راهنمای چراغ موتور سیکلت

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چراغ موتورسیکلت چیست؟

چراغ وسیله‌ای است که از یک لامپ، کاسه انعکاس و سرپیچ ساخته می‌شود. که به منظور روشنایی در موتور سیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح تک تک آن‌ها می‌پردازیم. کیفیت نور‌دهی چراغ موتور سیکلت ارتباط مستقیمی به جنس کاسه چراغ دارد، چراغ‌های اینه‌ای معمولا کیفیت پخش کردن نور بیشتری دارند.

 

انواع چراغ موتورسیکلت:

  • چراغ جلو موتور سیکلت: در قسمت جلویی فرمان موتورسیکلت قرار می‌گیرد، کاسه انعکاس کننده نور آن‌ها نسبت به سایر چراغ‌های موتور سیکلت کیفیت بالاتری دارد. زیرا وظیفه دارد، مسیر جلوی موتورسیکلت را در حالت نور‌پایین تا فاصله 100 متر و در حالت نور‌بالا تا فاصله 500 متری را روشن کند.
  • چراغ راهنمای جلو: شامل دو عدد چراغ به صورت جداگانه هستند. یکی در سمت چپ فرمان نصب شده که به ان راهنما چپ و دیگری در قسمت راست فرمان نصب شده که به آن راهنما راست می‌گویند. از چراغ راهنمای جلو به منظور آگاه کردن وسایل نقلیه‌ای که در مقابل شما در حال حرکت هستند به کار می‌رود.
  • چراغ راهنمای عقب: مانند چراغ راهنمای جلو دارای دو عدد چراغ هستند که در قسمت عقب موتور سیکلت معمولا کناره‌های صندلی نصب می‌شوند. به چراغ راهنمایی که در قسمت راست صندلی نصب می‌شود راهنما عقب راست و به چراغی که کنار صندلی در قسمت چپ موتور قرار می‌گیرد چراغ راهنمای عقب سمت چپ می‌گویند.
  • چراغ خطر عقب: همان طور که از نامش پیداست رانندگان پشت سری را از خطر برخورد به موتور سیکلت آگاه می‌کند. این چراغ دارای یک لامپ تو کنتاکت است، یکی در شب به صورت مداوم روشن می‌ماند و دیگری هنگام ترمز گرفتن روشن می‌شود که وظیفه آن آگاه کردن رانندگان پشتی از ترمز گرفتن موتور سیکلت را بر عهده دارد.

انواع لامپ چراغ موتور سیکلت:

  • لامپ رشته‌ای موتور سیکلت: این نوع لامپ که به لامپ شرکتی موتورسیکلت هم معروف هستند، معمولا روی چراغ موتور سیکلت به صورت پیش فرض نصب می‌شوند. نور این چراغ‌ها زرد و تنها چراغ مورد تایید مراکز معاینه فنی می‌باشند.
  • لامپ ال ای دی موتور سیکلت: همان طور که از نام آن پیداست، به جای استفاده از لامپ رشته‌ای یک یا چند دیود نورانی که با مقاومت به هم وصل شده‌اند به کار می‌رود. نور این لامپ‌ها بیشتر سفید است، اما رنگهای دیگری از آن هم در بازار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • لامپ زنون موتور سیکلت: نسل جدیدی از لامپ هستند که معمولا دارای یک بالاست تقویت ولتاژ یا اینورتر بوده که وظیفه آن تبدیل برق 12 ولت موتور سیکلت به 9000 ولت است. این لامپ‌ها دارای نور سفید خیره‌کننده‌ای هستند که باعث ناراحت شدن چشم وسایل نقلیه‌ی جلویی شما می‌شوند. اگر از این لامپ‌ها استفاده کنید، باید قید گرفتن کارت معاینه فنی را بزنید.

 

نکات مهم و ضروری هنگام خرید چراغ موتور سیکلت:

  • قیمت چراغ: قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید چراغ موتور سیکلت را مشخص نمایید. زمانی که میزان بودجه را مشخص کنید، خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمت شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند. در نتیجه کار انتخاب برای شما ساده‌تر می‌شود.
  • نوع چراغ: همان گونه که می‌دانید هر موتور سیکلت دارای چراغ جلو، چراغ راهنما جلو راست، چراغ راهنما جلو چپ، چراغ راهنما عقب راست، چراغ راهنما عقب چپ و چراغ خطر هستند. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید کل چراغ‌ها یا فقط چراغی که از موتور سیکلت شما معیوب است را خریداری نمایید.
  • لامپ به کار رفته: شما برای خرید چراغ چند انتخاب پیش رو دارید، یا چراغ را بدون لامپ بخرید و از لامپ‌های کهنه چراغ قبلی خود استفاده کنید، چراغ را همراه با لامپ بخرید و کل آن را تعویض کنید و یا اینکه چراغ را با لامپ ال ای دی یا لامپ زنون خریداری کنید. هر یک از این لامپ‌ها یک سری ویژگی دارند که در قسمت قبل به صورت کامل معرفی شدند.
  • جنس طلق: طلق به کار رفته در چراغ وظیفه مهمی دارد، اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد، خیلی زود مقابل نور خورشید تغییر رنگ داده، فرسوده و از بین می‌رود. طلق چراغ‌های اصلی موتور سیکلت معمولا خیلی شفاف هستند و به راحتی تغییر رنگ نمی دهند.
  • نوع عایق: این موضوع بیشتر موقع شستشوی موتورسیکلت و روزهایی که هوا بارانی است، اهمیت خود را نشان می‌دهد. اگر طلق روی چراغ و سایر قسمت‌های آن به وسیله چسب یا واشر آب بندی نشده باشند، آب به راحتی وارد چراغ‌ها می‌شود و موجب سوختن لامپ داخل چراغ و یا از بین رفتن کاسه انعکاس آن‌ها می‌شود.
  • گارانتی: همیشه از برند‌هایی خرید کنید که قطعات خود را ضمانت می‌کنند. این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند، هیچ وقت شرکتی جنس بی‌کیفیت خود را ضمانت نمی‌کند، زیرا برای شرکت هزینه‌های زیادی به دنبال دارد. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که داشتن گارانتی دلیل محکمی بر بالا بودن کیفیت قطعه مورد نظر است.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت