چگونه اولویتهای غذایی ایجاد میشود
در 2 سال اول زندگی، زمانی که یادگیری دائما اتفاق میافتد، ذائقه غذایی نیز شکل میگیرد. بسیاری از افراد یاد میگیرند اما برخی بصورت ذاتی این گونه اند. ذائقه غذایی کودک به طور مستقیم بر رفتار غذایی اش تاثیر میگذارد که به نوبه خود با سلامتی کامل و چاق شدن او مرتبط است.
سال هاست که صنعت غذا و نوشیدنی از این دانش به نفع خود استفاده کرده است و از طریق روشهای مختلف بازاریابی و تبلیغاتی، ارجحیت غذاهای ناسالم در کودکان سنین مختلف را تغییر میدهد.
نقش صنعت غذا و نوشیدنی در شکل گیری ذائقه غذایی
چقدر تبلیغات غذا برای بروکلی را دیده اید؟ غذاهای سالم کمتر از 3 درصد در مقایسه با همتایان خود، تبلیغ میشوند. با توجه به این که شرکتهای مواد غذایی و نوشیدنی سالانه 2 میلیارد دلار در مبارزات بازاریابی خود برای کودکان صرف میکنند، این امر تاثیر مستقیم بر ذائقه کودکان میگذارد.
صنایع فست فود تقریبا 5 میلیون دلار در روز برای محصولات قندی، چربی و نمک در بازار صرف میکنند در حالی که این هزینه، سهم قابل توجهی از نیازهای انرژی کودک را برآورده میکند. شرکتهای فست فود به طور فزاینده ای، همواره با استفاده از تصاویر متحرک، سعی در جذب جوانان دارند. مطالعات نشان میدهد که حتی قرار گرفتن کودکان بسیار کوچک در معرض تبلیغات متقاعد کننده، میتواند میل به غذاهای نا سالمی که حتی آنها را نچشیده اند، زیاد کند.
این امر در ارجحیت غذاهای ناسالم که باعث چاقی نیز میشوند و همه چیز از آن است، نتیجه ای مستقیم دارد. اگرچه ذائقه ممکن است بدون یادگیری باشد، اما همانطور که بزرگ میشویم در وجود مان باقی میماند.
.
مشکل میان وعدههای بچهها و کودکان نوپا
کاهش مصرف سدیم و قند در اوایل زندگی، به تنظیم ذائقه و انتخاب غذاهای سالم در آینده کمک میکند. با این حال یک گزارش از مرکز یوکن رود برای سیاستهای غذا و چاقی نشان داده است که تنها 4 تا از 80 تا میان وعدهی بچهها و کودکان نوپا دارای استانداردهای مواد مغذی است. به علاوه 50 درصد میان وعدههای بچهها و 83 درصد میان وعدههای کودکان نوپا حاوی شیرین کنندهها است.
والدین باید هنگام انتخاب غذاهای صنعتی یا میان وعدهها برای کودکان، به برچسبهای تغذیه دسرها و آبمیوهها با دقت نگاه کنند. موادی با میزان کمتر شکر و سدیم انتخاب کنید.
.
همانطور که کودکان بزرگ میشوند، مشکلات ادامه پیدا میکند
کودکان بزرگ تر، با تبلیغات کمپانیها از طریق هر ابزار موجود در بازار، تحت فشار قرار میگیرند. به سوپر مارکتها بروید و متوجه شوید که غلاتهای مناسب کودک تان کجا قرار دارند. این نکته همواره به چشم کودکان میآید. تخفیف زدن آبنباتها و شیرینیها هم از فکرهای خوب و روش بازارها برای ترغیب بچهها است.
.
استفاده از بازارهای مواد غذایی و رسانه ها
کودکان نیز در معرض تبلیغات بیشمار در تلویزیون، جریان خدمات، از طریق بازیهای ویدئویی، رسانههای اجتماعی و بیشتر وب سایتهای اینترنتی هستند. این یکی از دلایل مهمی است که چرا آکادمی کودکان آمریکایی توصیه میکند که از زمان تولد تا 18 ماهگی از صفحات دیجیتالی دوری شود. (به استثنای ویدئو چت با عزیزان). والدین کودکان 18 تا 24 ماهه که میخواهند رسانههای دیجیتال را معرفی کنند، باید برنامههای کاربردی با کیفیت بالا را انتخاب کنند و به میزان محدودی با هم نگاه کنند.
برای کودکان 2 تا 5 ساله، محدودیتهای رسانه ای بسیار مناسب است و باید به برنامههای با کیفیت بالا در یک ساعت یا کمتر از آن در روز محدود شوند. یک برنامه برای استفاده از رسانهها به صورت خانوادگی داشته باشید.
در مورد تائید یک فرد مشهور چطور؟ یک مطالعه طب اطفال در ماه ژولای سال 2016، استفادهی صنایع غذایی از افراد مشهور موسیقی را برای تائید نوشیدنیهای قندی و غذاهای کم مغذی از طریق کمپانیهای چند میلیون دلاری بررسی کرد. نتیجه نشان میداد که افراد مشهور میان مخاطبان نوجوان بسیار مشهور بودند.
فروش غذاهای ناسالم در مدارس
بسیاری از گروهها به طور جدی به دنبال روشهای نوآورانه برای افزایش مواد غذایی برای کودکان و خانواده هایشان هستند که شامل بهبود انتخاب غذا و همچنین یادگیری آن که چگونه غذاهای سالم بپزند و آنها را به درستی تشخیص دهند، میشود.
آکادمی آمریکایی طب اطفال بیان میکند میان وعده ها، نوشیدنیهای شیرین، شکرهای اضافی سه دسته از غذاها و نوشیدنی هایی هستند که کودکان در مدرسه میخورند. مدرسه جایی است که فرصتی برای والدین، پزشک اطفال و دانش آموزان ایجاد میکند تا آگاهی خود را از اهمیت انتخاب غذاهای سالم بالا ببرند.
یک تحقیق منتشر شده، در آگوست 2016 نشان میدهد که روشهای بازاریابی که اغلب برای محبوب کردن غذاهای مغذی هستند، نیز میتواند منجر به این شود که کودکان بیشتری سبزیجات را برای زمان ناهار خود انتخاب کنند. دانش آموزان مقطع ابتدایی میتوانند از یک کافه بزرگ، سالاد و سبزیجات سفارش دهند. در برخی مدارس، سالاد با پوستر هایی تزئین شده است که نشان دهندهی شخصیتهای کارتونی است که از خوردن سبزیجات، نیروی فرا انسانی میگیرند.
مدارس دیگر همین روش را در یک مانیتور نشان دادند. برخی مدارس هم از پوستر و هم از مانیتور برای جلب نظر کودکان استفاده کردند. گروهی که تحت کنترل است، فقط یک میز ساده از سبزیجات دارند. گروهی که با پوستر و مانیتور بودند، 3 بار سبزیجات را انتخاب کردند. زمانی که پوستر یا مانیتور استفاده شده بود، در مقایسه با گروه تحت کنترل، 2 بار بیشتر سبزیجات انتخاب کردند. واضح است تبلیغات میتواند پیامهای ارزشمندی را ایجاد کند که بر رشد و ذائقه و رفتارهای سالم تاثیر گذار باشد.
.
والدین چه کاری میتوانند انجام دهند
والدین باید از پیامدهای منفی احتمالی بهداشت، دربارهی شیوههای بازاریابی مواد غذایی مطلع باشند. این اطلاعات میتواند به آنها کمک کند تا برای زمانی که در معرض رسانهها و معرفی غذاهای ناسالم در رژیم غذایی کودک شان قرار میگیرند، آماده باشند.
زمانی که از گزینههای موجود در بوفهی مدرسه فرزندتان راضی نیستید، در انجمن اولیا و مربیان شرکت کنید و پیشنهادات مناسب سلامتی را به عنوان والدین و معلمان در میان گزینههای موجود بگنجانید.
.
منابع :
.https://sorsore.com