بهترین اسباب بازی ‌برای کودکان 2 ساله چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یافتن اسباب بازی ‌برای کودکان 2 ساله می‌تواند به یک چالش اساسی برای والدین تبدیل شود. به این دلیل که آن‌ها می‌خواهند اسباب بازی‌ای خریداری کنند که علاوه بر داشتن جنبه‌ی آموزشی، سرگرم کننده و جذاب نیز باشد.

بازی در هر سنی برای یادگیری و رشد عاطفی فوق العاده مهم است. اما این موضوع از اهمیت ویژه‌ای در کودکان نوپا برخوردار است. به طور خاص برای کودکان نوزاد تا 2 سال، بازی آن‌ها را قادر می‌سازد تا آزمایش کنند، محدودیت‌ها را بشناسند و راه عبور از چنین موانعی را کم کم یاد بگیرند. بازی کردن ضمن ارائه‌ی فرصت‌های جدید، افق دید و خلاقیت را گسترش می‌دهد.

در این سن احساسات کودک شروع به رشد می‌کنند. دو سالگی آغاز دورانی است که در آن کودک به مرور با علایق خود آشنا می‌شود. هیجانات و احساسات مختلف بچه‌ها در این زمان بیشتر از قبل از بروز پیدا می‌کنند. بر اثر تحرک و کنجکاوی‌های زیادی که دارند، متوجه می‌شوند که عکس العمل پدر و مادر در مقابل رفتارهای‌شان چیست. شروع به حرف زدن با کلمات کوتاه و آواهای مختلف می‌کنند و تلاش دارند تا منظور خود را به دیگران برسانند.

کودک دوساله آماده‌ی یادگیری مفاهیم مهم و تضادها است. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که با عروسک و وسایلی بازی کند که مناسب روحیات او باشد. در ادامه بهترین اسباب بازی‌ها را ‌برای کودکان 2 ساله معرفی می‌کنیم تا هنگام انتخاب و خرید برای فرزند خود دچار مشکل نشوید.

.

معرفی چند اسباب بازی ‌برای کودکان 2 ساله

 

1- انواع پازل‌ها

به دلیل تنوعی که در پازل‌ها موجود است، انتخاب پازل مناسب برای کودک 2 سال کار چندان سختی نخواهد بود. بچه‌ها در این سن علاقه دارند تا ارتباط میان اشیاء را متوجه شوند. بازی با پازل به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تمرکز، دقت بالایی داشته باشند و تفاوت‌ها و شباهت‌ها را شناسایی کنند.

با کنار هم قرار دادن قطعات پازل کودک به شکل اصلی و نهایی تصویر می‌رسد. این اتفاق برای او به دستاورد هیجان انگیزی تبدیل خواهد شد. ساخت یک پازل به بچه‌ها مفاهیم مانند شناخت شکل، اندازه، رنگ و حجم را یاد می‌دهد. برای انتخاب پازل توصیه می‌کنیم ساده‌ترین تصاویر و قطعات را خریداری کنید. پاز‌ل‌های دو تکه‌ای یکی از بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان 2 ساله هستند.

.

2- اسباب بازی‌های ساختنی

همان‌طور در مقالات پیشین به اهمیت استفاده از لگوها اشاره کردیم، این‌بار نیز می‌خواهیم بگوییم که لگوها یکی از بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان در این سن هستند. مهارت‌های مهمی که کودک نیاز به آموزش آن دارد از طریق بازی با لگوها مسیر می‌شوند. اسباب بازی‌های ساختنی توانایی دسته‌بندی اشیاء، قرار گرفتن آن‌ها بر روی هم و خلاقیت در شکل‌دهی را به کودک می‌آموزند. جذابیتی که در بازی با لگوها وجود دارد می‌تواند بچه را ساعت‌های زیادی سرگرم کند و به او آزادی عمل در ساخت اشکال مورد علاقه‌اش بدهد.

.

3- اسباب بازی‌های حرکتی

از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین اسباب بازی‌های حرکتی می‌توان به انواع توپ‌های بازی اشاره کرد. توپ اسباب بازی‌ است که با آن کودکان شروع به جنب و جوش و حرکت می‌کنند. هیجان برداشتن یک توپ و پرتاب آن به سمت دیگر، یکی از ابتدایی‌ترین حرکاتی است که یک کودک انجام می‌دهد. توپ را می‌توان بهترین اسباب بازی ‌برای کودکان 2 ساله دانست. بچه‌ها در این سن نیاز به بازی با اسباب بازی‌هایی دارند که هل دادنی، کشیدنی و پرتاب شدنی باشند. زیرا عظلات بدن آن‌ها در این دوران شروع به رشد می‌کنند. توپ و سرسره‌های کوچک از دیگر اسباب بازی‌هایی است که علاوه بر سرگرم کردن کودک، به هماهنگی هرچه بیشتر دست و چشم او کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در این نوع بازی‌های حرکتی هم‌بازی کودک خود باشید.

.

4- عروسک‌های کوچک و پارچه‌ای

توانایی‌های کودک دو ساله در این سن کمی متفاوت‌تر است. او می‌تواند عروسک‌‌ در دستان خود بگیرد و ساعت‌ها با آن بازی کند. اگرچه هنوز قدرت بیان کلمات را به درستی ندارد، اما می‌تواند با کلمات کوتاهی که یاد گرفته با عروسک خود صحبت کند. عروسک‌های کوچک و پارچه‌ای که شبیه به انسان یا شخصیت‌های کارتونی هستند، کودک را کم کم با اجزای صورت، مو و پوست آشنا می‌کند. شناخت چنین جزئیاتی اگر از این دوران آغاز شود به نفع کودک خواهد بود.

.

5- کاغذ، مداد رنگی و مجموعه‌های آموزشی

با استفاده از یک سری از مجموعه‌های آموزشی مانند کتاب‌ها و دی‌وی‌دی‌ها می‌توانید به رشد ذهنی و شناختی کودک خود کمک کنید. شاید به نظر برسد هنوز برای نقاشی و بازی با مداد رنگی برای کودک دو ساله زمان مناسبی نیست. اما اگر در همین دوران او را با کاغذهای بزرگ و مدادرنگی تنها بگذارید، متوجه می‌شوید که ناخوداگاه برای کشف آن‌ها شروع به کشیدن خطوط بر روی کاغذ می‌کند. این کار به یاد گرفتن مهارت‌های حرکتی و خلاقیت کودک کمک فرآوانی می‌کند.

.

نکته‌ی پایانی …

پیش از خرید اسباب بازی توجه داشته باشید که کودک نیاز چیزی دارد که علاوه بر سرگرم شدن، کاربردی و آموزشی نیز باشد. اسباب بازی برای کودکان 2 ساله تنوع بسیاری زیادی دارد اما نکته‌ای که پدرومادر باید دقت داشته باشند این است که این اسباب بازی باید مناسب سن و علایق کودک انتخاب شود.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت