بچه‌های باهوش چه اسباب‌ بازی‌ هایی دوست دارند؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کاربرد اسباب بازی برای کودکان فقط برای سرگرمی نیست. این وسایل جذاب و رنگارنگ می‌توانند جنبه‌ی آموزشی نیز داشته باشند. اگر کودکی کنجکاو و با استعداد دارید، مطمئناً آن‌ها اسباب بازی‌ای می‌خواهند که ذهن‌شان را تحریک کنند. انتخاب اسباب بازی برای بچه‌های باهوش آنقدر سخت نیست. این اسباب بازی‌ها می‌توانند از پازل و ربات گرفته تا بازی‌های رومیزی و موارد دیگر باشند.

کودک باهوش علاقه‌ دارد با عروسک و یا اسباب بازی‌هایی بازی کند که او را به چالش بکشد. ذهن خلاق و نکته‌سنج او به دنبال حل مسائل سخت و پیچیده است. به همین دلیل والدین باید به این موضوع مهم توجه کنند و در خرید اسباب بازی برای فرزند خود دقت کافی را به‌کار ببرند. نکته‌ی جالب و مهم این است که هرچه در این سنین انتخاب اسباب بازی کودک خود را جدی بگیرید، تاثیرات مثبت آن را در آینده‌ی شغلی و زندگی او خواهید دید. در ادامه برای راهنمایی بیشتر به شما بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان مستعد و باهوش را معرفی خواهیم کرد.

.

اسباب بازی‌های مناسب کودکان باهوش و مستعد

همان طور که اشاره کردیم شما باید اسباب بازی‌ای برای کودک خود خریداری کنید که مناسب روحیات او باشد. اگر فرزند شما با وسایل مورد علاقه‌اش بازی کند، هم از آن لذت می‌برد و هم نکته‌های آموزشی آن را بهتر یاد می‌گیرد. در بازار خرید و فروش اسباب بازی‌ها همیشه دسترسی به تخته‌های بازی خلاقانه و ابزاری که قدرت تفکر کودک را افزایش دهند موجود بوده است. شاید با جستجویی ساده در اینترنت لیستی از این وسایل را پیدا کنید. اما توصیه ما این است که این عروسک‌ها و یا اسباب بازی‌ها را از مراکز تخصصی خریداری کنید.

.

مکعب‌های پازلی و آموزشی

این بازی مقرون به صرفه کودکان را به چالش می‌کشد تا مهارت‌های استدلال فضایی و حل مسئله خود را بهبود بخشند. این اسباب بازی‌ها معمولا شامل چهار مکعب قابل تغییر و یک پازل 200 تکه‌ای است. کودکان می‌توانند به تنهایی از پس حل و کنار هم قرار دادن آن برآیند یا در مسابقه‌ای در برابر دوستانشان با یکدیگر رقابت کنند.

.

اسباب‌ بازی فکری Oliso

یکی از پرطرفدارترین اسباب بازی‌ها فکری از سوی کودکان باهوش و با استعداد این اسباب بازی است. بازی‌ای برای بچه‌های بالای 5 سال که به صورت گروهی (همراه با بزرگسالان) انجام می‌شود. پیروی از یک سری قواعد و قوانین این اسباب بازی باعث می‌شود کودک با دقت بیشتری آن را بازی کند و برای برنده شدن همواره تمرکز بالایی داشته باشد.

.

اسباب بازی برج هیجان جنگا

این بازی از زمان معرفی و سپس عرضه‌، آنقدر با استقبال فرآوانی از سوی مردم و کودکان مواجه شد که شاید بتوان گفت در خانه‌ی اغلب ما در حال حاضر موجود باشد. هیجانی که برج جنگا و چیدن قطعات آن به بازیکنان انتقال می‌دهد وصف نشدنی است. بچه‌ای که علاقه به بازی‌های فکری و ساخت و ساز دارد، قطعا از این بازی لذت فرآوانی خواهد برد. افزایش قدرت تمرکز و هماهنگی میان مهارت‌های حرکتی (دست) و ذهن با انجام این بازی ممکن می‌شود.

.

بازی فکری پنتاگو

اگر فرزندی بالای 6 سال دارید و می‌خواهید با او دو نفره بازی کنید، ما به شما این بازی را پیشنهاد می‌دهیم. یک بازی با استراتژی‌های مختلف و خلاقانه که کودکان باهوش و مستعد به آن علاقه خواهند داشت. این اسباب بازی شاید در نگاه اول پیچیدگی خاصی نداشته باشد، اما در حین بازی نیاز به تفکر عمیق و ساخت روش‌هایی دارد که بازیکن باید از آن‌ها استفاده کند تا برنده‌ی آن باشد.

.

اسباب بازی فکری مونوپولی

مونوپولی یک اسباب بازی برای بچه‌های باهوش و زرنگ است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا معماها و مسائل سخت را حل کنند. یکی از قدیمی‌ترین اسباب بازی‌هایی که چالش برانگیز است و بازیکنان را در موقعیت‌هایی مختلف با قوانینی پیچیده قرار می‌دهد تا پس از گذراندن ساعت‌ها بازی بتوانند آن را ببرند. بچه‌ای که باهوش است قطعا در این بازی موفق خواهد شد.

.

مکعب روبیک

بازی فکری مکعب روبیک انواع مختلفی دارد. اما این اسباب بازی در هر شکل و طرحی باشد یکی از پرطرفدارترین اسباب بازی‌های دنیا خواهد بود. اگرچه حل آن نیاز به دانستن یک سری قوانین مشخص دارد و ممکن است سخت به نظر برسد. اما کودکی که از هوش بالایی برخوردار است به دنبال روش ساخت و حل کردن آن می‌رود و اجرایش می‌کند. این بازی مهارت‌های تحلیل و حل مسئله، تمرکز، حافظه‌ی کوتاه و بلند مدت و هماهنگی میان چشم و دست را افزایش می‌دهد.

.

انواع ربات‌ها و اسباب بازی‌های کنترلی

پیشرفت علم باعث شده تا کودکان نیز با دنیای ربات‌ها آشنا شوند و با آن‌ها بازی کنند. تنوعی که در ساخت اسباب بازی‌های خودکار و یا کنترلی وجود دارد انتخاب را برای والدین سخت می‌کند. یکی از دلایل آن هم این است که کودک باهوش به دنبال این مدل وسایل بازی است تا هیجان متفاوتی را تجربه کند. اسباب بازی‌های کنترلی مانند ماشین‌هایی که قابلیت‌های پیچیده حرکتی دارند نیز برای این دسته از کودکان مناسبند.

.

جمع‌بندی نهایی انتخاب اسباب بازی برای بچه‌های باهوش

کودکی که از هوش بالایی برخوردار است شاید به نسبت دیگر بچه‌ها نیازها و خواسته‌های متفاوتی داشته باشد. او همواره دوست دارد تمام بازی‌های هیجان‌انگیز و پیچیده را تجربه کند. البته این به معنای برتری او در مقابل کودکان دیگر نیست. بلکه نشانه‌ای است که والدین باید از همان اول که تفاوت‌های ذهنی او را شناختند به آن توجه کنند. کودکان با استعداد به دنبال بازی با اسباب بازی‌هایی هستند که علاوه بر سرگرمی و هیجان، ذهن و قدرت حل مسائل‌‌شان را به چالش بکشد. در نتیجه تلاش کنید که ابزاری مطابق علایق و شخصیت آن‌ها برای‌شان خریداری کنید.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت