود وابسته است. شما برای اینکه خطری او را تهدید نکند نمی‌توانید اسباب بازی‌های محبوبش را از او دور نگه دارید. اگر می‌خواهید در کنار سرگرم کردن فرزند خود، آسیب‌های ناشی از بازی با این وسایل را کم‌تر کنید حتما به بازی او نظارت داشته باشید. البته داستن استاندارهای یک اسباب بازی ایمن نیز به شما در این راه کمک می‌کند. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم این موارد مهم را برای آشنایی بیشتر شما معرفی کنیم.

◉ اگر بچه‌های کوچکی در خانه دارید از اسباب بازی‌هایی که دارای باتری دکمه‌ای یا آهن ربا هستند خودداری کنید.

◉ اسباب بازی‌های پارچه‌ای باید دارای برچسب مقاوم در برابر شعله و بازدارنده و همچنین قابل شستشو باشند.

◉ اسباب بازی‌های رنگ شده باید با رنگ غیر سمی، با دوام و رنگ بدون سرب پوشانده شوند.

◉ مداد رنگی، مواد کارهای هنر و رنگ باید حاوی ذرات و مواد غیر سمی باشند.

◉ از اسباب بازی‌های قدیمی استفاده نکنید زیرا ممکن است استانداردهای ایمنی فعلی را نداشته باشند.

◉ از دیگر نکات ایمنی اسباب بازی کودکان این است که اطمینان حاصل کنید اسباب بازی برای فرزند شما زیاد بلند نیست.

◉ اسباب بازی‌های دارای بند (آلات موسیقی) و لباس‌هایی با بندهای گردن، کاپوت و کمر می‌توانند بچه‌ها را خفه کنند.

◉ صندوقچه‌های اسباب بازی باید یک درب داشته باشند که در هر موقعیتی که بلند شود (لولاهای فنری) باز بماند و به طور غیر منتظره بر روی کودک سقوط نکند. برای ایمنی بیشتر، مطمئن شوید که سوراخ‌های تهویه هوای تازه در آن وجود دارد.

◉ اسباب بازی‌ها را از نظر پوشش پلاستیکی بررسی کنید و سپس آن‌ها را از سطح‌شان خارج کنید. اگر پوشش آن بجا بماند خطر خفگی برای کودک ایجاد می‌کند.

.

انتخاب اسباب بازی‌های مناسب سن کودک

مطمئن شوید یک اسباب بازی متناسب با سن کودک برای او خریداری کردید. سپس توصیه‌های مربوط به نحوه‌ی استفاده که بر روی برچسب درج شده را بخوانید. با توجه به دستور بازی آن را به کودک خودد آموزش دهید تا به درستی از آن استفاده کند. هنگام خرید آنلاین اسباب بازی بدانید که اسباب بازی‌های تولید شده در کشورهای دیگر معمولاً از استانداردهای برچسب گذاری یکسانی برخوردار نیستند. سطح سنی اسباب بازی‌ها توسط عوامل کلی ایمنی تعیین می‌شود. ممکن است این اسباب بازی هنوز برای کودک شما مناسب نباشد.

◉ یکی دیگر از نکات ایمنی اسباب بازی کودکان این است که اسباب بازی‌هایی که با باتری کار می‌کنند باید محل باتری محکم نصب شده باشد تا توسط کودک قابل باز نشود. در غیر اینصورت کودک می‌تواند باتری دکمه‌ای را ببلعد و دچار سوختگی شیمیایی شود.

◉ آهنرباهای کوچک مانند آن‌هایی که در مجموعه ساختمان‌های مغناطیسی و سایر اسباب بازی‌ها پبدا می‌شوند، در صورت بلعیدن دو یا چند آهنربا کودک می‌تواند دچار آسیب جدی شود. بلعیدن یک آهنربا و یک جسم فلزی دیگر، مانند یک توپ کوچک فلزی، می‌تواند از طریق دیواره‌های معده یا روده به یکدیگر جذب شود و باعث شود آهن ربا و ماده به هم نزدیک شوند، بافت‌های داخلی به دام افتاده را خرد کنند، و جریان خون را قطع کنند.

◉  اسباب بازی‌ها باید نشکن و قوی باشند تا در برابر جویدن مقاومت کنند.

◉ اسباب بازی‌ها نباید شامل انتهای تیز یا قطعات کوچکی مانند چشم، چرخ، بندهای بلند یا دکمه‌هایی باشند که می‌توانند آزاد شوند و کودک را به خطر بی‌‌اندازند.

◉ واکرهای نوزاد باید دارای حفاظت از سقوط از پله باشند تا واکر یا در لبه پله متوقف شود یا بسیار گسترده باشد تا از یک درب استاندارد استفاده کند.

◉ شنوایی، صدای بعضی از اسباب بازی‌ها بیش از حد بلند هستند و می‌توانند به شنوایی آسیب برسانند. اسلحه‌های درپوش و سر و صدا و دستگاه‌های دستی رایانه‌ای در این گروه قرار دارند.

◉ در میان محصولات کودکان، بالن‌های لاتکس علت اصلی مرگ در اثر خفگی هستند. اکثر این مرگ‌ها مربوط به کودکان زیر 5 سال است.

.

ایمن نگه داشتن اسباب بازی‌ها در خانه

بعد از اینکه اسباب بازی‌های ایمن را خریداری کردید، اطمینان حاصل کنید که بچه‌ها نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را بدانند. بهترین روش برای انجام این کار نظارت بر کودکان هنگام بازی است. این اقدام شما به کودکان می‌آموزد که چگونه در هنگام سرگرمی با خیال راحت بازی کنند.

.

والدین باید:

◉ به بچه‌ها بیاموزید اسباب بازی‌ها را کنار بگذارند.

◉ برای اطمینان از شکسته نشدن و غیر قابل استفاده بودن اسباب بازی‌ها را مرتباً بررسی کنید.

◉ اسباب بازی‌های چوبی نباید تکه تکه شوند.

◉ دوچرخه و اسباب بازی‌های بیرون نباید زنگ زدگی داشته باشند.

◉ اسباب بازی‌های شکسته را دور بریزید یا بلافاصله آن‌ها را تعمیر کنید.

◉ اسباب بازی‌های فضای باز را هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود ، انبار کنید تا در معرض باران یا برف قرار نگیرند.

◉ حتماً اسباب بازی‌ها را تمیز نگه دارید. برخی از اسباب بازی‌های پلاستیکی را می‌توان در ماشین ظرفشویی تمیز کرد. اما ابتدا دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید. گزینه دیگر مخلوط صابون ضد باکتری یا مواد شوینده ◉ ظرفشویی ملایم با آب داغ در بطری اسپری و استفاده از آن برای تمیز کردن اسباب بازی‌ها، پس از شستشوی آن‌ها است.

.

نکته‌ی پایانی …

در پایان باید به شما توصیه کنیم که پیش از خرید اسباب بازی با نوع و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا شوید. متناسب با سن فرزند خود عروسک و یا اسباب بازی تهیه کنید. دستورالعمل بازی را به او توضیح دهید و در هنگام بازی او نظارت داشته باشید که آیا به درستی از آن استفاده می‌کند یا خیر. هرچقدر نکات ایمنی اسباب بازی کودکان را درست بشناسید، آن‌ها از خطرات و آسیب‌های ناشی از بازی به شیوه‌ی غلط دور نگه می‌دارید.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت