بهترین اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کودکان در سن زیر یک سال شروع به کنجکاوی و کشف دنیای اطراف خود می‌کنند. آن‌ها کم کم یاد می‌گیرند که می‌توانند اسباب بازی‌ها را حرکت بدهند، سر و صدا ایجاد کنند و از دیگران تقلید کنند. این نوع کنجکاوی در سن آن‌ها طبیعی است. به همین دلیل باید دقت شود که از کدام اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال استفاده کنیم تا برای آن‌ها جنبه‌ی آموزشی داشته باشد. اسباب بازی‌های کششی و ساختنی کودک را ترغیب می‌کند تا حرکت کند و عروسک‌ها و وسایل بازی نیز به آنها کمک می‌کند تا در مورد محیط خود بیشتر بدانند.

کودک نوپای در این سن به طور چشمگیری توانایی تخیل و خلاقیت دارد. ذهن او آماده‌ی کشف و الهام گرفتن از وقایع اطرافش است. بنابراین در این مرحله کودک نیاز به آموزش و یادگرفتن دارد. برای کمک به رشد جسمی، روحی و عاطفی بچه‌ها، هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودک یک ساله خود به دنبال این ویژگی‌هایی که در ادامه مقاله به آن اشاره می‌کنیم باشید.

.

ویژگی‌ اسباب بازی‌های زیر یک سال

◉ اسباب بازی‌هایی با رنگ‌های روشن: با رشد بینایی بچه‌ها٬ آن‌ها می‌توانند رنگ‌های زنده را راحت‌تر از سایه‌های مات یا رنگ تیره تشخیص دهند. بنابراین بازی با یک ماشین آتش نشانی قرمز روشن یا مجموعه‌ای از فنجان‌های انباشته شده به رنگ رنگین کمان به آن‌ها در شناسایی رنگ‌ها کمک خواهد کرد.

◉ اسباب بازی‌هایی که به هماهنگی نیاز دارند: کودک شما می‌خواهد با دست (و دهان) خود را به همه چیز را بگیرد. بنابراین این سن زمان مناسب برای شروع بازی با اسباب بازی‌هایی است که رشد و هماهنگی حرکتی خوب و ناخوشایند را تقویت می‌کنند. پازل‌، اسباب بازی‌های انباشته شده٬ تودرتو و ترتیبی که اندازه‌ی دست‌های کوچک آن‌ها است٬ برای یادگیری مهارت و ذهنیت در حال رشد و حل مسائل مختلف مناسب هستند.

◉ اسباب بازی‌هایی که باعث تحرک می‌شود: اسباب بازی‌هایی که کودک می‌تواند آن‌ها را فشار دهد یا بکشد، باعث حرکت و جنب و جوش در او می‌شود. این امر مخصوصاً برای کودکانی که یک سال دارند و راه می‌روند بسیار مهم است.

◉ اسباب بازی‌هایی برای اشتراک گذاری و بازی موازی: کودکان یک ساله هنوز نمی‌توانند به درستی با یکدیگر بازی کنند. در عوض، آن‌ها می‌توانند توسط اسباب بازی‌های مخصوصی “بازی موازی” با هم انجام دهند. بازی موازی یکی از اولین مراحل رشد اجتماعی در کودکان است. بنابراین داشتن اسباب بازی‌هایی که چندین کودک نوپا می‌توانند آن را به اشتراک بگذارند (مانند یک بازی بزرگ یا چند بسته ماشین اسباب بازی) به آنها کمک می‌کند تا در مسیر اجتماعی بودن قرار بگیرند.

.

چند نمونه از اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال

به دلیل اینکه کودکان در این سن با محدودیت‌های حرکتی٬ شناختی و آموزشی مواجه‌اند باید در انتخاب اسباب بازی برای آن‌ها دقت بالایی داشته باشیم. تنوع پایین عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها برای بچه‌ها نباید باعث شود که هر آنچه را می‌بینیم برای‌شان تهیه کنیم. برای مثال اسباب بازی‌ای که جنس سخت دارند٬ اسباب بازی‌های کوچک (تیله‌ها) و یا آن دسته که تیز و لبه‌دار هستند برای بچه‌ها مناسب نیستند. در ادامه می‌خواهیم چند اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال را به شما معرفی کنیم:

.

1- اسباب بازی‌های موزیکال

نواختن این ساز به کودکان کمک می‌کند تا هماهنگی چشم، گوش و دست خود را افزایش دهند. اسباب بازی‌های موزیکال برای تشخیص صدا و یادگیری مبانی ساده و مبتدی موسیقی بسیار مفید هستند.

.

2- مکعب‌های رنگی

مکعب‌های رنگی به دلیل تنوع و تعداد بالایی که دارند می‌توانند در شناخت رنگ‌ها و شمارش به بچه‌ها کمک کنند. نیازی نیست که کار خاصی با آن در بازی انجام دهند. چیدن٬ لمس کردن٬ بر روی هم قرار دادن و پرتاب کردن آن‌ها برای کودکی در این سن کافی‌ست.

.

3- اسباب بازی‌های متحرک

کودکان در این سن علاقه دارند که هر چیزی که در اطرافشان موجود است را حرکت دهند. این نوع اسباب بازی‌ها آن‌ها را وادار می‌کند که چهاردست و پا حرکت کنند و مفهوم مسافت را درک کنند.

.

4- عروسک‌های رنگارنگ و ایمن

کودک زیر یک سال باید با عروسک‌هایی بازی کند که برایش خطرناک نباشند. عروسک‌هایی که بافت نرم و لطیف دارند و همچنین رنگارنگ هستند برای آن‌ها مناسب است. این نوع عروسک‌ها به شناخت رنگ‌ها و حس لامسه کمک می‌کنند.

.

5- اسباب بازی‌های کنترلی

اسباب بازی‌های کنترلی تنوع زیادی دارند. اما در اینجا منظور آن دسته از اسباب بازی‌هایی هستند که طراحی‌ای ساده و امن برای بچه‌ها دارند. چرخاندن٬ پیچ دادن٬ فشردن٬ تکان دادن و رها کردن اسباب بازی کنترلی می‌تواند مهارت‌های حرکتی را در آن‌ها تقویت کند. همچنین چنین اسباب بازی‌هایی باعث ایجاد شور و هیجان در کودک می‌شوند.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت