ویژگی‌های یک آموزشگاه موسیقی خوب

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1. داشتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر

مسلما اولین و مهم‌ترین ویژگی یک آموزشگاه داشتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر است، زیرا شما قرار است که فرزند خود را ساعت‌ها در یک محیط پر رفت و آمد رها کنید. پس قطعا باید محیطی را انتخاب کنید که از نظر قانونی تائید شده باشد. آموزشگاهی که دارای مجوز رسمی باشد همواره تحت نظر است و ملزم به رعایت یک سری قوانین است. پس در قدم اول مطمئن شوید که آموزشگاه انتخابی دارای مجوز است.
.

2. داشتن یک مدیر خوب، با اخلاق و مدیر

اگر آموزشگاه توسط یک فرد لایق و دلسوز مدیریت شود به دنبال آن از بروز مشکلات و نابسامانی‌ها کاسته می‌شود. پس قبل از اینکه اقدام به ثبت نام کنید، بد نیست که صحبتی کوتاه با مدیر آموزشگاه موسیقی داشته باشید و شناختی هر چند کم از وی داشته باشید.
.

3. بهره گیری از اساتید و کادر مدرسین خوب

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در موفقیت یک هنرجوی موسیقی داشتن یک استاد خوب، ماهر در حرفه خودش، با اخلاق و با تجربه است. آموزشگاه موسیقی خوب آموزشگاهی است که از بین هزاران استاد موسیقی کسی را انتخاب کند که هم تحصیلات آکادمیک موسیقی داشته باشد و هم از نظر اخلاقی و برخورد با هنرجو، شیوه‌ی تدریس و … مورد تائید باشد. پس در انتخاب آموزشگاه موسیقی حتما باید به مشخصات و ویژگی‌های اساتید هم توجه کرد.
.

4. روش‌های آموزشی مختلف

در یک آموزشگاه موسیقی خوب باید روش‌های تدریس مختلفی ارائه شود و به هر فرد با توجه به نیاز و توانایی او آموزش صورت گیرد تا هنرجو بتواند به هدفی که در ذهن دارد برسد.
.

5. فضای آموزشی مناسب

⇠ کلاس‌های آموزشی باید محیطی امن و مناسب برای یادگیری موسیقی باشند. کلاس‌ها باید از هم فاصله داشته باشند که صدای دیگر ساز‌ها برای یکدیگر مزاحمت ایجاد نکنند و یا حداقل عایق شده باشند که از رفت و آمد صدا‌های مزاحم جلوگیری کند.

⇠ همچنین کلاس‌ها باید تجهیزات لازمه‌ی آموزشی را دارا باشند. ساز‌های مورد نیاز در آموزشگاه وجود داشته باشد که هنرجو ملزم به حمل و نقل ساز خود نباشد به خصوص ساز‌هایی که بزرگ هستند و حمل و نقل آن‌ها دشوار است.

⇠ کلاس‌های کودکان باید دارای فضایی شاد و کودکانه باشد و از رنگ‌های شاد و انرژی بخش استفاده شده باشد تا کودکان با میل و رغبت بیشتری در کلاس حاضر شوند.

⇠ کلاس‌ها باید مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی باشند و نور کافی داشته باشند. آموزشگاه باید حداقل دارای یک یا دو فضای بزرگ برای برگزاری کلاس‌های گروهی و کارگاهی باشد.
.

6. محیط مناسب

فراهم کردن یک محیط با روحیه فرهنگی و هنری از دیگر ویژگی‌های یک آموزشگاه موسیقی خوب است. محیط باید دوستانه و عاری از هرگونه تنش و استرس باشد.
.

7. محیط شاد

فضای آموزشگاه و کلاس‌ها باید دل باز و آرامش بخش باشد تا مراجعه کنندگان به محض وارد شدن به آموزشگاه و کلاس به دنبال راهی برای فرار از آنجا نباشند. همچنین دارای فضای انتظار مناسب و آرامش بخش برای والدین هنرجویان باشد.
.

8. مجهز به سالن برگزاری

بهتر است که آموزشگاه مجهز به سالنی برای اجرا‌های گروهی و صحنه‌ای باشد و برنامه‌ای هدفمند و آموزشی را برای هنرجویان تدوین کند که ملزم به اجرا‌های گروهی و تکی شوند که امری ضروری و مفید برای موفقیت در نوازندگی و خوانندگی است. آموزشگاه باید سالیانه کنسرت‌هایی برگزار کند تا والدین بتوانند موفقیت فرزندشان را شاهد باشند.
.

9. ایجاد انگیزه در هنرجو

آموزشگاه موظف است که برای ایجاد انگیزه و پیشرفت هنرجویان برنامه‌های مختلفی مانند اجرا‌های تشویقی همراه با جایزه، اردو‌های هنری و فرهنگی و … را تدارک ببیند.
.

10. واحد روانشناسی

خوب است که آموزشگاه دارای یک واحد روانشناسی (به خصوص روانشناسی کودک) در کنار کلاس‌های موسیقی باشد. تا مشاور با مشاوره و شناخت هنرجو بتوانند به وی در انتخاب ساز مناسب کمک کند. در هر صورت آموزشگاه باید محیطی را فراهم کند که به هنرجو در انتخاب ساز و استاد مناسب کمک کند.
.

11. تدریس کلیه‌ی ساز‌ها

آموزشگاه موسیقی باید کلیه‌ی ساز‌ها اعم از ایرانی و غربی را در آموزشگاه داشته باشد و بتواند ساز‌ها را به مراجعه کنندگان معرفی کند تا هنرجویان در انتخاب ساز جهت یادگیری محدود نشوند.
.

12. جامعیت برای همه سنین و سطوح

در یک آموزشگاه موسیقی باید امکان برگزاری کلاس برای همه‌ی سنین و در همه سطوح از مبتدی تا پیشرفته وجود داشته باشد.
.

13. فروشگاه لوازم موسیقی

بهتر است که کلیه ادوات و ملزومات کلاس‌های موسیقی اعم از ساز و تجهیزات لازمه، کتاب‌های موسیقی و … را بتوان در همان آموزشگاه یا از طریق مراکز تحت تایید آموزشگاه و با ضمانت آموزشگاه تهیه کرد. زیرا تهیه ساز برای فردی که شناختی نسبت به کیفیت و انواع مختلف ساز‌ها ندارد کاری بس دشوار است.
.

14. استودیو

بهتر است که آموزشگاه موسیقی دارای یک استودیو هر چند کوچک برای ضبط کار‌های اساتید و هنرجویان باشد.
.

15. تجهیزات الکترونیکی

آموزشگاه باید مجهز به سیستم حضور غیاب الکترونیکی باشد و در هر جلسه تعداد جلسات حضور و غیبت به هنرجو اطلاع داده شود.
همچنین خوب است که همواره کلیپ‌هایی از نوازندگی اساتید و مدرسین آموزشگاه جهت آشنایی با ساز و مدرس در آموزشگاه در حال پخش باشد.
.

16. ففضای بازی کودک

برخی از والدین مجبور به همراه داشتن فرزند کوچک خود هستند که خوب است یک محیط برای بازی این کودکان در نظر گرفته شود.
.

17. فضای استراحت

آموزشگاه باید فضایی بی‌سر و صدا و آرامش بخش جهت استراحت اساتید و مدرسین داشته باشد.
.

18. دسترسی و رفت و آمد

آموزشگاه بهتر است که دسترسی راحت داشته باشد و به خیابان و ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی نزدیک باشد. همچنین فضایی برای پارک ماشین مراجعه کنندگان داشته باشد و مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نکند.
.

19. قیمت مناسب

آموزشگاه باید سعی کند که هزینه‌ی کلاس‌ها را با توجه به سطح امکانات و زمان صرف شده، منصفانه محاسبه کند.
.

20. ارائه مدرک معتبر

یک آموزشگاه موسیقی خوب باید در پایان دوره به هنرجویان گواهی پایان دوره معتبر و قابل قبول ارائه دهد.

.

منابع:
.https://saaz24.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت