راهنمای چاقو تیزکن برقی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چاقوهای فلزی تیز و با کیفیت بالا، نه تنها مواد را به خوبی برش می‌زند، بلکه سرعت و کارآیی فرد را بالا می‌برند. بنابراین برای داشتن چاقوهای تیز بهتر است در آشپزخانه، یک چاقو تیزکن مناسب داشته باشید.

برخی از افراد چاقو تیزکردن را نوعی هنر می‌دانند، اما این کار برای برخی دیگر، دردسری بیش نیست؛ آنها ترجیح می‌دهند این کار را به دست افراد حرفه‌ای بسپارند. روش‌های مختلفی برای تیزکردن چاقو وجود دارد که از میان آنها می‌توان به چاقوتیزکن‌های دستی مانند سنگ‌های تیزکننده یا چاقو تیزکن‌های برقی و البته هیبریدی اشاره کرد.

هر یک از این چاقو تیزکن‌ها، مزایا و معایب خود را دارند.  در این مقاله قصد داریم، چاقو تیزکن‌های برقی را معرفی و نکات خرید آن را بگوییم.

مزایا و فواید چاقو تیزکن برقی

چاقو تیزکن‌های برقی مزایا و معایبی دارند که بهتر است پیش از خرید این نوع چاقو تیزکن، آنها را بدانید.

مزایا

  • صرفه جویی در زمان

تیز کردن چاقوها به روش دستی، علاوه بر اینکه مهارت بسیار بالایی می‌طلبد،بسیار وقت‌گیر هم است. اما چاقو تیزکن‌های برقی، تیز کردن چاقوها را در مدت زمان بسیار کمتری انجام می‌دهند.

  • کاربری آسان

کار کردن با چاقو تیزکن‌های برقی ساده و آسان است و به مهارت خاصی نیاز ندارد. شما صرفا باید روش کار با آن را طبق دستورالعمل‌هایی که همراه با دستگاه ارائه می‌شود بیاموزید و چاقوهای مورد نظر خود را تیز کنید.

  • صرفه‌جویی در هزینه در درازمدت

اگرچه خرید چاقو تیزکن به نظر گران می‌آید اما وقتی بتوانید چاقوهایتان را خودتان تیز کنید و مجبور نباشید از یک فرد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید، از نظر هزینه در درازمدت به نفع‌تان خواهد بود.

  • سالم ماندن چاقوها

اگر کار با چاقو تیزکن دستی را به خوبی بلد نباشید، احتمال اینکه لبه چاقوهایتان را نابود کنید، بسیار بالاست. اما با استفاده از دستگاه چاقو تیزکن برقی می‌توانید به طور یکنواخت و منظم، لبه‌های چاقوهایتان را تیز کنید و به آنها صدمه‌ای نزنید. البته هنگام کار با چاقو تیزکن برقی هم باید مراقب باشید اما این توجه به اندازه نوع دستی آن نیست.

  • ایمنی بیشتر

هنگام کار با چاقو تیزکن برقی در مقایسه با نوع دستی، ایمنی بیشتری دارید. زیرا برخلاف نوع دستی آن مجبور نیستید چاقو را موقع تیز شدن با دست نگهدارید. هنگام کار با نوع دستی، اگر دست‌تان لیز بخورد، ممکن است به انگشتان‌تان صدمه‌ای وارد شود.

  • مناسب برای انواع چاقوها

چاقو تیزکن‌های برقی برای تیز کردن انواع چاقوها، از نوع ظریف گرفته تا بزرگ و دندانه‌دار آن، مناسب است. اما ممکن است سنگ‌ چاقو تیزکن‌های دستی برای تیز کردن تمام چاقوهای منزل‌تان مناسب نباشند.

.

معایب

  • گران بودن

چاقو تیزکن‌های برقی باکیفیت معمولا ارزان نیستند. اگر به دنبال چاقوهایی هستید که مثلا، شکاف‌های متعددی برای تیز کردن همزمان چند چاقو داشته باشد یا مجهز به مراحل مختلف تیز کردن باشد، بدون تردید قیمت آن بالا می‌رود.

  • اشغال بخشی از فضای آشپزخانه

چاقو تیزکن‌های برقی مانند نوع دستی آن، جمع و جور نیستند و بخشی از فضای آشپزخانه‌تان را اشغال می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا بزرگ و پر حجم هستند.

مزایا معایب
صرفه جویی در زمان گران بودن
به کارگیری آسان اشغال بخشی از فضای آشپزخانه
صرفه‌جویی در هزینه در درازمدت
سالم ماندن چاقوها
ایمنی بیشتر
مناسب برای انواع چاقوها

خرید چاقو تیزکن برقی

هنگام خرید چاقو تیزکن برقی باید به موارد زیر توجه کنید:

1. قیمت چاقو تیزکن برقی چقدر است؟

پیش از هر چیز باید به بودجه و هزینه‌ای که می‌خواهید صرف خرید چاقو تیزکن برقی کنید، توجه داشته باشید. البته یادتان باشد گران‌تر بودن هر کالایی به معنای بهتر بودن آن کالا نیست. چاقو تیزکن در قیمت‌های مختلف، از کمتر از 50‌هزار تومان گرفته تا بیش از 300هزار تومان، در بازار وجود دارد. با بررسی ویژگی‌های اصلی این چاقوها می‌توانید نوع مناسب بودجه خود را انتخاب کنید.

2.  چاقو تیزکن برقی مناسب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این بخش به ویژگی‌هایی که هر دستگاه چاقو تیزکن برقی خوب داراست، اشاره شده است. هنگام خرید به این ویژگی‌ها حتما دقت کنید.

سنگ سایشی مورد استفاده در چاقو تیزکن

در چاقو تیزکن‌های برقی از سنگ‌های سایشی متنوعی استفاده می‌شود. این سنگ‌ها از نظر سختی و نرمی متفاوت هستند. معمولا در این دستگاه‌ها، از سنگ‌های الماس، سرامیک صیقلی و کاربید تنگستن استفاده می‌شود.

مقدار زبری یا نرمی سنگ به‌کار رفته در چاقو تیزکن برقی را با گریت «grit» نشان می‌دهند و هر چه رقم گریت بیشتر باشد، سختی سنگ کمتر و به اصلاح «نرم‌تر» است. مثلا، یک سنگ 1000 گریتی، بسیار نرم‌تر از سنگ زیر 200 گریتی است. هنگام خرید چاقو تیزکن باید به این موضوع توجه کنید و نوع سنگ دلخواه‌تان را از نظر نرمی و زبری انتخاب کنید. سنگ سخت برای چاقوهای بزرگ مناسب است اما برای چاقوهای ظریف باید از سنگ نرم استفاده کنید.

البته باید گفت، بدون شک بهترین سنگ به‌کار رفته، الماس است. این نوع سنگ می‌تواند تیغه چاقوها را به بهترین شکل ممکن تیز کند و در عین حال صدمه‌ای به آنها نزند. دوام این نوع سنگ‌ هم بسیار بیشتر است.

تنظیم راحت

چاقو تیزکن باید به راحتی قابل تنظیم و دارای لبه‌ زاویه‌دار باشد تا بتوان هر نوع چاقویی را با آن تیز کرد. برخی از چاقو تیزکن‌ها به صورت خودکار تنظیم می‌شوند اما بهتر است چاقو تیزکنی بخرید که به طور دستی قابل تنظیم باشد. بدین ترتیب می‌توانید بهترین زاویه برای تیز کردن چاقوی خود را انتخاب کنید. دستگاه‌هایی که لبه با زاویه 15 درجه دارند برای تیز کردن بیشتر چاقوها مناسب هستند.

چند حالته بودن

اگر از دستگاهی استفاده کنید که فقط یک حالت تیزکردن دارد، بسیار دردسرساز است. اگر سنگ آن فقط زبر باشد، چاقوهای ظریف‌تان صدمه می‌بینند و اگر فقط نرم باشد، چاقوهای بسیار کندتان را به خوبی تیز نمی‌کند. بنابراین چاقو تیزکن‌هایی بخرید که چند حالت تیز کردن، یعنی زبر و نرم، دارند. از حالت زبری آن می‌توان برای چاقوهای بسیار کند استفاده کرد و با حالت کم‌زبری و تا حدی نرم می‌توان چاقوهای ظریف را بدون نگرانی از صدمه دیدن، تیز کرد.

همچنین نوعی چاقو تیزکن برقی‌ انتخاب کنید که برای تیز کردن چاقو، مراحل مختلف داشته باشند. مثلا، برخی از دستگاه‌ها، در مرحله اول چاقو را با از بین بردن زدگی‌ها و خرابی‌های لبه کارد، تیز می‌کنند و در مرحله بعدی، لبه چاقو را جلا می‌دهند تا کاملا تیز شوند.

داشتن تعداد شکاف‌های مخصوص چاقو و کاربری‌های متفاوت

هنگام خرید چاقوتیزکن، به تعداد شکاف‌های آن دقت کنید. دستگاهی انتخاب کنید که دو شکاف برای چاقوهای دو لبه داشته باشند.

همچنین به دنبال مدلی باشید که بتواند چاقوهای دندانه‌دارتان را هم تیز کند. برخی از دستگاه‌ها را می‌توان برای تیز کردن ابزارهای دیگری مانند قیچی هم استفاده کرد. بنابراین هنگام خرید دستگاهی تهیه کنید که با آن بتوانید انواع چاقوها را تیز کنید.

اندازه و وزن مناسب

معمولا مدل‌های کوچک چاقو تیزکن هر چه جمع و جورتر باشد، استفاده از آن راحت‌تر است. اما اگر چاقوهای بزرگی دارید و می‌خواهید آنها را تیز کنید، باید دستگاه مناسب آنها را بخرید.

همچنین اگر می‌خواهید دستگاه چاقو تیزکن‌تان سبک باشد، در ساخت برخی از مدل‌های آن از مواد اکسید آلومینیوم یا مواد سبک دیگر استفاده می‌کنند و وزن دستگاه نسبتا سبک می‌شود. در غیر اینصورت آنها سنگین خواهند بود.

قابل حمل بودن

بیشتر دستگاه‌های چاقو تیزکن برقی به سیم برق مجهز هستند و می‌توان آنها را در آشپزخانه قرار داد و با استفاده از پریز برق فعال کرد. اما اگر می‌خواهید این دستگاه‌ها را هر جای دیگر که مایلید ببرید، بنابراین نوع باتری‌دارش را تهیه کنید. البته چاقو تیزکن‌هایی که فقط با باتری کار می‌کنند، به خوبی چاقوهای مجهز به سیم برق چاقوها را تیز نمی‌کنند. البته با این چاقوتیزکن‌های قابل حمل، با توجه به نوع سنگ آن که نرم است، می‌توانید چاقوهای ظریف‌تر را به راحتی تیز کنید.

تمیز کردن راحت چاقو تیزکن

هنگام تیز کردن چاقو، براده‌های بسیار ریزی از چاقوها جدا می‌شود که ممکن است اطراف‌ دستگاه را کثیف کند. اما برخی از دستگاه‌های چاقو تیزکن، نوعی سینی کوچک دارند و تمام براده‌های فلزی چاقوها را جمع می‌کنند. سپس شما می‌توانید این سینی را از دستگاه جدا کرده و محتویات آن را دور بریزید.

ایمنی

به ایمنی دستگاه‌های چاقو تیزکن برقی هم توجه کنید. مثلا، دستگاه‌هایی خریداری کنید که احتمال بریدن انگشت‌تان هنگام تیز کردن چاقو کم باشد. این دستگاه‌ها، محافظ‌هایی دارند و می‌توانید به جای اینکه چاقوها را به دست بگیرید، درون دیسک‌های مخصوصی قرار دهید و دستگاه تیغه آنها را تیز کند. همچنین چاقو تیزکن‌هایی بخرید که دسته‌های لاستیکی داشته باشند و پایه‌های آن روی میز سر نخورند و بدین ترتیب شما را در خطر بریدگی دست و انگشت قرار ندهند.

چاقو تیزکن‌های هیبریدی

این نوع چاقو تیزکن‌ها علاوه بر اینکه برقی هستند، به صورت دستی هم استفاده می‌شوند. بنابراین وقتی به شبکه برق دسترسی ندارید، می‌توانید به صورت دستی، چاقوهایتان را تیز کنید. البته تیز کردن چاقو با این چاقو تیزکن‌های برقی، مهارت لازم دارد.

 داشتن ضمانت

هنگام خرید دستگاه چاقو تیزکن برقی، به ضمانت و خدمات مناسب پس از فروش آن دقت کنید. البته قبل از خرید، مدل و برند دستگاه مورد نظرتان را بررسی و با مطالعه نقد مشتریان بهترین و مناسب‌ترین برند را انتخاب کنید. ضمانت دستگاه‌های چاقو تیزکن برقی معمولا از 1 تا 3 سال است و بهتر است چرخ‌هایی که سنگ چاقو تیزکن را به حرکت درمی‌آورند هم شامل شوند. قبل از خرید چاقو تیزکن حتما مواردی را که تحت پوشش ضمانت دستگاه قرار می‌گیرند، بررسی کنید.

هشدارهای لازم در مورد چاقو تیزکن‌ها

  •  ابزارهای تیزکننده چاقو می‌توانند خطرناک باشند و در صورت احتیاط نکردن، صدماتی جدی به دست و انگشتان‌تان بزند. همچنین اگر موقع خرید دستگاه چاقو تیزکن، نوع بی‌کیفیت آن را خریداری کنید، احتمال اینکه لبه چاقوهایتان صدمه ببیند، بسیار زیاد است.
  • حتی هنگام کار با چاقوهای برقی که «خودکار» هستند، به دقت و مهارت بسیار نیاز است. بنابراین پیش از شروع کار با آنها حتما دستورالعمل‌های آن را مطالعه کنید.
  •   به یاد داشته باشید، چاقو تیزکردن با دستگاه‌های برقی، حرارت بسیاری تولید می‌کند که احتمال دارد به چاقوها صدمه بزند. اما خرید چاقو تیزکن‌هایی که سنباده‌های الماسه دارند یا به فناوری‌های جدید مجهز هستند، جلوی این صدمات احتمالی را می‌گیرند.
  • هنگام استفاده از دستگاه چاقو تیزکن برقی حتما عینک مخصوص مراقبت از چشم‌ها بگذارید تا براده‌های فلزی که ممکن است به هوا پرتاب شوند، وارد چشم‌تان نشوند.
  • همه چاقو تیزکن‌ها پر سر و صدا هستند، خودتان را برای این ویژگی آماده کنید.

.
منابع:
درجه | https://www.daraje.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت