خشکی دهان در سالمندان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

از جمله شایع ترین مشکلات دوران سالمندی خشکی دهان است که می‌توان با مصرف کافی مایعات به خصوص آب ساده و ترک دخانیات و سایر مواد دودزا آن را کمتر کرد.در این مقاله در مورد مشکل خشکی دهان در سالمندان کمی بیشتر با هم گفتگو می‌کنیم ، ترشح بزاق برای سلامت دهان و فعالیت آن اهمیت زیادی دارد.

از جمله مشکلاتی که خشکی دهان برای سالمندان ایجاد می‌کند سخت شدن جویدن و قورت دادن غذا است و باعث میشود مزه غذاها کمتر احساس شوند که ادامه همین امر در سالمندان سبب سوزش دهان،کاهش اشتها و افزایش پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

.

دلائل خشکی دهان چیست ؟

سالمندان برای رفع خشکی دهان خود، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده و چندین با ر در روز دهان خود را با این محلول رقیق بشویند و یا حداقل در روز 6 لیوان مایعات مصرف کنند.مسئول دهان و دندان مرکز بهداشت استان ایلام گفت: خشکی دهان در افراد سالمند دلایل زیادی دارد یکی اینکه افزایش سن، مصرف دارو‌های ضدافسردگی و بیخوابی، گرفتگی و تنفس دهانی به خصوص هنگام خواب، یا حتی شیمی درمانی باعث می‌شود که افراد دچار خشکی دهان شود.

دکتر نریمانی افزود: سالمندان بهتر است قبل ازمصرف مواد غذایی، دهان خود را با آب بشویند و یا کمی آب بنوشید. خیس شدن دهان به راحت تر جویدن غذا و قورت دادن لقمه کمک می‌کند.وی در ادامه گفت: استفاده از فلوراید و محلول‌ها به عنوان بزاق مصنوعی می‌تواند به افراد برای رفع مشکل کمک کند.

.

منابع:

.https://oloompezeshki.com
.https://mehrparvar.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت