1. چقدر باید به خریدار تخفیف بدهید؟
اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا ماشین شما خوش فروش است یا نه. ماشینهای خوش فروش و رند بازار مشتریان زیادی دارند ولی اگر ماشین شما از جمله آنها نیست، امکان دارد مدت زیادی روی دست تان باد کند. پس میتوانید کمی کوتاه بیایید و با در نظر گرفتن تخفیف، مشتریان را به سمت خرید ماشین بکشانید.
2. نوع ماشین چه تاثیری بر بازار دست دوم آن دارد؟
سدانهای خانوادگی تقریبا در بین مردم از بیشترین حجم محبوییت برخوردار هستند. صرف نظر از قدیمی یا جدید بودن خودرو، اگر ماشین تان در این گروه قرار دارد، میتوان گفت که شانس بیشتری برای فروش آن وجود دارد. فروش ماشینهای اسپورت، کوپه و به خصوص کانورتیبلها معمولا تابع فصلهای سال هستند؛ هوای آفتابی خریداران را به جنب و جوش میاندازد در حالی که برف و باران بازار فروش این گون خودروها را تقریبا راکد میکند.
وانت ها، کامیون و کایمونت ها، ونها و ماشین هایی که مصرف کاری دارند، همیشه مشتریان خاص خود را دارند و قیمت گذاری آنها نیز اغلب به درستی کارشناسی شده است، چرا که استفاده کنندگان از این خودروها، اکثرا آشنایی کامل با بازار مربوط به حوزه خود را دارند. پیدا کردن مشتری برای ماشینهای کلکسیونی به زمان بیشتری نیاز دارد و قیمت گذاری آنها کار پیچیده ای است. از طرف دیگر این نوع اتومبیلها در صورت پیداشدن یک خریدار خوب میتوانند با قیمت مناسب و باورنکردنی به فروش برسند.
3. چطور درباره قیمت گذاری اطلاعات اولیه کسب کنیم؟
اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سایتهای آگهی آنلاین ماشین سر بزنید و ببینید چه تعدادی از فروشندگان در حال ارائه خودرویی مشابه با خودروی شما هستند. به این موضوع مهم توجه داشته باشید که دلالان خودرو قیمتهای بالاتر و متفاوتی نسبت به فروشندگان مستقیم خودرو اعلام میکنند. سایتهای آگهی آنلاین خودرو کمکتان میکنند که بتوانید با معیارهای مختلفی به جست و جود در میان آگهیها بپردازید. مثلا سال، رنگ، کیلومتر کارکرد و… را انتخاب کنید تا در نهایت ببینید چه آگهی هایی با شرایط خودروی شما انطباق بیشتری دارند. به توضیحاتی که فروشندگان در آگهی شان نوشته اند، دقت کنید که خودروی شما دارا یا فاقد کدام یک از آن ویژگی هاست. شما با همین تحقیق کوتاه و ساده تقریبا میتوانید بهترین قیمت را که منجر به فروش سریع خودروتان میشود، پیدا کنید.
4. چه زمانی میتوانید قیمت عرف بازار را رعایت نکنید؟
همیشه استثناهایی برای قیمت گذاری وجود دارد ولی شما باید جنبه انصاف، تعادل و منطقه را براساس شواهد موجود خودرو در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که قیمت را به گونه ای تعیین کنید که تا حدی دست خودتان را برای تغییر آن در زمان انجام معامله باز بگذارد. به عنوان مثال میتوانید قیمت را اندکی بالاتر از قیمت نهایی در نظر بگیرید چون مشتری به هر حال از شما درخواست تخفیف میکند.
البته هنرمندی شماست که این مقدار را چقدر در نظر بگیرید که قیمت اولیه تان مشتریهای احتمالی را فراری ندهد. سعی کنید تا حد امکان قیمت خودرو را یک عدد رند انتخاب کنید و از شگردهای تبلیغاتی که به طور معمول توسط دلالان خودرو کاربرد دارد، استفاده نکنید. انتخاب قیمت هایی مثل 29,900,000 یا 32,850,000 به نوعی گویای این مطلب هستند که از پیش عددی به عنوان تخفیف در نظر گرفته شده است.
5. چطور خودرو را برای دلربایی مهیا کنیم؟
این که مشتریان احتمالی در همان لحظه اول تصمیم شان را بگیرند، کاملا به اولین برخورد آنها با خودرو بستگی دارد. اگر میخواهید اولین نگاه مثبت باشد، پس باید خودرو را تا حد مقدور جذاب و دوست داشتنی نشان دهید. قبل از این که بخواهید آگهی خودرو را در سایتهای تبلیغاتی منتشر کنید، مطمئن باشید که خودرو کاملا تمیز است. برای شروع میتوانید یک چک لیست بسیار ساده از اقداماتی که باعث میشوند یک خودرو جذاب و دلربا به نظر برسد، تهیه کنید.
به عنوان مثال حتما ماشین را به یک کارواش ببرید تا به صورت کاملا تمیز شسته شود. صندلیها و فضای داخلی خودرو را با جاروبرقی تمیز کنید. مطمئن شوید که ماشین سر و صداهای عجیب و غریب تولید نمی کند؛ صداهایی مثل تق تق کردن، خراشیده شدن، ساییده شدن یا مواردی از این دست قطعا دل مشتریان را میزند. عیوب ظاهری و ایرادات جزیی اتومبیل را برطرف کنید حتی اگر مجبور باشید هزینه ای بابت انجام آنها پرداخت کنید. بهتر است وسایل اضافی و به دردنخور را از ماشین خارج کنید و اجازه دهید اگر یک مشتری برای انجام تست رانندگی پشت فرمان نشست، آن را خودروی خودش بداند.
همچنین میتوانید سوابق تعمیرات خودرو در گذشته را به مشتری ارائه کنید؛ در این حالت او متوجه میشود چقدر خوب و باوسواس در حفظ و نگهداری ماشین تلاش کرده اید و او میتواند روی حرف و قول هایتان درباره سلامت ماشین حساب باز کند.
6. تبلیغات فروش ماشین را از کجا شروع کنیم؟
سایتهای اینترنتی شناخته شده گزینه هایی عالی به حساب میآیند. با این حال شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر و اینستاگرام همچنان میتوانند در نقش یک ناشر بزرگ، پیام شما را در میان حلقههای عظیمی از مخاطبان گسترش دهند. حتی میتوانید از دوستانتان بخواهید آگهی شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. با این حال این نکته را هم در نظر بگیرید که مخاطبان شبکههای اجتماعی معمولا برای خرید و فروش ماشین به این سایتها سر نمی زنند. پس هم تعادل را حفظ کنید و هم به خاطر مواجهه با بازخوردهای کم ناامید نشوید.
7. چرا سایتهای تخصصی ماشین محل مناسبی برای انتشار آگهی نیستند؟
انجمنها و تالارهای تخصصی خودرو زیادی در سطح کشور وجود دارند که اکثرا کاربران علاقه مند به حوزه خودرو در آنها حضور دارند. در ابتدا به نظر میرسد که میتوان برای انتشار آگهی روی کمک این دسته سایتها حساب باز کرد اما تجربه نشان داده. مخاطبان این سایتها پیش از آن که چشم انتظار آگهی فروش خودروهای دست دوم باشند، برای خواندن و دانستن درباره جدیدترین تکنولوژیهای به کاررفته در کارخانههای پورشه و بنز و BMW اشتیاق دارند. حتی میتوانید به این فکر کنید که آنها مربوط به گروه سنی خاصی هستند که از نظر قانونی هنوز توانایی دریافت گواهینامه را ندارند چه برسد به اینکه ماشین بخرند.
8. استفاده از روشهای سنتی هنوز جواب میدهد؟
تبلیغات شفاهی و حضوری هنوز قابل استفاده است؛ پس دوستان، همکاران، فامیل و اقوام را در جریان تصمیم تان برای فروش ماشین بگذارید. همچنین خود ماشین گزینه خوبی برای تبلیغ کردن است. امکان دارد این روش خیلی قدیمی و منسوخ شده به نظر برسد اما نوشتن یک کلمه فروشی با فونت درشت و ذکر شماره تلفن در زیر آن، گاهی بهترین راه برای نمایش همزمان زیباییهای ظاهری، تواناییهای فنی به حساب میآید. با این حال توصیه میکنیم اگر قصد دارید پیکان جوانان گوجه ای مدل سال 42تان را بفروشید، از دوردور کردن در بلوار اندرزگو پرهیز کنید.
9. از کدام اپلیکیشن آنلاین کمک بگیریم؟
الان همه دارند درباره اپلیکیشنهای آنلاین حرف میزنند. بعضی از آنها به شکل تخصصی در حوزه خودرو فعالیت میکنند و بعضی دیگر شیر مرغ تا جان آدمیزاد را خرید و فروش میکنند. تجربه نشان داده انتشار آگهی در اپلیکیشن غیرتخصصی که واقعا تبدیل به یک بازار مکاره شده است و بازدیدکنندگان بیشتری دارد، از شانس موفقیت به مراتب بیشتری در مقایسه با اپلیکیشنها و سایتهای تخصصی ماشین برخوردار است.
10. چه متنی برای آگهی مناسب است؟
اگر زیاد وسواس به خرج دهید و در توضیح دادن مشخصات ماشین اغراق کنید، این امکان وجود دارد که بقیه فکر کنند دیوانه اید. پس در آگهی ننویسید که قصد فروش جگرگوشه تان را دارید! یک یا چند کلمه کوتاه که اصل قصد و نیت شما را برای فروش اطلاع رسانی میکند کفایت میکند. تجربه نشان داده که هر چقدر مشخصات ماشین را در آگهی قید کنید، مشتریان همچنان در تماس تلفنی و حتی حضور، دوباره درباره شان پرس و جو میکنند. پس بهتر است در زمان انتشار آگهی برایشان زیاد وقت نگذارید. در عوض انرژی تان را برای کنجکاوی مشتریان در زمان تماس تلفنی و مراجعه حضوری ذخیره کنید.
11. با درخواست تست رانندگی چطور رفتار کنیم؟
خریداران ممکن است بخواهند یک تست رانندگی با خودرو انجام دهند. در این صورت حتما اعتبار گواهینامه رانندگی او را چک کنید. همراه او سوار خودرو شوید و در طول رانندگی به سوالاتی که احتمالا در خصوص تاریخچه ماشین و عملکرد آن میپرسد پاسخ دهید. همچنین آنها ممکن است به کوچه و خیابانهای محله شما آشنا نباشند، پس آنها را راهنمایی کنید که در مسیر درست و مناسب تست رانندگی خود را انجام دهند.
خریداران ممکن است از شما درخواست کنند که خودرو را به منظور بررسی فنی به مکانیک مورد اعتمادشان نشان دهند. این موضوع یک درخواست منطقی است و اگر احساس خوبی نسبت به این کار ندارید، درخواستش را رد کنید و عواقب به فروش نرفتن احتمالی ماشین را بپذیرید.
12. توافقات اولیه با مشتریان را چطور مدیریت کنید؟
ممکن است شما با خریدار خودرو بر سر یک سری هزینههای تعمیراتی خودرو توافق کنید. این مسئله میتواند باعث بروز اختلاف نظرهای زیادی شود. اگر ایراد گرفته شده بجا و منطقی بوده و شما به مکانیک او اطمینان دارید، میتوانید با توجه به هزینه اعلام شده، آن مبلغ را از هزینه معامله خودرو کسر کنید یا روی درصدی از آن با خریدار خودرو توافق کنید. اگر عیب یا ایراد اعلام شده جای شک و سوال دارد و از سوی دیگر خریدار خودرو نیز کماکان به انجام آن توسط شما اصرار دارد، بیشتر در مورد ماجرا تحقیق کنید. حتی میتوانید جهت اطمینان و بررسی بیشتر این مورد را با مکانیک مورد اعتماد خودتان درمیان بگذارید.
13. در مراحل اداری چی پیش روی شماست؟
مراحل اداری از قبیل گرفتن برگه خلافی، مراجعه به مراکز تعویض پلاک، معتبر بودن بیمه شخص ثالث و مواردی از این دست را حتما با دقت و به طور کامل انجام دهید. در زمان تحویل اتومبیل به خریدار، تمام مسئولیتهای استفاده از خودرو باید به مالک جدید منتقل شود. اگر کار انتقال سند را نهایی نکرده باشید، امکان دارد که دردسرهای غیرقابل پیش بینی زیادی برایتان رخ دهد.
.
منابع:
.https://www.yjc.news