نکات رانندگی با موتورسیکلت در برف و زمستان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کیفیت تایر‌های موتورتان را بررسی کنید

درواقع باید گفت که در جاده‌های فصل زمستان که یا خیس بوده و یا مانند جاده‌های آفرود و غیر آسفالت، خاکی بوده‌اند و گل‌آلود شده‌اند، نمی‌توان تنها با اتکا به شانس یا حتی بررسی نکردن مهم‌ترین عضو از بدن موتورسیکلت، پا به آن‌ها گذاشت. باید گفت که در این فصل، باید تایرهایتان حداقل 50 درصد باشند تا لذت سفر‌های درون‌شهری یا برون‌شهری، تبدیل به یک مشکل دردسرساز نشود.

برای این کار کافی است تا به 4 عدد درج‌شده روی تایر موتورتان توجه کنید. دو عدد اول نشان‌دهنده هفته ساخته‌شدن این لاستیک بوده و دو عدد دیگر نیز نمایانگر سال ساخت لاستیک هستند. همچنین به یاد داشته باشید، بیشتر فروشندگان از فروختن لاستیک‌های استفاده‌نشده با عمر بیش از 5 سال، خودداری می‌کنند. حتی اگر تایرتان بیش از 50 درصد بوده و مانند یک لاستیک نو بوده، اما بسیار قدیمی است، باید به فکر تایر‌های جدید باشید.

 

فشار باد تایر‌ها را بررسی کنید

جدای از بحث کلی لاستیک جدید و حداقل 50 درصد، باید به فشار باد تایر‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. درواقع در روز‌های سرد سال، به دلیل دمای پایین، فشار باد تایر افت کرده و باعث می‌شود تا فشار بیشتری به موتور واردشده و مشکلات احتمالی را به وجود می‌آورد. یک‌راه حل عمومی این است که به ازای هر 10 درجه کاهش دما، 1 تا 2 پوند فشار باد تایر کاهش یابد.

 

در مورد دمای تایرهایتان نیز پیگیر باشید

جالب است بدانید که تایر‌های موتورتان، نیاز به رسیدن به دمای حدود 57 درجه‌ای دارند تا آسفالت بتواند نیروی کشش لازم برای سر نخوردن موتور در سرپیچ‌ها و ایجاد تعادل را برایتان حفظ کند. درواقع در روز‌های سرد سال، زمان بیشتری طول می‌کشد تا این افزایش دمای تایر‌ها صورت بگیرد. پس باید دقت داشته باشید که در سرپیچ‌ها، تایرهای‌تان به دمای کافی رسیده باشند و اتفاقی نیفتد.یک‌راه خوب برای بالا بردن دمای تایرها، کم و زیاد کردن سرعت و ترمز گرفتن است تا بتوانید با این کار، دمای تایر را بالاتر ببرید.

 

از لباس‌های مناسب استفاده کنید

بدون شک، حفظ دمای بدن در روز‌های سرد سال از همه‌چیز مهم‌تر است. درواقع در این روزها، جریان هوای سرد می‌تواند با سرعت‌بالا، تبدیل به یک دشمن سرد و خطرناک برای موتورسوار شود و نه‌تن‌ها دید او را مختل کند بلکه تا جای ممکن، گرمای بدن او را نیز بگیرد.

اگر می‌توانید و برای‌تان مقدور است، بهترین کار خریدن لباس‌های مخصوص موتورسواری و پوشیدن کلاه ایمنی بوده که هم ایمنی‌تان بیشتر شود و هم گرم‌تر بمانید.

1- کلاه ایمنی، کلاه ایمنی، کلاه ایمنی!

بار‌ها گفته ایم که استفاده از کلاه ایمنی همیشه و در هر فصلی برای موتور سوارن ضروریست و علاوه بر افزایش ایمنی بدن در حین تصادفات و جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر، در هوای گرم باعث میشود که اشعه مضر آفتاب بر موها، پوست سر و صورت تاثیری نداشته باشد و در هوای سرد هم با جلوگیری از برخورد جریانات باد سرد بر پیشانی و سر، خطرات سینوزیت را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد. نکته ای که قابل توجه است، شما نباید از هر کلاه کاسکتی استفاده کنید. یادتان باشد که کلاه ایمنی برای موتور سواران نقش ایربگ یا کیسه هوا برای رانندگان ماشینهای سواری را دارد.
پس از کلاه ایمنی استفاده کنید که واقعا دارای استاندارد‌های ایمنی باشد. یعنی اینکه با محکم ترین ضربات هم شکسته نشود و وزن استانداردی داشته باشد و شیشه آن از چشمان شما در برابر اشعه نور خورشید محافظت کند و بسیاری از فاکتور‌های دیگر که شما باید برای حفظ سلامتیتان در هنگام خرید کلاه ایمنی در نظر بگیرید.

2- طلق بادگیر ببندید!

استفاده از طلق و بادگیر برای موتور سواری در سرما یکی از موارد ضروری و مهم است که دلیل آن هم همه میدانند. طلق و بادگیر باعث شده که هوای سرد به صورت مستقیم به شما برخورد نکند و به عنوان یک سپر دفاعی برای شما عمل میکند که شما را از سرما خوردگی و بسیاری از دید‌های مفصلی بخصوص درد زانو نجات میدهد. اگر دنبال طلق و بادگیر مناسب میگردید به راحتی میتوانید در فروشگاه ما بهترین و استاندارد ترین طلق‌ها و بادگیر‌ها را برای موتور سیکلت خود انتخاب و خریداری کنید و هر کجای کشور که هستید در اولین فرصت محصول خود را دریافت کنید.

 

3- از پوتین‌های گرم و کافشن‌های پشمی خوب استفاده کنید!

در ماه‌های سرد سال، به دلیل برخورد هوای سرد با مفاصل مچ پا، امکان یخ زدگی ورید‌ها و رگهای پا و در نتیجه برآمدگی و خون مردگی و ضعیف شدن ماهیچه‌های مچ پا بسیار زیاد است. سعی کنید از پوتین‌های خوب و استاندارد استفاده کنید تا از بروز موارد مشابه جلوگیری کنید! همچنین کافشن‌های پشمی و خزدار گرم بپوشید تا سرما بدن شما را اذیت نکند!

4- دست هایتان را فراموش نکنید!

دستها همواره نقش مهمی در موتورسواری ایفا کرده اند. برخلاف ماشین سواری که ترمز و کلاچ و گاز را با پاهایتان پدال گیری میکنید، در موتور سواری این دستهای شما هستند که این سه عنصر اساسی را کنترل میکنند . پس اگر به فکر دسته‌های خود نباشید و اجازه دهید که دست هایتان در هوای سرد در هنگام موتور سواری در سرما یخ بزند و آرتروز بگیرد از دستکش نصبی ویا دستکش مخصوص موتور سیکلت استفاده کنید

5- شلوار‌های گرمکن بپوشید!

پاهای شما قرار است سالها برای شما کار کنند و در سالهای دراز شما را یاری کنند. پس اگر تحمل درد مفاصل بدلیل برخورد هوای سرد با ساق پا، زانو‌ها و مفاصل پاهایتان در موتور سواری در سرما برای شما سخت است، از گرمکن زیر شلوار خود استفاده کنید! (ببخشید دیگه این یه مورد رو برای فروش نداریم!)

نتیجه گیری: اندر احوالات این هوای سرد استخوان سوز مواظب باشید که با رعایت این پنج نکته از آزمون سخت هوای سرد زمستانی موفق بیرون بیایید و مواظب خودتان باشید که سلامتی شما بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد!

برای این‌طور شرایط جاده‌ای آمادگی داشته باشید

در این روز‌ها اگر قصد رانندگی چه در مسیر‌های کوتاه و چه در مسیر‌های بلند دارید، باید خود را برای هرگونه شرایط آب و هوایی آمادگی کنید. درواقع تنها مانند تابستان، نمی‌توانیم انتظار گرمای بیش از حد خورشید را داشته باشیم. مادر طبیعت در این فصل، برایمان برف، باران، جاده‌های لغزنده، کولاک، بهمن و تگرگ را فراهم دیده که هر یک می‌تواند مخاطرات جدی خود را داشته باشد.

.
منابع:
.https://www.bartarinha.ir
.https://teraffic.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت