آیا خرید اسباب بازی‌های جنگی کار درستی است؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ما به عنوان والدین مسئول نحوه‌ی رفتار کودکان و سازگاری با آن‌ها هستیم. از طرفی ما مسئول انتخاب آنها نیز هستیم تا زمانی که به سنی برسند که قادر به درک و قضاوت برای خود باشند. نوعی از اسباب بازی‌ها، بازی‌ها و رسانه‌ها که فرزندان خود را در معرض آن‌ها قرار می‌دهیم، با رشد آن‌ها اثری در رفتارشان خواهد داشت. چنین موضوعی بسیار مهم است و پدر و مادر باید به آن توجه داشته باشند. برای راهنمایی بیشتر می‌خواهیم بدانیم چه چیزهایی شامل این اسباب بازی‌های خشن می‌شود، آیا خرید اسباب بازی‌های جنگی کار درستی است و تأثیر این نوع اسباب بازی‌ها بر روی کودکان چیست؟

.

کدام اسباب بازی‌ها و بازی‌ها خشن محسوب می‌شوند؟

کودکان با اسباب بازی‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بیان احساسات و حرف‌های خود برخورد می‌کنند. بنابراین، آنچه را که شما به عنوان اسباب بازی در اختیارشان می‌گذارید، باید با تأمل و تفکر مناسب ارائه شود. ویژگی‌های زیر جزء اسباب بازی‌های خشن محسوب می‌شوند:

◉ اسباب بازی‌هایی که خشونت را سرگرم کننده یا جالب نشان می‌دهند.

◉ اسباب بازی‌ها یا بازی‌هایی که باعث کشته شدن یا آزار دادن می‌شوند.

◉ بازی هایی که نبردها یا جنگ‌ها را ایده آل و هیجان‌انگیز جلوه می‌دهند.

◉ بازی‌ها و اسباب بازی‌هایی که سلطه‌ی مردانه را تأیید می‌کنند.

◉ هر چیزی که مادی گرایی را تبلیغ کند.

◉ اسباب بازی‌هایی که رقابت خصمانه و مخرب را پرورش می‌دهند.

◉ اسباب بازی‌ها یا بازی‌هایی که زمینه‌ساز رفتارهای شرورانه اجتماعی می‌شوند.

◉ اسلحه‌های اسباب بازی، ست‌های تیراندازی با کمان، شخصیت‌های اکشن، اسباب بازی‌های جنگی، بازی‌های ویدیویی و بسیاری دیگر از این اسباب بازی‌های می‌توانند برای کودک خطرناک باشند.

.

تأثیر بازی‌ها و اسباب بازی‌های جنگی خشونت آمیز بر رفتار کودکان

عوامل مختلفی در شکل گیری رفتار کودک نقش دارند. با فرض اینکه فرزند شما یک اسلحه پلاستیکی یا یک شمشیر کوچک دارد و با همبازی‌های خود درگیر یک بازی دوستانه است، نباید نتیجه واقعی منفی داشته باشد. اما اکثر مطالعات انجام شده در مورد این موضوع ارتباط اساسی بین تاثیر خشونت در رفتار کودکان را تائید می‌کند. اسباب بازی‌های جنگی می‌توانند با پرورش برخی ایده‌های منفی و تبلیغ رفتار خشونت آمیز در آن‌ها، بر ذهن کودک شما تأثیر منفی بگذارند. اما سوال دیگر این است که والدین باید در مقابل درخواست خرید اسباب بازی‌های جنگی از طرف بچه‌ها چه اقدامی انجام دهند؟

.

والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

شما به عنوان والدین باید کنترل آنچه فرزندتان با آن بازی می‌کند یا آنچه در تلویزیون و اینترنت تماشا می‌کند را بدست بگیرید. در اینجا لیستی از اقدامات شما که می‌توانید برای کمک به فرزند خود انجام دهید را آورده‌ایم:

◉ اجازه ندهید که عصبانیت کودک باعث شود که آن‌ها با این اسباب بازی‌ها بازی کنند. اگر اسباب بازی خطرناک است جلوی او را بگیرید.

◉ با کودک خود در مورد اسباب بازی‌های خشن صحبت کنید و مطمئن شوید که او درک کرده که باید از استفاده از این وسایل در مکان‌های عمومی یا در خانه‌ی دوست خود خودداری کند.

◉ در صورت مشاهده رفتار پرخاشگرانه در کودک، با او صحبت کنید. برای او توضیح دهید که چرا این نوع رفتار نامناسب است.

◉ حتی اگر به چنین اسباب بازی‌هایی علاقه‌مند است برای او امن‌ترین و ساده‌ترین اسباب بازی جنگی مانند لگوهای کوچک و بی‌خطر را خریداری کنید.

◉ به کودک خود اسباب بازی هایی بدهید که خلاقیت را افزایش دهند. او را به مشارکت و همکاری تشویق کنید و  اسباب بازی‌هایی را پیدا کنید که از تعصبات جنسی یا نژادی نیز به دور باشند.

.

هنگام انتخاب اسباب بازی و بازی برای رشد کودک خود به دنبال چه چیزی باشید؟

هنگام خرید اسباب بازی، به دنبال بازی‌ها و اسباب بازی‌های مبتنی بر فعالیت باشید که می‌تواند تخیل کودک شما را تحریک کند. خلاقیت کودک خود را با برخی از کارهایی که خودتان انجام می‌دهید مانند نقاشی و یا پازل جرقه بزنید. این کار به کودک کمک می‌کند مفهوم پرورش خلاقیت را درک کند.

با اطمینان می‌توان گفت که اکثر کودکانی که به اسباب بازی‌هایی مانند اسلحه، شمشیر یا بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز علاقه‌ دارند، نمی‌توانند به عنوان یک مجرم خطرناک شوند. اگر جو کلی خانواده باعث احترام متقابل، مهربانی و ارتباطات شود، خطر پرخاشگری کودک شما را کاهش می‌دهد و به او کمک می‌کند مفهوم اعتدال و کنترل رفتار را درک کند.

خشونت به شکل سرگرمی در هر گوشه و کنار به بازار عرضه می‌شود. این شما هستید که به عنوان والدین باید مراقب انتخاب اسباب بازی‌ها و بازی‌های کودک باشید. از آنجا که خشونت نوعی رفتار آموخته شده است، شما باید محیط امن‌تری را برای کودک خود تسهیل کنید.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت