پیگیری کارت ماشین، از مفقودی تا دزدی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کارت خودرو چیست؟

زمانی که خودرو صفر و یا دست دوم خریداری می‌کنید کارت ماشین جدیدی برای شما صادر می‌شود. روی این کارت تمامی اطلاعات مربوط به خودرو نوشته شده است؛ اطلاعاتی از قبیل مشخصات فنی، رنگ خودرو، شماره پلاک و… همچنین اطلاعات مالک خودرو نیز روی آن درج شده است. این کارت یکی از کارت‌هایی است که همیشه باید همراه خود داشته باشید.

کارت خودرو نشان دهنده مالکیت شما است و مشخص می‌کند که شما مالک خودرو هستید. اگر تصادفی رخ دهد باید این کارت را به پلیس ارایه دهید و در غیر این صورت ممکن است برای شما دردسر ساز شود.

راه‌های پیگیری کارت خودرو

راه‌های پیگیری کارت خودرو یکی از مواردی است که افراد بسیار زیادی به دنبال آن هستند. دریافت کارت ماشین برای کسانی که برای اولین بار خودرو خریداری کرده‌اند دغدغه بزرگی به شمار می‌رود.

پیگیری کارت ماشین از طریق اداره پست

کارت ماشین ( تازه خریداری شده) از طریق اداره پست ارسال می‌شود و اولین راه پیگیری از طریق سایت اداره پست است. برای اینکه کارت ماشین سریع و بدون دردسر ارسال شود باید اطلاعات دقیقی از محل سکونت خود ارائه کنید. زمانی که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید باید یک فرم که شامل اطلاعات دقیقی از محل سکونت است پر کنید. اگر اطلاعات پر شده ناقص باشد، زمان پیگیری کارت خودرو با مشکل مواجه می‌شوید.

برای پیگیری کارت ماشین از طریق اداره پست لازم نیست به مراکز پست مراجعه کنید و فقط کافی است وارد سایت اداره پست شوید و از قسمت سمت راست صفحه خدمات الکترونیکی پست را انتخاب و روی رهگیری مرسولات پستی کلیک کنید و سپس در قسمت جست‌و‌جو کارت خودرو را انتخاب کنید؛ پس از آن باید شماره پلاک خودرو را وارد کنند تا مرحله جست‌وجو آغاز شود. در این مرحله می‌‌توانید از وضعیت کارت خودرو مطلع شوید.  به یاد داشته باشید که پیگیری مرسولات پستی از طریق کد دستوری  *193#  نیز امکانپذیر است.

پیگیری از طریق تماس با اداره پست

پیگیری کارت خودرو از طریق تماس با اداره پست نیز ممکن است. برای این کار لازم است با شماره 84470000 021 تماس بگیرید و با ارائه اطلاعات خودرو، کارت ماشین خود را پیگیری کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

برای پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک شماره‌ای اعلام نشده است و نمی‌توان کارت ماشین را از این طریق پیگیری کرد.

پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری USSD

برای پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس 10+ می‌توانید کد دستوری *110# را شماره گیری کنید. پس از شماره‌گیری کد مذکور گزینه‌های زیر نمایش داده می‌شود

  • پلیس 10+
  •     خدمات راهور
  •     کلانتری و پاسگاه
  •     پلیس آگاهی

که باید گزینه دوم یعنی خدمات راهور را انتخاب کنید تا از وضعیت کارت ماشین خود اطلاع حاصل کنید.

برگشت خوردن کارت خودرو

اگر آدرس محل سکونت شما به هر دلیلی ناقص و یا اشتباه وارد شده باشد، کارت خودرو به دست مالک نمی‌رسد و برگشت می‌خورد. همچین در صورتی که آدرس وارد شده درست باشد اما کسی در محل حضور نداشته باشد، پستچی موظف است سه مرتبه به آدرس محلی که وارد کرده‌اید مراجعه کند و اگر کسی حضور نداشته باشد، کارت ماشین به مدت سه ماه در اداره پست نگه داری می‌شود. مالک باید با مراجعه حضوری به اداره پست نسبت به دریافت کارت ماشین اقدام کند. به یاد داشته باشید که اگر پس از گذشت سه ماه مالک کارت خودرو را از اداره پست دریافت نکنید،‌ این اداره دیگر پاسخگو نخواهد بود و برای پیگیری کارت خودرو باید به یکی از ادارات پلیس 10+ مراجعه کنید.

پیگیری کارت ماشین درصورت مفقود شدن

اگر کارت خودرو شما به هر دلیلی گم شود باید درخواست صدور کارت المثنی را بدهید. زمانی که کارت خودرو گم می‌شود باید حتما به پلیس گزارش داده و سپس آگهی گم شدن آن را در یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر کنید. مراحل پیگیری کارت خودرو المثنی مانند مراحل قبلی است اما ممکن است کمی زمانبر باشد.

مدارک لازم برای گرفتن کارت خودرو المثنی

  • آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار که 10 روز از تاریخ آن گذشته باشد
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
  • برگه سبز خودرو
  • بیمه نامه شخص ثالث ماشین

 

اهمیت ارائه کارت خودرو هنگام فروش

کارت خورود شناسنامه خودرو است و تمامی اطلاعات برگه سبز را شامل می‌شود. نه تنها زمان فروش خودرو بلکه هنگام معامله نیز باید این کارت را همراه خود داشته باشید چراکه یکی از مدارک بسیار مهم و مورد نیاز برای فروش خودرو است.

 

آیا به همراه نداشتن کارت ماشین جریمه دارد؟

براساس ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگان باید گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی را به همراه خود داشته باشند و به ماموران ارائه دهند. در صورتی که تخلفی از راننده سر بزند و راننده مدارک ذکر شده را همراه خود نداشته باشد، ماموران راهنمایی و رانندگی تا زمان ارائه مدارک می‌توانند خودرو را متوقف کنند.

پیگیری کارت ماشین دزدیده شده

اگر کارت ماشین شما دزدیده شده است قبل از هر چیزی باید به پلیس اطلاع دهید و مراحل صدور کارت ماشین المثنی را طی کنید.

سخن پایانی

کارت خودرو یکی از مدارکی است که رانندگان همیشه باید همراه خود داشته باشند. همچنین این کارت در هنگام خرید و فروش خودرو نیز باید ارائه شود بنابراین داشتن این کارت اهمیت بسیاری دارد. به یاد داشته باشید که پس از گم شدن کارت ماشین حتما باید برای صدور کارت خودرو المثنی اقدام کنید تا دردسری ایجاد نشود.

.
منابع:
.خودرو45 | https://khodro45.com
.https://farmooon.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت