یکی از مهارتهای هر موتورسوار حرفه ای، توانایی بررسی و کنترل میزان عملکرد ترمزهای موتورسیکلت خود است. امروز میخواهیم طریقه تعویض روغن ترمز و تنظیم صحیح ترمز را بریان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.
قبل از هرچیز بیاد خاطر نشان کنیم که در هنگام تعویض روغن ترمز ختما از دستکش و عینک و یک رپوش مطمئن استفاده کنید زیرا روغن ترمز دارای خاصیت اسیدی قوی میباشد و میتواند به چشم و پوست و اندامهای حیاتی بدن آسیب جدی وارد نماید.
ابتدا باید از نوع روغن ترمز ویژه موتورسیکلت خود آگاهی کامل پیدا کنید معمولا نوع روغن ترمزها بر اساس رنگ یا کد اختصاصی بیان میگردند. انواع مختلفی روغن ترمز با درجههای هیدرولیکی مختلف وجود داردند که در صورتی که با اشتباه از آنها استفاده کنید ترمزهای شما عمل نخواهند کرد. اگر وغن ترمز شما سفید، زرد، آبی و یا قرمز بود میبایستی حتما از همان روغن ترمز با همان رنگ استفاده کنید.
یکی از زاههای شناخت روغن ترمز خراب یا فاسد شده تغییر رنگ آن به قهوه ای و یا قهوه ای تیره سوخته میباشد که نشان دهنده جذب رطوب توسط روغن ترمز میباشد. در شکل زیر یک روغت ترمز فاسد شده را مشاهده مینمائید.
روغن ترمز سالم دارای رنگی شفاف و روشن است و میزان سطح روغن مناسب و کافی در هر سیلندر ترمز میبایستی به اندازه یک یک لوبیا بزرگ باشد.
اگر میزان سطح روغن کاهش پیدا کرده بود تنها کافیست با باز نمودن در مخزن روغن ترمز میزان مناسبی روغن ترمز را به درون مخزن اضافه نمائید و دوباره در مخزن را محکم ببندید.
در ترمز جلو معمولا مخزن روغن بر روی فرمان میباشد.
در ترمز عقب معمولا مخزن روغن در قسمت پشت هندل در بالای دوشاخ عقب میباشد.
هواگیری ترمز
اگر به هر دلیلی مجبور شده اید که کل روغن ترمز را تعویض کنید میبایستی به ترتیب راحل زیر را دنبال کنید.
ابتدا در پوش لاستیکی شیر تخلیه بر روی سیلندرهای ترمز را بردارید.
سپس یک شلنگ لاستیکی به قسمت شیر تخلیه متصل نمائید. بهتر است از شلنگهای تراز که در بنایی استفاده میشوند را انتخاب کنید.
سر دیگر شلنگ را به درون یک بطری خالی فرو کنید.
سپس با یک آچار مناسب پیچ تخلیه روغن را به آرامی باز نمائید. دقت کنید نباید پیچ را تا انتها باز نمائید..
اکنون صبر کنید تا روغن ترمز به آرامی و تا انتها خالی گردد.
اکنون پیچ تخلیه روغن ترمز را کمی سفت کنید. میزان سفت کردن باید به حدی باشد که زمانی که روغن ترمز جدید را درون مخزن میریزید از شیر تخلیه مقدار کمی روغن خازج گردد. توجه داشته باشید باید روغن جدید را به آرامی درون مخزن ترمز بریزید تا به آرامی هوای درون لولهها از قسمت پیچ تخلیه روغن خارج گردد.
اکنون به آرامی با دست چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا هر آنچه حباب هوا درون سیلندر ترمز وجود دارد خارج گردد. پس پیچ تخلیه را سفت کنید و درب مخزن روغن ترمز را ببندید.
حال میتوانید با خیال راحت اقدام به رانندگی نمائید.
نکته:
در موتورسیکلتهای که دیسک ترمز آنها نازک شده است ( بعد از از بار اتمام لنت معمولا دیسک ترمز هم باریکتر شده است) برای انجام تنظیم و هواگیری ترمز باید مراحل زیر را انجام دهید.
ابتدا باید تمام روغن را از درون مخزن روغن ترمز و شیلنگ ترمز خالی نمائید. دوم سیلندر ترمز را با دست یا توسط یک پیچ گوشتی به داخل سیلندر فشار دهید تا کامل به درون سیلندر برود. سپس با باز گذاشتن شیر تخلیه روغن ترمز اقدام به ریختن روغن ترمز به درون مخزن نمایید. همزمان با ریختن روغن درون مخزن، روغن از تمامی مسیرهای درون مخزن تا سیلندر ترمز شروع به حرکت و از شیر تخلیه روغن خارج میگردد. همینطور که روغن دارد خالی میشود و شما هم دارید روغن را درون مخزن میریزید. آرام آرام پیچ تخلیه را سفت کنید. سپس ریختن روغن درون مخزن را متوقف نماید و درب مخزن را ببنید. اکنون چند بار پدال ترمز را فشار دهید تا سیلندر ترمز به بیرون و در موقعیت اصلی ترمز گیری قرار بگیرد. مجدد درب مخزن روغن را باز نموه و مجدد درون آن روغن ترمز ریخته و درب مخزن را ببنید.
توجه:
قطر دیسک نباید کمتر از 2.5 میلیمتر باشد. بعد از 10 تا 12 بار تعویض لنت باید دیسک هم تعویض گردد. دیسک هایی که به قط 2 میلیمتر نزدیک شدهاند را هرچه سریعتر تعویض نمایید زیرا دیگر سیستم ترمز و هواگیری آن جواب نخواهد داد.
در انتها…
از روغن ترمز توصیه شده برای موتور سیکلت خود استفاده کنید. هر نوع دامنه نقطه جوش متفاوتی دارد و فقط برای کاربردهای خاص مناسب است. اکثر موتورسیکلتها از روغن ترمز DOT 4 یا DOT 5.1 استفاده میکنند (DOT 5 بر پایه سیلیکون است و نباید استفاده شود مگر اینکه در کتابچه راهنمای کاربر مشخص شده باشد). بیشتر اتومبیلها از مایع DOT 3 استفاده میکنند ، اما نقطه جوش پایین آن برای کاربردهای موتور سیکلت مناسب نیست.
در حین خونریزی سیستم حتماً سیلندر اصلی را کاملاً تخلیه نکنید. با این کار حبابهای هوا وارد سیستم میشوند.
در سیستمهای ترمز با ترمزهای عقب و عقب متصل یا در سیستمهای دارای چندین کولیس ، با کولیس که از سیلندر اصلی فاصله دارد شروع کنید. اگر مطمئن نیستید ، به کتابچه راهنمای موتور خود مراجعه کنید.
از روغن ترمز تازه باز نشده استفاده کنید. حتی مایع باز شده که با کلاهک ذخیره میشود ، با گذشت زمان رطوبت را جذب کرده و تحلیل میرود.
آچارهای 8 ، 9 و 10 میلی متری – برای شل شدن و سفت شدن ضروری است. اطمینان حاصل کنید که از اندازه صحیح استفاده کرده اید تا نوک دهانه گرد نشود.
مایع ترمز دست دوم را از کجا دور بریزید
روغن ترمز بسیار خورنده و قابل اشتعال است و باید با احتیاط دور بریزید. بیشتر جمع کنندههای زباله به شما امکان میدهند روغن ترمز را با روغن موتور استفاده شده مخلوط کنید و میتوان آنها را با هم بازیافت. بنابراین اکثر مکانهایی که روغن استفاده شده را میپذیرند باید روغن ترمز دست دوم را نیز بپذیرند. برخی از فروشگاههای قطعات خودرو نیز ممکن است روغن ترمز استفاده شده را برای بازیافت بپذیرند.
.
منابع:
.https://www.motorclub.ir
.https://rakebin.com