چگونه اسباب‌بازی‌های کودکان را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اسباب بازی‌های فرزند شما با ارزش‌ترین وسایلی هستند که اغلب اوقات و در روز طول شبانه‌روز در کنارشان قرار دارد. عروسک و اسباب بازی محبوب کودکان همواره به این طرف و آن طرف می‌افتد. بر روی مبل و یا کف اتاق و حتی در زمین بازی قرار می‌گیرند و کودک اگر مراقبت نباشد آن را دوباره برمی‌دارد و بازی می‌کند. اسباب بازی‌ها علاوه بر آلودگی سطوح می‌توانند میکروب، مواد حساسیت‌زا یا بدتر از آن را به خود جذب کنند. موضوعی مهم که اگر رعایت نشود ممکن است سلامت کودک را به خطر بی‌اندازد. به همین دلیل تمیز کردن اسباب بازی‌های کودکان و ضدعفونی کردن آن باید همواره توسط والدین انجام شود.

اسباب بازی‌های مختلف نه تنها برای ضد عفونی شدن بلکه برای بهتر نگه داشته شدن و استفاده به روش‌های مختلف به تمیزکاری نیاز دارند. در ادامه‌ی این مطلب، چند نکته و توصیه برای تمیز کردن و از بین بردن میکروب‌های موجود در اسباب بازی‌ها را برای کمک به ایمن نگه داشتن فرزندان شما معرفی می‌کنیم.

.

چند بار باید اسباب بازی‌ها را تمیز کنیم؟

اینکه چگونه اسباب بازی‌ها مرتباً به تمیزکاری احتیاج دارند، به میزان محبوبیت آن‌ها بستگی دارد (مثلاً چقدر کودک با آن‌ها بازی می‌کند). این مواردی که معرفی می‌کنیم در واقع دستورالعمل‌های کلی برای سالم بودن کودک شماست. همیشه تمیز و تمیز کردن اسباب بازی‌ها در مواردی که کودک شما بیمار است یا به آنفولانزا مبتلا است و انجام همه کارها پس از بهبودی بسیار مهم است.

◉ نگهداری از اسباب بازی‌های پلاستیکی و حمام ساده‌ترین نوع نگهداری است و اگر روزانه با آن‌ها بازی می‌شود باید تمیز و ضدعفونی شوند.

◉ اسباب بازی‌های از جنس مخمل اغلب قابل شستشو و خشکشویی در ماشین هستند. بنابراین می‌توان یک بار در هفته آنها را تمیز کرد (به خصوص اگر کودکان با آن‌ها بخوابند). هر یک هفته در میان یا در صورت لزوم، این اسباب بازی‌ها قابل شستشو هستند.

◉ اسباب بازی‌های الکترونیکی فقط برای تمیز کردن سطح ایمن هستند و باید هر هفته و هر زمان که کودک بیمار است، با یک پاک کننده ضدعفونی شوند.

◉ اسباب بازی‌های نوزادی که به احتمال زیاد در دهان کودک قرار می‌گیرند و روی زمین می‌ریزند، اسباب بازی‌هایی هستند که بیشترین توجه را نیاز دارند. این‌ها را هر یک تا دو روز تمیز کنید. کارهای دیگر را می‌توان هفتگی انجام داد.

.

آیا می‌توانیم اسباب بازی‌ها را با سرکه ضدعفونی کنیم؟

به هیچ‌وجه از این ماده برای تمیز کردن اسباب بازی‌های کودکان استفاده نکنید. سرکه یک نوع برش‌دهنده چربی خانگی و پاک کننده آهک است. اگرچه می‌تواند برخی از گونه‌های میکروب را از بین ببرد، اما به اندازه کافی قدرت ندارد تا ضد عفونی‌کننده مورد نیاز شما باشد. بهتر است فقط اسباب بازی‌ها را در آب گرم بشویید تا تمیز شود. اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی برای ضد عفونی‌کننده‌های شیمیایی هستید، محصولاتی مانند دستمال مرطوب ضدعفونی کننده ضد میکروب می‌تواند مناسب باشد.

.

نحوه تمیز کردن اسباب بازی‌های پلاستیکی

اسباب بازی‌های پلاستیکی جامد مانند حلقه‌های لاستیکی، اشکال حیوانات و بلوک‌های ساختمانی و آجرها به راحتی می‌توانند در قسمت بالای ظرفشویی تمیز شوند. نحوه کار:

◉ اسباب بازی‌های بزرگ و دندانه‌دار زیر را کاملا با احتیاط در قفسه‌های ظرفشویی قرار دهید. قطعات کوچک اسباب بازی را نیز درون کیسه توری بریزید تا در هنگام شستشو به اطراف نیافتند.

◉ در ماشین ظرفشویی چرخه عادی ضد عفونی کننده و خشک کننده را انتخاب کنید و مطمئن شوید که هر اسباب بازی که هنوز در ماشین ظرفشویی مرطوب مانده است را بیرون آورده و کاملاً با حوله خشک کنید.

سطح اسباب بازی را حداقل 10 ثانیه مرطوب نگه دارید. سپس با دستمال مرطوب (یا مدت زمانی که روی برچسب محصول توصیه می‌شود) ضد عفونی و به مدت پنج دقیقه با محلول سفید کننده و آب تمیز کرده و بگذارید تا خشک شود. همیشه هر بار یک محلول سفید کننده تازه درست کنید. در حالی که این‌ها همه روش‌های مطمئنی برای تمیز کردن، پاکسازی و ضد عفونی اسباب بازی‌های کودک است. اما پس از خشک شدن در هوا، باید همیشه یکبار دیگر با آب گرم آن را تمیز کرده و اجازه دهید دوباره خشک شود. با این کار بقایای محلول تمیز کننده از بین می‌رود.

.

نحوه تمیز کردن اسباب بازی‌های جنس مخمل خواب‌دار

برخی از اسباب بازی‌ها بسیار سخت شستشو می‌شوند. قبل از انداختن اسباب بازی در ماشین شستشو، ثابت بودن رنگ پارچه‌ها را با یک قطره آب بررسی کنید. جنس پارچه‌ای که عروسک یا اسباب بازی با آن ساخته شده است اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر باید دقت کنید که اگر پارچه‌ی مخملی در آن بکار رفته است از نکات زیر براش شستوشوی آن استفاده کنید:

◉ پارچه‌ای را در یک محلول گرم و غوطه‌ور آغشته کرده و کل اسباب بازی را درون آن بریزید.

◉ با پارچه‌ای که در آب تمیز غوطه‌ور کرده‌اید اسباب بازی را آرام بشویید.

◉ اجازه دهید اسباب بازی در هوا خشک شود و یا از سشوار استفاده کنید تا به سرعت خشک شدن و کرک شدن خز کمک کند.

در آخر، برای از بین بردن باکتری‌ها، ریزگردها و سایر مواد حساسیت‌زا از اسباب بازی‌های مخمل خواب‌دار بدون اینکه آن‌ها را بشویید، به آرامی با اتو سطح آن را بخار دهید. سپس بار مطمئن شدن اسباب بازی را جاروبرقی بکشید تا تمام مواد آلوده از سطح آن پاک شود.

.

نحوه تمیز کردن اسباب بازی‌های الکترونیکی

دقیقا مانند ریموت کنترل تلویزیون، معمولاً فقط سطح اسباب بازی‌های الکترونیکی را می‌توانید تمیز کنید. برای تمیز کردن اسباب بازی‌های کودکان مخصوصا الکترونیک، باید قبل از تمیز کردن آن را خاموش کنید. اگر نیاز به جدا کردن قطعه‌ای یا بیرون آوردن باتری آن است حتما این کار انجام دهید.

◉ با یک پارچه تمیز آغشته به آب گرم و صابون و کاملاً خیس شده، اسباب بازی را پاک کنید تا آلودگی و کثیفی آن پاک شود.

◉ مواد شستشو را از لکه‌های چسبناک، اطراف دکمه‌ها و شکاف‌ها عبور دهید. مواظب باشید که مایعی به داخل اجزای الکتریکی نفوذ نکند.

◉ با یک پارچه تمیز و مرطوب کاملاً شستشو داده و اجازه دهید که اسباب بازی در هوا خشک کنید.

برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های سطح، از یک دستمال ضدعفونی کننده یا یک دستمال الکلی استفاده کنید. می‌توانید یک پارچه تمیز را در مخلوط چهار قاشق چای خوری سفید کننده کلر به یک چهارم آب آغشته کنید. پارچه را خوب بپیچید و اسباب بازی را با آن پاک کنید.
اطمینان حاصل کنید که سطح به مدت پنج دقیقه یا زمان مورد نیاز برچسب دستمال مرطوب باقی مانده و اجازه دهید تا خشک شود. اگر احتمال دارد این اسباب بازی در دهان کودک شما بماند، آن را با یک دستمال تمیز مرطوب خوب بشویید و اجازه دهید دوباره در هوای آزاد خشک شود.

.

نکته‌ی پایانی …

اسباب بازی‌ها باید هر چند روز یکبار تمیز شوند. بچه‌ها هر لحظه ممکن است آن‌ها در موقعیتی قرار دهند که پس از استفاده سلامتشان را به خطر بی‌اندازد. بنابراین بررسی کنید کدام اسباب بازی آلوده است و سپس با استفاده از راهنماهایی موجود آن را به طرز صحیح ضد عفونی کنید.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت