حنا (نگهداری + پرورش)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نحوه پرورش و نگهداری حنا

  • گل حنا از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که بیشتر اوقات سال گل خواهد داشت و دوام زیادی دارد، همچنین کاشت این گل در فضای باغچه و فضای باز نیز امکانپذیر است و در فضاي سبز براي نقشه هاي گلکاري، کاشت در جعبه‌ها و گلجاها استفاده می‌شود.
  • دارای بوته‌های علفی گل‌ها به صورت کم پر و پر پر ، دارای گونه‌های یکساله حساس به سرما و یا نیمه مقاوم به سرما رنگ گل‌ها سفید قرمز صورتی ارغوانی زمان گل دهی بهار تا پاییز ، موطن اصلی کنیا و موزامبیک.
  • گلهای حنا به صورت فنجانی یا بشقابی و در نوع کم پر و پر پر وجود دارند و برخی از گونه‌های این گل از بهترین گلهای آپارتمانی محسوب میشوند زیرا چنانچه در خاک خوب و شرایط مساعد پرورش یابند، بیشتر اوقات سال گل خواهند داشت و دوام زیادی دارند.
  • همچنین این گل دارای دو نوع پا کوتاه (20 تا 30 سانتیمتر) و پا بلند (بالغ بر 90 سانتیمتر) است. نمونه‌های پا بلند آن برای کشت در هوای آزاد و نمونه‌های پاکوتاه برای پرورش در گلدان مناسبتر است.
  • گل حنا در رنگهای قرمز، عقیقی، ارغوانی، نارنجی، صورتی، سفید و بنفش یا در رنگهای خال خال و ابلق دیده میشود. میوه گل حنا پس از رسیدن با کوچکترین ضربه دست یا خود به خود شکفته میشود، از همین رو به آن “گل بی‌تاب” یا “Touch me not” نیز میگویند.
  • میوه‌های کپسولی حاوی بذرها زمانی که می‌رسند منفجر می‌شوند و بدین طریق دانه‌ها را منتشر می‌کنند. از این گیاه هیبریدهای زیادی وجود دارد که گل هایی با رنگ‌های متنوع و گاه حتی دو رنگ و یا با بیش از یک لایه گلبرگ دارند. برگ‌ها لوزی شکل و گاها با خال هایی قرمز یا قهوه ای رنگ در لایه‌ی زیرین هستند. جوانه‌های گیاه جوان زمانی که به ارتفاع 2 سانتیمتر برسند شروع به گل دادن می‌کنند و به ندرت متوقف می‌شوند.

دمای مناسب پرورش گل حنا :

دمای مناسب برای نگهداری این گل ، 16 تا 23 درجه سانتی گراد است، همچنین حد اقل د رجه حرارت مناسب برای گل حنا د ر زمستان 12ـ13 د رجه سانتی گراد است و چنانچه د ر محیط گرم تری قرار گیرد ، به گل د هی خود اد امه می‌د هد ، ولی د ر هر صورت گیاه احتیاج به استراحت زمستانه د ارد . دمای زیاد محیط باعث کاهش گلدهی و ریزش گلهای گیاه میشود.

آبیاری گل حنا :

به خاکی مرطوب و آبیاری منظم احتیاج دارد اما نباید اجازه داد که خاک دائم خیس و غرقابی باشد، با لمس خاک میتوان زمان آبیاری رو تشخیص داد، زمانی که خاک تا حدودی رطوبتش رو از دست داد آبیاری کنید. خشکی کشیدن زیاد باعث کاهش گلدهی و ریزش برگ‌ها میشود.

آبیاری بیش از اندازه هم باعث میشود که برگ‌ها زرد بشوند و ساقه پوسیده بشود. آب و هوای مرطوب و مدیترانه ای رو میپسندد و بهتراست که محیطی مرطوب برایش فراهم کنید.(استفاده از ظرف آب و سنگریزه در زیر گلدان به طوری که گلدان روی سنگ باشد و کف آن با آب در تماس نباشد).

نور مناسب گل حنا :

یکی از شرایط نگهداری گل حنا فراهم کردن نور برای گلدهی و رشد می‌باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان برای فراهم کردن شرایط گلدهی مجدد حتما روزانه چند ساعت را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. اگر گیاه را در حیاط و باغچه میکارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که حداقل در زمان نور ظهر تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

خاک مناسب گل حنا :

خاک باید دارای رطوبت باشد. برای این منظور می‌توان در هنگام کاشت مقداری خاک حاصلخیز پیت ماس را به خاک باغچه اضافه کنیم. از کود ورمی کمپوست نیز برای تقویت استفاده میکنیم. برای کاشت در گلدان مقداری خاک باغچه + پیت ماس+ ورمی کمپوست را مخلوط کرده و داخل گلدان با زهکشی مناسب ریخته.

هرس گل حنا :

گاهی ساقه‌های این گیاه بسیار بلند می‌شود که در این حالت می‌توان نیمی از طول ساقه را کوتاه کرد تا علاوه بر تحریک رشد. ساقه‌های جانبی گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود البته توجه داشته باشید که ساقه‌ها نباید به کمتر از 10-15 سانت کوتاه شوند.

تکثیر گل حنا :

  • روش‌های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلمه زدن . خوابانیدن ریشه‌های هوایی گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار و تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند.
  • قلمه زدن گیاه باید توسط ساقه‌های جوان انجام گیرد. برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 7 تا 10 سانتی متر از نوک ساقه‌های گیاه را که حداکثر دارای دو جفت برگ است جدا کنید.
  • دقت داشته باشید که باید قلمه‌های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ‌های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه‌ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه‌های گیاه کاهش می‌یابد.
  • پس از برش دادن قلمه‌های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه‌ها افزایش یابد آن‌ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می‌توانید بدون فرو بردن قلمه‌های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه‌های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه‌های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می‌شود. می‌توانید.
  • بهترین ترکیبی که می‌توانید قلمه‌ها را در آن بکارید خاک‌های سبک است. برای آن‌ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان‌ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه‌های گیاه فراهم شود می‌توانید روی سطح نایلون را سوراخ‌های کوچکی ایجاد کنید .
  • برای قلمه‌های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان‌ها را آبیاری نمایید. قلمه‌ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید.
  • نور مستقیم خورشید می‌تواند سبب صدمه دیدن قلمه‌های گیاه شود. باید برای رشد قلمه‌های گیاه آن‌ها را در مکانی با دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه‌های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند.
  • پس از ریشه زایی قلمه‌ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه‌ها می‌توانید گلدانی را که قلمه‌های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه‌های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه‌های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

تعویض گلدان گل حنا :

اگر شما این گیاه زیبا را در گلدان نگهداری میکنید تا زمانی که گلدان پر از ریشه نشده باشد گیاه به گل نخواهد نشست پس در تعویض گلدان عجله نکنید و اجازه دهید که ریشه‌ها از زیر گلدانی خارج شوند و سپس اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر و نه بیشتر کنید. توجه داشته باید که حتما زمان تعویض گلدان زهکشی را بررسی کنید.

مشکلات و بیماری‌های گل حنا :

ریزش برگها :

علت آن می‌تواند سرد بودن محیط نگهداری گیاه باشد سعی کنید گیاه رو به محلی گرمتر منتقل کنید و همچنین یکی دیگر از دلیلها آبیاری نا منظم یا حمله کنه قرمز یا شته باشد.

پژمرده شدن گل حنا :

در صورت بروز چنین مشکلی علت میتواند از آبیاری زیاد ، نداشتن زهکشی مناسب، و یا تعویض گلدان و آسیب به ریشه باشد.در صورت آبیاری زیاد اجازه بدید که خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، در صورت زیاده روی در استفاده از سم میتواند باعث ایجاد مسمومیت در گیاه شما بشود. برای زهکشی هم حتما سوراخ خای ته گلدان را بررسی کنید که باز باشند و بعد از آبیاری آب اضافی از اون خارج شود.

کم شدن گل‌ها :

دلیل اصلی آن میتواند کمبود نور و مواد مغذی باشد.

زنگ زدگی یا پوسیدگی ساقه :

آبیاری بیش از حد علت این مشکل خواهد بود هرچه سیرعتر از گیاه قلمه گرفته و میزان آبیاری را کاهش دهید.

ریزش گلها :

کمبود نور و هوای خشک میتواند باعث این مشکل شود پس گیاه را به محلی با نور بیشتر و رطوبت بالا منتقل کنید.

منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com

بخش‌های مرتبط

مجله گل و گیاه

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت