کلاه کاسکت(Helmets):
کلاه کاسکت مهم ترین وسیلهی ایمنی هنگام سواری بر موتورهای آفرود میباشد.
کلاه کاسکت برای موتور سواران حکم فرشته نجات را دارد. کلاه ایمنی موتورسیکلت از شدت ضربات وارده به موتورسواران به هنگام بروز حادثه میکاهد.
به طور کلی هدف استفاده از کلاه کاسکت حفظ ایمنی و جلوگیری از ضایعههای مغزی و آسیبهای ظاهری که در برخی مواقع از مرگ هم بدترند.
این وسیله جهت جلوگیری از آسیبهای احتمالی به ناحیه سر بسیار اهمیت دارد. بر اساس تحقیقات استفاده از کلاه کاسکت استاندارد، باعث ایجاد افت فاحش در محدوده دید موثر سوارکار نمی شود. کلاه کاسکت به دو طریق از ناحیه سر شما حفاظت میکند.
بخش بیرونی در مقابل نفوذ اجسام خارجی و ساییدگی مقاوم است و بخش داخلی باعث از بین رفتن شوک و فشار ضربه میشود. هر دو قسمت داخلی و خارجی با پخش کردن نیروی وارده در قسمتهای مختلف کلاه باعث کاهش شدن ضربه به سر میشوند.
در هنگام خرید کلاه کاسکت حتما به استانداردهای دریافت شده توسط کلاه دقت کنید.
و اما اینکه چه کلاهی برای شما مناسب است. با اینکه رنگ و طرح و گرافیک کار ممکن است بر روی تصمیم گیری شما خیلی اثر گذار باشد ولی همیشه اولویت را به میزان حفاظت و استحکام کلاه بدهید.
یک کلاه تمام صورت بهترین پوشش رو برای سر شما ایجاد میکند. امروزه استفاده از طراحیها و مواد جدید باعث شده این گونه از کلاهها نیز دارای راحتی مناسبی باشند.
انتخاب بعدی شما میتواند یک کلاه سه ربع باشد .این کلاه برخلاف کلاه قبلی قابلیت حفاظت از چانه شما را ندارد، لذا اگر این نمونه را انتخاب میکنید باید از محافظهای چانه و دهان کمک بگیرید.
بهترین کلاه ایمنی کلاهی است که به خوبی سر و صورت شمارا در بر بگیرد و همچنین بند و گیره زیر گلوی آن به خوبی تنظیم شده باشد. بعد از پوشیدن کلاه، کلاه به هیچ وجه نباید در سر شما امکان گردش یا لقی داشته باشد.
همیشه گیره زیر گلو را به خوبی ببندید زیرا در موقع حادثه امکان خارج شدن کلاه از سر شما وجود دارد.
در جدول زیر میتوانید سایز استاندارد کلاه کاسکت برای سر خود را مشاهده کنید.
برخی از کلاه کاسکتهای مخصوص آفرود بصورتی طراحی شدهاند که هم دارای نقاب آفتاب گیر جلو هستند و هم طلق محافظ از ورود گرد غبار و اشیائ خارجی به صورت و چشم شما جلوگیری میکند . استفاده از این نوع کلاه جهت راحتی در سواری موتورهای آفرود پیشنهاد میشود.
داشته باشید که همیشه در هنگام رانندگی کلاه ایمنی به سر داشته باشید . مواقعی که در حال استراحت و یا توقف هستید و یا با شخص دیگری در مسیر روبرو میشوید بهتر است که کلاه را از سر بردارید چون وجود کلاه بر روی سر شما در مواجهه با افراد دیگر باعث دلهره و رعب و وحشت آنها میگردد.
محافظت از چشم :
در صورتیکه از کلاه طلق دار مانند تصویر بالا استفاده میکنید، برای محافظت از چشمهای خود نیاز به عینک مناسب موتورسواری ندارید، در غیر این صورت استفاده از عینک ملزوم میباشد.
عینک(Glasses):
نکته مهم اول در انتخاب عینک وضوح در دیدن اجسام و موانع میباشد. این امر امنیت راننده را برای رانندگی بیخطر بالا میبرد.
*رانندگی بدون عینک مناسب احتمال اصابت انواع اشیائ خارجی در هنگام رانندگی و همینطور آزار رسیدن به چشم در اثر گرد خاک و سرماو گرما را بالا میبرد.
*شیشه عینک باید همیشه تمیز و بدون خط و خش عمیق باشد.
*بند عینک باید به خوبی و محکم بسته شود تا از جای خود تکان نخورد .
*رنگ شیشه بهتر است دودی در روزهای آفتابی ، شفاف در شب و زرد رنگ در هنگام هوای گرگ و میش و ابری باشد.
دستکش(Gloves):
دستکشهای موتورسواری باید دست شما را از گرما و سرما و ضربات احتمالی در هنگام افتادن محافظت کنند.
این دستکشها باید تلفیقی باشد از راحتی و محافظت. معموال در ناحیه مفاصل دارای ضربه گیرهای لاستیکی هستند.
استفاده از دستکشهای چرمی بعلت لغزنده شدن وقتی که خیس میشوند، توصیه نمی گردد.
بوت(Boot):
استفاده از چکمه محکم تا بالای قوزک پا ، با پاشنههای کوتاه جهت جلوگیری از لیز خوردن پای شما از روی رکاب موتور ، حداقل ایمنی در ناحیه پا میباشد.
لباس(Clothing):
حداقل لباس مورد نیاز جهت سواری موتورهای آفرود یک لباس آستین بلند و شلوار جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و خراشیدگی پوست شما میباشد.
در موارد سواری آفرود میتوان جهت حفاظت بیشتر از شولدر، زانوبند، آرنج بند و موارد ایمنی دیگر نیز استفاده نمود.
.
منابع:
. https://www.rahrocyclet.com