اصطلاح (تندو) و (ترکیب بندی هرمی) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اصطلاح (تندو) و (ترکیب بندی هرمی) در نقاشی
در این مطلب به بررسی دو اصطلاح «تندو» و «ترکیب‌بندی هرمی» می‌پردازیم.

تندو (Tondo)

تندو نامی‌ برای هر اثر هنری، شامل نقاشی یا برجسته‌سازی، است که شکل آن دایره‌ای باشد و قطر آن از 2 فوت (حدود 60 سانتی‌متر) بیشتر نباشد. از زمان رنسانس این آثار دایره‌ای تندو نامیده شدند. این آثار اغلب روی دیوار کلیساها و یا مکان‌های مقدس مشاهده می‌شود و معمولا قدمت آن‌ها بسیار زیاد است.

ترکیب‌بندی هرمی (Pyramidal Composition)

ترکیب‌بندی هرمی‌ یکی از تکنیک‌های برجسته و موثر ترکیب‌بندی در نقاشی است و گفته می‌شود در «مونالیزا»، «بانوی صخره‌ها» و بسیاری دیگر از نقاشی‌های استفاده شده است.
همانطور که از نام آن مشهود است، ترکیب‌بندی هرمی‌ یعنی فرد یا سوژه نقاشی به گونه‌ای طراحی می‌شود که شکل یک هرم را به بیننده القا می‌کند. بنابراین، قسمت پایینی نقاشی با طراحی بخشی از بدن کاراکتر سنگین‌تر به نظر می‌آید و قسمت مورد نظر برای جلب توجه مخاطب در بالای نقاشی قرار می‌گیرد.
چنین ترکیب‌بندی، به هنرمند قدرت می‌دهد که توجه بیننده را به محل مورد نظر خود جلب کند. در این نقاشی‌ها، سوژه اصلی در راس هرم قرار می‌گیرد.
ترکیب‌بندی هرمی سبب می‌شود که هنرمند تغییرات معناداری روی سوژه و محل قرارگیری آن در نقاشی اعمال کند. شاید به همین دلیل است که هنرمندی مانند لئوناردو داوینچی به طور منظم در نقاشی‌های خود از ترکیب‌بندی هرمی‌ استفاده کرده است. مونالیزا بهترین مثال ترکیب‌بندی هرمی است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت