وسایل لازم:
1- یک ظرف با حجم حداقل 1.5 لیتر برای جمع کردن روغن کارکرده
2- یک دستمال برای تمیز کرده آثار روغن از روی بدنده موتورسیکلت
3- یک عدد قیف برای خالی کردن روغن تمیز
4- آچار مناسب با پیچهای تخلیه روغن و در قسمت فیلتر روغن
5- دستکشهای لاتکس و یا دستکشهای پلاستیکی
شروع کار:
همیشه قبل از انجام هر کاری باید بدانید که انجبن موتورسیکلت در هنگام تعویض روغن میبایستی گرم باشد. میزان گرم بودن باید تا حدی باشد که دست شما را نسوزاند. بهترین زمان تعویض روغن موتور حدودا 30 دقیقه بعد از طی یک مصافت نسبتا طولانی ( 10 کیلومتری ) است.
علت این امر بخاطر آن است که با گرم شدن روغن موتور میزان غلظت افزایش یافته و هر آنچه ذرات ریز جدا شده از قطعات داخلی و یا هر گونه دوده جذب شده در روغن موتور به راحتی و تا حداکثر مقدار از انجین خارج میگردد.
توجه:
ویژه موتورسیکلتهای طرح هندا 125cc که دارای 2 پیچ تخلیه روغن میباشند.
همیشه توجه داشته باشید به ازای هر 3 بار تعویض روغن از قسمت پیچ تخلیه روغن در سمت چپ موتور سیکلت، یک بار روغن را باید از پیچ کف کارتر روغن در زیر انجین تخلیه نمائید.
توجه:
همیشه روغن کارکرده را در یک ظرف پهن و نسبتا بزرگ خالی کنید و پس از خنک شدن روغن با دقت تمام کف ظرف را بررسی کنید تا اگر ذرات ریز و یا قطعات غیر عادی درون روغن مشاهده کردید حتما نسبت به تشخیص و رفع عیب اقدام کنید.
ابتدا میبایستی پیچ ورودی روغن را باز کنید و سپس ظرفی که جهت تخلیه روغن کارکرده انتخاب نموده اید را بر زیر قسمت پیچ تخلیه روغن ( پیچ کارتر ) قرار دهید. سپس پیچ تخلیه راغن را با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار شماره 18 ) باز نموده و روغن را تخلیه کنید.
توجه:
معمولا به دلیل فشار روغن در موتورسیکلتهای مجهز به فیلتر روغن فلزی، فیلتر روغن به بیرون پرت میگردد.
در هنگام خالی شدن روغن به درون ظرف میبایستی در حالی که موتورسیکلت خاموش است به آرامی با دست هندل بزندید این عمل را برای 5 الی 8 بار تکرار کنید و حدودا 10 الی 20 دقیقه صبر کنید تا تمامی روغن از درون انجین موتورسیکلت خارج گردد. دقت کنید بهتر است هر 5 دقیقه 2 الی 3 هندل بزنید.
اکنون فیلتر فلزی را به صورت کامل تمیز کنید و بر سر جای خود قرار دهید و پیچ تخلیه روغن را ببندید.
هشدار:
تحت هیچ شرایطی تا زمانی که انجین گرم است در درون انجین روغن جدید نریزید.
به هیچ عنوان در هنگام سفت کردن پیچ کارتر به پیچ فشار وارد نکنید و در حد طبیعی و نرمان پیچ را سفت کنید.
اکنون قیف را به صورت کامل تمیز کنید و در قسمت پیچ ورودی روغن قرار دهید و به آرامی و صبر کامل روغن را به درون انجین بریزید.
دقت کنید میزان روغن ریخته شده درون انجین را با توجه به حجم مجاز تعیین شده برای موتورسیکلت به درون انجین بریزید. به طور معمول 960cc الی 1000cc کافی بوده و سپس پیچ ورود روغن را سفت کنید.
تعویض فیلتر روغن کاغذی:
به طور معمول فیلتر روغنهای کاغذی موتورسیکلت را میبایستی در هر 10.000 کیلومتر یا هر 4 بار تعویض روغن، فیلتر را تعویض نمود. توجه داشته باشد همیشه فیلترهای روغن اصلی و درجه یک را خریداری نمائید و از خریداری نمودن فیلترهای ارزان قیمت و بیکیفیت جدا خودداری کنید.
پس از انجام دادن کلیه مراحل بالا میبایستی با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار 8 ) اقدام به باز کردن پیچ قسمت فیلتر روغن نمائید.
پس از باز کردن در قسمت فیلتر روغن که معمولا دارای 2 الی 3 پیچ میباشد به آرامی با یک پیچ گوشتی و یا دست فیلتر روغن را خارج نمائید.
توجه:
به جهت قرار گیری فیلتر در درون محفظه دقت کنید و در هنگام خارج کردن فیلتر روغن همیشه مقدار نسبتا زیادی روغن از درون فیلتر به بیرون میریزد.
اکنون فیلتر کاغذی جدید را همانند جهت فیلتر قبلی در سر جای خود قرار دهید و درب فیلتر را به صورت نسبتا محکم سفت نمائید.
هشدار:
در هنگام سفت نمودن پیچها بسیار دقت کنید و خیلی آنها را سفت نکنید.
اکنون برای 6 الی 10 بار به صورت نسبتا آرام با دست هندل بزنید تا روغن درون انجین به طور کامل در بین قطعات به گردش در آید. سپس میتوانید موتور را روشن کنید.
پس از روشن شدن انجین موتورسیکلت برای حدودا 3 دقیقه بگذارید تا موتور درجا کار کند و سپس موتور را خاموش کنید یک دقیقه صبر کنید و سپس میزان سطح روغن را بررسی کنید اگر میزان سطح روغن کم بود مقدار کمی حدودا بین 40 الی 60 سی سی روغن به درون انجین اضافه کنید.
.
منابع:
.http://carstan.ir