تعمیر سوراخ لباس

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
خاکسترهای سیگار، آتش که هنگام اردو یا گردش برپا می‌کنیم، جای سوختگی در اثر اتو و دیگر حوادث یا اتفاق‌هایی که باعث ایجاد سوراخ سوختگی بر روی لباس‌ها می‌شوند. لطفاً لباس‌های آسیب‌دیده را دور نریزید در عوض می‌توانید سوراخ سوختگی را در عرض چند دقیقه برطرف کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد تعمیر سوراخ لباس و دلایل سوراخ شدن لباس صحبت کنیم.
.

تعمیر و رفع سوراخ‌های سوخته با وصله

گام اول در تعمیر سوراخ لباس

قسمتی از لباس را پیدا کنید که بتوانید تکه‌هایی از آن را جدا کنید. به‌عنوان‌مثال درز لباس یا پشت جیب‌ها مکانی ایده‌آل برای برش است که از روی لباس یا ظاهر آن قابل‌مشاهده نیست.

گام دوم در تعمیر سوراخ لباس

از یک خط کش و ماژیک برای اندازه‌گیری و علامت زدن روی لباس استفاده کنید. از هر سمت محل سوخته شده اندازه‌هایی حدود 3 سانتی‌متر بزرگ‌تر از سوراخ بگیرید سپس وصله را علامت بزنید و آن را برش دهید.

گام سوم در تعمیر سوراخ لباس

با استفاده از قیچی جای هرگونه سوختگی و نخ‌هایی که آزادشده‌اند و گشادی پارچه را ببرید و جدا کنید.

گام چهارم در تعمیر سوراخ لباس

در هر گوشه‌ی سوراخ، شکافی مورب حدود 3٫5 سانتی‌متر ببرید. لبه‌ها را به سمت پشت پارچه یا به‌اصطلاح چپ تا بزنید سپس آن‌ها را اتو کنید.

گام پنجم در تعمیر سوراخ لباس

وصله را در بالای سوراخ قرار دهید سپس با سنجاق‌های مخصوص خیاطی وصله را در محل درست و دقیق در سمت راست پارچه قرار دهید.

گام ششم در تعمیر سوراخ لباس

با استفاده از نخ و سوزن دور وصله را کوک بزنید. به یاد داشته باشید که این کوک‌ها موقتی هستند و بعداً جدا می‌شوند. وقتی این کار را انجام دادید لطفاً سنجاق‌های خیاطی را بردارید.

گام هفتم در تعمیر سوراخ لباس

بار دیگر لباس را به داخل بچرخانید. 3 سانتی‌متر از وصله را از پشت تا بزنید. لبه وصله را با لبه سوراخ هم‌تراز کنید.

سپس سوزن را از لبه تاشده‌ی وصله یا لبه پشتی لباس وارد کنید. در این حالت دو پارچه بدون مشخص شدن درزی در سمت اصلی لباس به هم دوخته می‌شوند.

گام هشتم در تعمیر سوراخ لباس

مرحله هفتم را تکرار کنید و به دور مربع کاملاً کار انجام دهید. حال با استفاده از سوزن و نخ، لبه‌ی وصله را به‌طور کامل بدوزید و نخ‌های کوک شده‌ی را که بار اول زده‌اید را جدا کنید سپس گوشه‌های اضافه وصله را برش بزنید.

.

رفع سوراخ‌های سوختگی با رفو کردن

تا به اینجا در مورد گام‌های تعمیر سوراخ لباس صحبت کردیم، در زیر دو گام را برای رفع سوراخ‌های سوختگی با استفاده از رفوکردن را بیان می‌کنیم:

گام اول

هرگونه علامت سوختگی، نخ‌های ریش شده را با استفاده از قیچی جدا کنید. لباس را روی یک سطح صاف قرار دهید.سوزن خیاطی را نخ کنید و به‌اندازه 3 سانتی‌متر از سمت داخلی سوراخ و 3 سانتی‌متر از سمت پایین سوراخ شروع به دوختن کنید. ردیف دوم کوک‌ها را از خیلی نزدیک به‌ردیف اول بزنید که دوخت کاملاً تمیز و مرتب باشد. دوخت افقی را تا زمانی که به سوراخ سوختگی می‌رسید، ادامه دهید.

گام دوم

با یک نخ خیلی بلند تمامی سطح سوراخ را هم از سمت جلو و هم از سمت عقب کوک بزنید. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهید که کل سطح سوراخ با نخ پوشانده شود.

زمانی که این سوراخ با نخ پوشانده شد، کوک‌های قبلی که با اندازه‌ی 3 سانتی‌متر زده بودید را از سمت سوراخ ادامه دهید. این بار جهت دوخت کوک‌ها را به‌صورت عمودی تغییر دهید و از پایین به فاصله 3 سانتی‌متر شروع به کوک زدن کنید و ادامه دهید تا به سوراخ اصلی برسید. وقتی‌که به سوراخ رسیدید نخ‌های عمودی را از داخل و بیرون نخ‌های افقی ببرید تا یک وصله به شکل بافت ایجاد شود. هنگامی‌که این کار تمام شد نخ را از پشت لباس گره بزنید و سپس آن را بچینید. در ادامه به برخی از دلایل که باعث سوراخ شدن لباس در ماشین لباس لباسشویی می‌شود صحبت می‌کنیم.

.

برخی دلایل سوراخ شدن لباس در لباسشویی

پس از بررسی گام‌های تعمیر سوراخ لباس و رفع سوراخ‌های سوختگی با رفو کردن، به دو مورد از مهم‌ترین دلایل سوراخ شدن لباس در ماشین لباسشویی صحبت می‌کنیم. ممکن است این مورد برایتان پیش آمده باشد که پس از شستشوی لباس‌هایتان توسط ماشین لباسشویی، آسیب دیده، پاره و یا سوراخ شده‌ باشند. این مورد باید سریعاََ قبل از انداختن لباس‌های دیگر خود در ماشین لباسشویی برطرف گردد تا بیش از این به پوشاک و لباس‌های دیگر آسیب نرسد. حال می‌خواهیم در مورد دلایل سوراخ شدن لباس در لباسشویی می‌پردازیم:

استفاده غلط از مایع سفید کننده

برای اینکه توسط مایع سفید کننده در ماشین لباسشویی به لباس‌هایتان ضرری وارد نشود، بایستی از مایع سفید کننده بیش از حد استفاده نکنید، زیرا اگر مایع سفید کننده زیادی بروی الیاف پارچه قرار گیرد باعث فرسایش الیاف می‌شود، همچنین در رابطه با استفاده از مایع سفید کننده باید آن را در محفظه مخصوص آن بریزید، توصیه می‌کنیم این مواد را تنها در قسمت مخصوص خودشان بریزید تا در انتهای شستشو اضافه شوند.

اشتباه تنظیم کردن برنامه شستشو ماشین لباسشویی

چرخش لباسشویی با سرعت بیشتر از ظرفیت پارچه و نوع لباس نقش به‌سزایی در پاره و سوراخ شدن لباس‌ دارد. چرخش بیش از حد مجاز می‌تواند لباس‌ها را پاره کند و سوراخ‌های کوچک یا بزرگ در لباس به وجود بیاورد. لباس‌هایی از جنس پنبه نباید با سرعت بیش از 600 دور در دقیقه شسته شوند. حوله‌ها و لباس‌های ضخیم با سرعت 1400 دور در دقیقه، شلوار جین با سرعت 900 دور در دقیقه و لباس‌های ابریشمی و نازک باید با سرعت 400 دور در دقیقه شسته شوند. برای انتخاب درست تعداد دور شستشو و درجه مناسب هر نوع پارچه، سرچ و یا به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. اگر نمی‌توانید در انتخاب درجه درست به نتیجه برسید بهتر است از درجه‌ الیاف حساس برای همه لباس‌ها استفاده کنید تا به آن‌ها آسیب نرسد.

.

منابع:
.https://vasetkala.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت