درمنه،برنجاسف

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

درمنه دشتی به گویش بیابان نشینان «ترخ» شهرت دارد. این گیاه بوته ای بسیار معطر ، عنصر اصلی و غالب اجتماعات گیاهی در استپهای خشک و نپمه خشک کشور محسوب می‌شود. ارتفاع این بوته بین 30 تا 50 سانتیمتر ، دارای انشعابات متعدد و متراکم که شکل کپه ای را به بوته می‌بخشد. درمنه دشتی از خانواده کاشنی(Compositae) بوده و تمام اندامهای هوایی گیاه اعم از ساقه ، برگها ، گل ، میوه و بذر دارای عطری بسیار تند و نافذ می‌باشد. این گیاه در خطوط همباران 100 میلیمتر به بالا به راحتی استقرار می‌یابد. اغلب در خاکهای لومی، شنی و لومی رسی ایجاد رویشگاهای وسیعی را می‌نماید. در عرصه‌های استپی بیابان به همراه سایر گونه‌های بیابانی و کم توقع مانند نسی، نتر و علف شور، اجتماعات گیاهی متنوعی را بوجود می‌آورد. این گیاه اگر چه در فصل بهار و تابستان بواسطه بوی عطر بسیار تند آن ، مورد استفاده چرای گوسفندان قرار نمی گیرد، ولیکن در فصل پاییز و زمستان ، زمانی که گیاه غرق در بذر می‌باشد. توسط گوسفندان مورد چرا قرار می‌گیرد. درمنه دشتی از جمله بوته‌های بسیار سازگار به شرایط سخت بیابان محسوب می‌شود که علاوه بر مصارف علوفه ای ( در مراتع قشلاقی ) ، بوته ای بسیار مقاوم در مقابل فرسایش‌های بادی و نقش ارزنده ای را در حفاظت خاک این قاط بر عهده دارد. در طی دهه اخیر، اهمیت اکولوژیکی این گونه با ارزش در عرصه‌های بیابانی تا حدودی مشخص شده و دستگاه اجرایی کشور ( منابع طبیعی) مراتع قشقلاقی را توسط این گیاه بذرکاری می‌کنند. تنها روش تکثیر گیاه توسط بذر می‌باشد.

فواید درمنه،برنجاسف

درمنه یا آرتمیس، گیاهی است از خانواده کاسنی‌ها که به دلیل خواص چندجانبه اش، کاربرد زیادی در طب گیاهی دارد. این گیاه گل‌های ریز زردرنگی داشته و از آن برای تهیه اسانس نیز استفاده می‌شود. چای گل درمنه که از مخلوط دو الی سه قاشق غذاخوری گل و برگ آن در یک فنجان آب جوش پس از 10 دقیقه آماده می‌شود اثرات خارق العاده ای داشته و مصرف روزانه آن خطری ندارد. این گیاه که بیشتر در اروپا، آسیا و شمال آفریقا می‌روید اثرات ارزشمندی روی افراد بی‌خواب داشته و به دلیل آرام بخش بودن، سردرد را تسکین می‌دهد. دم کرده درمنه گوش درد را کاهش داده و به دلیل خواص ضدمیکروبی اش به بهبود عفونت مثانه و انگل روده ای کمک زیادی می‌کند.این نوشیدنی میزان خونریزی و درد سیکل ماهیانه را کاهش داده و به عنوان نوشیدنی آرام بخش در این دوران کاربرد دارد. روغن‌های فرار، فلاونوئید، کومارین و تانین از ترکیبات مفید این گیاه بوده که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند. چای گل درمنه، نوشیدنی مفیدی برای انواع بیماری‌های گوارشی بوده و التهاب روده، اسهال، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، دل پیچه و درد معده و التیام بخشیده و علاوه بر افزایش اشتها، به هضم و جذب موادغذایی کمک می‌کند.این دم کرده گیاهی ترشح صفرا را بهبود بخشیده و به درمان یرقان و هپاتیت کمک می‌کند. حملات صرع و اضطراب از عوارضی است که افراد مبتلا به آن به واسطه اثرات مثبت دم کرده درمنه روی سیستم عصبی می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

مضرات استفاه از درمنه،برنجاسف

مضر معده و عصب است و سردرد می‌آورد و مصلح آن ترمس – مستکی است.

 

طریقه مصرف درمنه،برنجاسف

دارای شکلی بوته ای و اعضای چوبی و قاعده ساقه‌های آن سخت و چوبی محصور در برگ‌های کوچک پوشیده از کرک سفید می‌باشد. معمولاً گل‌های آن خوشبو و طعم تلخ است. طبیعت آن خیلی گرم و خشک است. سه تا چهار گرم گرد غنچه‌های ناشکفته آن را با عسل یا مربا یا شیر مخلوط کنید و صبح ناشتا بخورید و یا ده گرم از گرد آن را در پانصد گرم آب جوش دم کنید و آب آن را صاف نموده و سه قسمت کنید و صبح و ظهر و شب بنوشی
د. برای دفع کرم‌های دراز روده خیلی موثر است. دوازده گرم از آن را دم کنید و آبش را بنوشید و هم به موضع بمالید جهت درمان گزیدگی عقرب و رتیل مفید است. با شاخه‌های آن هر روز دندان‌ها را خلال کنید. برای تقویت لثه‌ها و دندان‌ها تا حدودی اثر مفید دارد. ضماد خاکستر آن با روغن زیتون یا روغن زنبق برای جلوگیری از ریختن مو و تسریع در رشد مو موثر است.

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود