راهنمای لنت ترمز موتور سیکلت

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

لنت ترمز موتور سیکلت چیست؟

لنت در واقع قطعه‌ای است که روی کالیپرها قرار می‌گیرد. زمانی که شما ترمز را فشار می‌دهید، لنت با دیسک ترمز برخورد می‌کند و روی آن اصطکاک ایجاد کرده که باعث کم شدن سرعت و توقف موتور‌سیکلت می‌شود. لنت ترمز در زمان گذشته از ماده‌ای به نام آزبست ساخته می‌شد. آزبست تحمل دمایی بسیار بالایی داشت تنها مشکلی که داشت این بود. هنگام ترمز گرفتن پودر شده و وارد محیط زیست می‌شود. آزبست بسیار سمی و سرطان‌زاست امروزه از خورده فلز مس و شیشه به همراه لاستیک ساخته می‌شوند.

انواع لنت ترمز موتور سیکلت:

  • لنت ترمز بدون آزبست: این لنت‌ها دوست‌دار محیط زیست هستند، زیرا در آن‌ها آزبست استفاده نمی شود. همین امر باعث می‌شود که خیلی نرم و بدون صدا باشند. تنها ایرادی که به این لنت‌ها وارد است، در دمای بالا کارهایی خود را از دست می‌دهند و بوی بدی از آن‌ها خارج می‌شود.
  • لنت ترمز نیمه‌فلزی: اگر به دنبال یک لنت هستید که هم بی‌صدا باشد و هم به خوبی پودر شود و در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی وظیفه خود را انجام دهد بدون شک لنت نیمه فلزی است. این لنت تعادل را در همه زمینه‌ها برقرار کرده به همین دلیل قیمت آن هم در مقایسه با لنت‌های معمولی کمی بیشتر است.
  • لنت ترمز سرامیکی: این لنت برای موتور سیکلت‌های مسابقه‌ای به کار می‌رود زیرا در دما‌های بالا و شرایط آب و هوایی مختلف وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. بی‌صدا هستند و طول عمر بالایی دارند تقریبا می‌توان آن را استاندارد‌ترین نوع لنت ترمز موتور سیکلت دانست. تنها مشکل این لنت‌ها قیمت بسیار گران آن‌ها می‌باشد.

 

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز:

در موتورسیکلت‌های نسل جدید سیستم هشدار دهنده تمام شدن لنت ترمز وجود دارد. یعنی زمانی که لنت شما تمام می‌شود، پشت آمپر کیلومتر به شما نمایش داده می‌شود. اگر موتور شما این تکنولوژی را ندارد اصلا نگران نباشید. اگر احساس می‌کنید، موقع ترمز گرفتن صدای خرخر کردن به گوش شما می‌رسد، می‌تواند نشانه تمام شدن لنت ترمز شما باشد. ضعیف شدن سیستم ترمز موتور سیکلت هم می‌تواند دلیلی برای برسی لنت ترمز و زمان تعویض آن باشد.

بهترین مارک لنت ترمز موتور سیکلت:

اگر بخواهیم برند خاصی از لنت ترمز را به شما عزیزان معرفی کنیم، شاید کمی بی‌انصافی باشد. زیرا لنت‌های باکیفیت بازار کم نیستند. بنابراین یک سری ویژگی‌ها که یک لنت خوب باید داشته باشد را به شما می‌‌آموزیم. اگر از موتورسیکلت خود در داخل شهر بیشتر استفاده می‌کنید، حتما به سراغ لنت‌های ارگانیک بروید، زیرا دوست‌دار محیط زیست هستند و قیمت مناسبی دارند و در دمای پایین بیشترین کارایی را دارند. اگر با موتور بیشتر خارج از شهر حرکت می‌کنید یا در پیست مسابقه می‌دهید، بهتر است بین لنت‌های سرامیکی و نیمه فلزی یکی را انتخاب و خریداری کنید.

نکات مهم هنگام خرید لنت ترمز موتورسیکلت:

  • قیمت لنت: قبل از هر کاری میزان پولی را که برای خرید لنت موتور قرار است بپردازید مشخص کنید. با این کار خود به خود لنت‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما مقداری آسان می‌شود.
  • نوع لنت: لنت‌های ترمز قدیمی از آزبست ساخته می‌شدند که به دلیل سمی و سرطانزا بودن دیگر از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌بایست بین لنت‌های ارگانیک، یا همان طبیعی، نیمه فلزی و سرامیکی یکی را برای خود انتخاب و خریداری نمایید. اگر در مورد این لنت‌ها اطلاعات کافی ندارید قسمت ابتدایی مطلب را مطالعه کنید.
  • جنس لنت: جنس لنت ترمز نقش مهمی در طول عمر دیسک ترمز ایفا می‌کند. همیشه یک لنت با کیفیت لنتی است که در تمامی شرایط آب و هوایی به درستی عمل کند. همیشه لنت‌های باکیفیت به خوبی پودر می‌شوند و همیشه روی چرخ‌های خود دوده لنت مشاهده می‌کنید. این لنت‌ها به دلیل پودر شدن مقاومت دمایی بالایی هم دارند.
  • مدل لنت: همان طور که می‌دانید، لنت در مدل‌های مختلف موتورسیکلت‌ با هم متفاوت است. درست مانند خودرو که لنت ترمز پراید به خانواده پژو یا سمند نمی خورد. بنابراین برای موتور سیکلت خود هم باید دقیقا لنت مدل موتور سیکلت خود را خریداری کنید. اگر در انتخاب مدل لنت اشتباه کنید، لنت مورد نظر روی دست شما می‌ماند. اما نگران نباشید تمامی لنت ترمزهایی که از فروشگاه ما خریداری می‌کنید به مدت هفت روز امکان مرجوعی و تعویض دارند.
  • عمر مفید لنت: معمولا هر لنت ترمز را با کارکرد کیلومتر خاصی باید تعویض کنید. اگر می‌خواهید لنت ترمز خود را دیر به دیر تعویض کنید به سراغ مدل‌هایی بروید که دارای کارکرد کیلومتر بیشتری هستند. این عمر مفید لنت معمولا در قسمت مشخصات محصول نوشته می‌شود. اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید از فروشنده بخواهید این اطلاعات را در اختیار شما قرار بدهد.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه امروزه در بازار حجم زیادی از لوازم یدکی تقلبی به چشم می‌خورد. این لنت‌ها از نظر شکل و ظاهر دقیقا مشابه جنس اصلی هستند، پس اگر می‌خواهید جنس تقلبی را به جای نمونه اصلی به شما نفروشند، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا این فروشگاه‌ها اعتبار خود را فدای سود بیشتر نمی‌کنند.

روش نگهداری از لنت ترمز:

  • از ترمز گرفتن‌های بی‌مورد خودداری کنید، برای مثال خیلی از موتور سوارها بی‌مورد شتاب می‌گیرند و بعد سریع مجبور به کم کردن سرعت خود می‌شوند. این کار طول عمر لنت شما را کاهش می‌دهد.
  • زمانی که از ترمز زیاد استفاده کرده‌اید، به احتمال زیاد لنت‌های شما دمای زیادی دارند. به همین دلیل نباید به یکباره دمای آن‌ها پایین بیاید، یعنی در این شرایط از داخل آب عبور نکنید زیرا باعث صدمه دیدن لنت‌ها می‌شود.
  • از دیسک ترمز موتور سیکلت با کیفیت استفاده کنید. یکی از دلایل خراب شدن زود به زود لنت‌های ترمز استفاده از دیسک ترمز نا‌مرغوب است.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت