کاکوتی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در اغلب نقاط ایران در مسیر جویبارها و رودخانه ها، انواع گیاهان خودرو را می‌توان یافت که بسیاری از آنها به عنوان سبزی صحرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پونه، نعنا و کاکوتی نیز در میان این گیاهان دیده می‌شوند که همه آنها از خانواده لابیات هستند.

فواید کاکوتی

این گیاه در نواحی کوهستانی ایران (بخصوص کردستان) به عنوان ادویه در غذاها کاربرد وسیعی دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano و کمی هم شبیه به پونه است. در تهیه غذاهای ایتالیایی جایگزین بهتری نسبت به آویشن برای Oregano است. از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده می‌شود و برخی از دوغ‌های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند. چوپان‌ها و کوه نوردان تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند.
ضد باکتری خلط آور ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده.. آویشن بیشتر در بیماریهای تنفسی استفاده می‌گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد .

 

مضرات استفاه از کاکوتی

1- زنان بارداربایددر مصرف کاکوتی احتیاط نمایند. زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.
2- زیاده روی ومصرف بی‌رویه کاکوتی زیان اورمی باشد.

 

طریقه مصرف کاکوتی

هرچند برگ‌های کاکوتی را به منظور استفاده در ماست یا دوغ خشک کرده و در هر فصلی استفاده می‌کنند، اما بذر کاکوتی نیز به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برگ‌های کاکوتی سینه را ملایم کرده و اسهال را بند می‌آورد. دستگاه تنفسی را ضدعفونی می‌کند. مقوی معده است. همچنین خاصیت بادشکنی داشته و می‌توان در موارد نفخ معده جوشانده آن را مصرف کرد.
کاکوتی قادر است بسیاری از عفونت‌های داخل بدن را از بین برده و سکسکه و تنگی نفس را برجای خود بنشاند. کاکوتی بسیار معطر و خوشبو است.

 

.
منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت